موضوع: "مهدويت"

دلنوشته ای به سردار دلها

اگرسردارسلیمانی راببینم به اومی گویم مااصلادرست شمارا نشناخته بودیم شما هرگزبه فکراستراحت نبودی.

وسط نماز از یتیم شهید گل و برگ گل گرفتی و هرگز به خاطرت رسوخ نکرد که شاید نمازم باطل شده باشد شاید فکر کردی این نماز نزد حق محبوب تراست و بلافاصله بعد از نماز یتیمی راکه به توگل داده بودغرق بوسه کردی.

شمااز افلاک بودی نه درخط املاک مرد عمل بودین ونه مردشعاردارای مقام بودین نه صاحب عنوان ومقام نمی دانم که شما از 313تن چندمین هستین،شمایارمردم بودین ودرمشکلات همیشه پشت مردم بودین هرجا که عازم بودین حتما آن جالازم بودین چه دراهواز چه حلب چه بغدادوچه دمشق و….

سرداردلهاچه چهره ی مهربانی وچه ابهتی داریدکه بایک نگاهت دشمن به خودمیلرزید .

ای سرداردلهابرای ماهم دعاکن که عاقبت بخیر بشویم.

انسیه تقی زاده

دلنوشته ای به سردار دلها

افسانه ها ، تا زمانی افسانه می مانند ، که اتفاقی مانند آن در عصر ما نیفتد ، اخیرا یکی دیگر از افسانه ها به وقوع پیوست و تبدیل به خاطره ای تلخ برای تمامی آزادگان این کره ی خاکی شد؛شاید بگویید کدام افسانه؟! افسانه ی جاودانی پهلوان هایی مانند رستم و پیدا شدن فردی همتای مالک اشتر و دوباره تکرار شدن ضایعه ی تلخ حضرت ابوالفضل (ع).

# ما قاسم سلیمانی هستیم?

اگر سردار را ببینم به او خواهم گفت بعد از شهادتت فرزندان ایران را یتیم کردی بعد رفتت داغ دلمان را تازه کردی بعد# شهادتت واسه کل دنیا دست دادن ممنوع شد سردار

میخواستم در ارتباط با این سپهد بزرگ بنویسم اما وقتی که بخواهی ابهت و عظمت سردار را وصف کنی قلب از کار میفتد و زبان قاصر است.

اورا ببینم به او خواهم گفت  شما برای امنیت وطن غیرتتان از جان خود گذشتید متاسفانه دشمن  کور دل تاب تحمل دیدن این همه اقتدار عزت شما  ک حتی بردن نامتان کاخ های دشمن را به لرزه می انداخت ن تنها شما را به شهادت رسانند بلکه همزمان قلب هشتاد میلیون ایرانی را به درد اورد و مردم داغدار ایران زمین در غم از دست دادن پدرشان می گریند

گویا این ماتم تمامی ندارد

کربلای دیگری راهم اگر برپا کنی بیست میلیون قاسم آماده است آمریکا ببین!

زهرا صفری - پایه اول

دلنوشته ای به سردار دلها

بسم الله الرحمن الرحیم

اگر سردار سلیمانی را ببینم به او می گویم تو که بودی چه بودی در چگونه خانواده‌ای بزرگ شدی که تمام عمرت را در راه خدا و اسلام گذاشتی هرگز به دنبال اسمو رسم نبودی سردار وقتی رفتی دیگر زمین بوی زندگی نمیدهد هیچ وقت به فکر استراحت نبودی هیچکس تو را نمی‌شناخت سردار هیچکس خوش به حالت حتی موقع شهادت رفتی زیارت کربلا  نجف کاظمین مشهد ای سردار چه بگویم زبانم بند می آید وقتی تو را ببینم فقط می توانم بگویم که بودی همین چه کار کردی به این مقام رسیدی عالم و آدم عاشق تو هستم سردار بعد رفتنت غوغا شد دنیا به هم ریخت ما بعد تو چی کار کنیم خوش به حال اون کارگری جمال زیبای تو را دید خوش به حال فرزندان همیشه آرزویم بود تو را ببینم اما افسوس آرزو به دل ماندم چه بگویم از دل تنگم چه بگویم سردار دعایم کن جان مادرت سخت به دعایت احتیاج دارم حاج قاسم بوسیدن کف پای مادر و بوسیدن دست های پینه بسته پدرت به ماا فهماندی که همه چیز  در این دو وجود دارد چه ها به  پدر و مادرت گذشت به قول خودت همسایه‌های مادرت صحبت می کردند مادرت می پرسید قاسمم شهید شده یا نه همیشه دلهره تو را داشت حاج قاسم خدا را  به  که قسم دادی به دوستان شهید شهادت گوارای وجودت روزی که گفتی ای کاش رهبرم به من انگشتر داده بود به جای درجه ورهبر عزیزم به شما داد و در آخر فقط همین انگشتر از دست تکه تکه شما به جا ماند بدن ارباَ اربایت شبیه بدن علی اکبر محاسن پرخونت شبیه حبیب بن مظاهر شجاعتت به  حضرت عباس غریبی ات مثل ارباب بی کفنت حسین بدن سوخته ات و شبانه دفن کردندت مثل مادرم حضرت زهرا خوش به حالت سردار همه چیزت شبیه امامان بود بایدم عاشق ارباب عین ارباب شهید بشه می دانم رفتی نفس تازه کنی برگردی تنها افتخارم اینه که همشهریت هستم و می دانم همشهری هوای همشهری رادارد  حاجی جان دوستان شهیدت برای من روسیاه دعاکن دعا کن بتوانم در این راهی که قدم گذاشته ام عاقبت به خیر و سربلند پیروز شوم

دوستدارت عاطفه سادات حسینی

برگزاری جشن ولایت

مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها رفسنجان به مناسبت عید غدیر خم و ولادت امام هادی علیه السلام اقدام به برگزاری برخی فعالیت ها و جشن نمود که به شرح ذیل می باشد:

1. تهیه و پخش پوستر تبلیغاتی غدیر در مغازه ها، کلینیک ها و سایر مراکز عمومی شهر توسط طلاب مدرسه

2. تهیه و توزیع ماسک نذری

3. برگزاری مراسم غبار روبی قبور مطهر شهدای سادات و تجدید میثاق با ایشان

4. سخنرانی طلاب حضوری مدرسه در فضای مجازی برای تبیین مسئله غدیر خم

5. برگزاری مسابقه ی وبلاگی «ایده برتر تبلیغ غدیر» برای عموم

6. برگزاری جشن حضوری و مجازی به مناسبت ولادت امام هادی علیه السلام و عید سعید غدیر خم همراه با رعایت پروتکل های بهداشتی شامل:

الف) تلاوت آیاتی از کلام الله مجید

ب) سخنرانی سرکار خانم پور حسینی پیرامون مسئله ولایت و فضائل امیر المومنین

ج) مراسم مولودی خوانی توسط سرکار خانم شریفی

د) پذیرایی از حضار

مسابقه ایده پردازی غدیر

مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها - رفسنجان برگزار می کند:

 

«مسابقه ایده برتر غدیر»

 

علاقه مندان به شرکت در این مسابقه می توانند هر ایده و طرح و فعالیتی را که در ایام عید مبارک غدیر خم در این رابطه انجام داده اند، به شماره 09223157491 در پیام رسان ایتا یا واتساپ تا تاریخ دوشنبه 1399/5/20 همراه با نام و نام خانوادگی و شماره تماس ارسال نمایند.

به ایده برتر، هدیه ای اهدا خواهد شد.

شرکت برای عموم آزاد می باشد.

کلام مطهر

 

آیا حجاب، به معنای زندانی کردن زن و تجاوز به حقوق او توسط مرد است؟
فرق است بین زندانی کردن زن در خانه و بین موظف داشتن او به اینکه وقتی می خواهد با مرد بیگانه مواجه شود، پوشیده باشد. در اسلام محبوس کردن و اسیر کردن زن وجود ندارد. حجاب در اسلام یک وظیفه ای است که به عهده زن نهاده شده که در معاشرت و برخورد با مرد، باید کیفیت خاصی را در لباس پوشیدن رعایت کند.
این وظیفه نه از ناحیه مرد به او تحمیل شده و نه چیزی است که با حیثیت و کرامات او منافات داشته باشد و یا تجاوز به حقوق طبیعی او که خداوند برایش مشخص کرده، محسوب می شود.
اگر رعایت پاره ای از مسائل اجتماعی، زن یا مرد را مقید سازد که در معاشرت، روش خاصی را اتخاذ کنند و طوری راه بروند که آرامش دیگران را برهم نزنند و تعادل اخلاقی را از بین نبرند، چنین مطلبی را زندانی کردن یا بردگی نمی توان نامید و آن را منافی حیثیت انسانی و اصل آزادی فرد نمی توان دانست.
شرافت زن اقتضا می کند که هنگامی که از خانه بیرون می رود، متین و سنگین و باوقار باشد؛ در طرز رفتار و لباس پوشیدنش هیچ گونه عمدی که باعث تحریک شود به کار نبرد عملاً مرد را به سوی خود دعوت نکند؛ زباندار لباس نپوشد؛ زباندار راه نرود و معنی دار به سخن خود اهنگ ندهد.
اگر کسی بگوید زن را باید در خانه حبس کرده و در را به رویش قفل کرد و به هیچ وجه اجازه بیرون رفتن از خانه را به او نداد، این با آزادی طبیعی و حیثیت انسانی و حقوق خدادادی زن منافات دارد. چنین چیزی در غیر اسلام بوده و در اسلام نیست. فقط دو مسئله وجود دارد؛ یکی اینکه باید پوشیده باشد و بیرون رفتن به صورت خودنمایی و تحریک آمیز نباشد و دیگر اینکه مصلحت خانوادگی ایجاد می کند که خارج شدن زن از خانه توأم با با جلب رضایت شوهر و مصلحت اندیشی او باشد.

برگزاری مسابقه کتابخوانی


به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و همچنین برای گرامیداشت روز علامه طباطبایی رحمه الله علیه، مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها رفسنجان، اقدام به برگزاری مسابقه از تفسیر گرانقدر المیزان نمود.
در این مسابقه تعداد 9 سوال از تفسیر سوره های ناس و فلق انتخاب شد و طلاب علاقه مند به آنها پاسخ دادند.
تعداد 20 نفر از طلاب مدرسه در این مسابقه شرکت نمودند و نفر اول، به قید قرعه انتخاب گردید.

مراسم شب یلدا

برگزاری مراسم شب یلدای در مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها- رفسنجان

به مناسبت شب یلدا، کادر و اساتید با همکاری یکدیگر مراسم این شب را در مدرسه برگزار کرده و طلاب را به اردو در مدرسه دعوت نمودند.

متن

امام خامنه ای مد ظلّه العالی

 


اگر ما اندکی با نهج البلاغه آشنا بشویم و راهمان را به سوی این کتاب باز کنیم ، راه

سوءاستفاده های دشمنان کوچک و خرد و ریزی که در داخل هستند و نیز راه استفاده

دشمن های بزرگ و جنایتکاری که همیشه از غفلت ما و از دوری ما از اسلام استفاده کرده

اند، بسته خواهد شد.

متن

امام خامنه ای مد ظلّه العالی

 


اگر ما اندکی با نهج البلاغه آشنا بشویم و راهمان را به سوی این کتاب باز کنیم ، راه

سوءاستفاده های دشمنان کوچک و خرد و ریزی که در داخل هستند و نیز راه استفاده

دشمن های بزرگ و جنایتکاری که همیشه از غفلت ما و از دوری ما از اسلام استفاده کرده

اند، بسته خواهد شد.

متن

امام خامنه ای مد ظلّه العالی

 


اگر ما اندکی با نهج البلاغه آشنا بشویم و راهمان را به سوی این کتاب باز کنیم ، راه

سوءاستفاده های دشمنان کوچک و خرد و ریزی که در داخل هستند و نیز راه استفاده

دشمن های بزرگ و جنایتکاری که همیشه از غفلت ما و از دوری ما از اسلام استفاده کرده

اند، بسته خواهد شد.

متن

امام خامنه ای مد ظلّه العالی

 


اگر ما اندکی با نهج البلاغه آشنا بشویم و راهمان را به سوی این کتاب باز کنیم ، راه

سوءاستفاده های دشمنان کوچک و خرد و ریزی که در داخل هستند و نیز راه استفاده

دشمن های بزرگ و جنایتکاری که همیشه از غفلت ما و از دوری ما از اسلام استفاده کرده

اند، بسته خواهد شد.

کلام رهبری

امام خامنه ای مد ظلّه العالی
اگر ما اندکی با نهج البلاغه آشنا بشویم و راهمان را به سوی این کتاب باز کنیم ، راه سوءاستفاده های دشمنان کوچک و خرد و ریزی که در داخل هستند و نیز راه استفاده دشمن های بزرگ و جنایتکاری که همیشه از غفلت ما و از دوری ما از اسلام استفاده کرده اند، بسته خواهد شد.

تکریم مادران شهداء

دیدار و تکریم از مادران شهدا به مناسبت ولادت حضرت فاطمه سلام الله علیها

روز سه شنبه مورخ 7/12/1397 مصادف با ولادت باسعادت بانوی دو عالم، حضرت فاطمه سلام الله علیها و روز زن، جمعی از اساتید و طلاب مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها – رفسنجان به دیدار مادران شهدای این شهرستان رفتند.

ایشان در ابتدا به دیدار مادر بزرگوار شهید حمید شریفی رفته و با اهداء گل و شیرینی از ایشان قدردانی کردند. مادر بزرگوار شهید از فرزند خود چنین یاد کردند:

«ایشان بسیار مهربان بوده و همیشه به خواهران و برادان و اقوام رسیدگی  نموده و از احوال آنها باخبر بودند. همچنین قبل از شهادت خود دیگران را بسیار دعوت به صله رحم می نمودند. از دیگر خصوصیات ایشان، شوخ طبعی بوده و حرف خود را با خنده و شوخی می زدند تا هم موثر باشد و هم باعث رنجش دیگران نشود. »

شهید حمید شریفی متاهل و دارای دو پسر بودند که در عید غدیر سال 1381 در کوه های سیرچ کرمان به دلیل اصابت هواپیما با کوه به درجه رفیع شهادت نایل شدند.

توصیه این مادر بزرگوار به طلاب این بود که حتما نماز خود را اول وقت ادا کرده و برای همه مردم دعا نمایند.

پس از دیدار با این خانواده، به دیدار مادر بزرگوار شهید عباس قلی زاده رفته و با اهداء گل و شیرینی از ایشان به خاطر صبر و پایداری شان تقدیر نمودند. ایشان به دلیل کهولت سن، خاطره خاصی از فرزند شهیدشان به یاد نمی آوردند؛ لذا خواهر شهید در مورد خصوصیات آن بزرگوار صحبت کرده و چنین گفتند:

شهید عباس قلی زاده فرزند هشتم خانواده، مجرد و دانشجوی ترم دوم دانشگاه شهرکرد و بسیار غیرتی بودند؛ طوری که حتما خودشان خواهرانشان را به مدرسه می رساندند. ایشان بسیار خوش قلب بوده و در کارها به مادر و پدر خود کمک می کردند. همیشه والدین را بر خود ترجیح می دادند. خواهر شهید خاطر نشان کردند که به دلیل وجود و برکت شهید است که مادر ایشان هنوز توانایی انجام کارهای خود را دارند.

خواهر شهید در جواب یکی از طلاب در رابطه با این سوال که «ما برای ادامه راه شهداء، چه باید انجام دهیم؟» عنوان کردند که برای این کار باید از مسئولین شروع کرد. باید اشرافی گری و تجملات از بین برود و مسئولین و پس از آن مردم بدانند که آرمان و هدف شهداء چیست و به آن نزدیک شوند.

شهید عباس قلی زاده در سن 20 سالگی در منطقه شیخ صالح غرب کشور به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. لازم به ذکر است که برادر بزرگ ایشان، احمد قلی زاده نیز در دفاع مقدس جانباز شیمیایی بوده اند.

نام ایشان را در ابتدا «مجید» نام گذاشتند. اما در سن حدود 2 سالگی به بیماری سختی مبتلا می شوند، پدر ایشان نذر می کنند که اگر فرزندشان شفا یابد اسم ایشان را به عباس تغییر دهند. به لطف خداوند ایشان شفا پیدا کرده و نامشان «عباس» می شود. همچنین گفتنی است که تولد این شهید بزرگوار، مصادف با شهادت حضرت ابوالفضل علیه السلام و شهادت ایشان، مصادف با تولد حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام بوده است.

پس از خداحافظی با این خانواده، به دیدار مادر شهیدان رضا و حسین خیرخواه رفته و با اهداء گل وشیرینی از ایشان تشکر و تقدیر نمودند. این مادر بزرگوار، دو شهید به نام های رضا و حسین به انقلاب اسلامی تقدیم کرده اند.

شهید رضا خیرخواه مجرد بوده و ده سال پیش در آخرین ماه سربازی در درگیری با قاچاقچیان در شهر جیرفت به شهادت رسیدند. شهید حسین خیرخواه متاهل و دارای سه فرزند بودند که در هشت دفاع مقدس جانباز شده و چند سال پس از جنگ به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

مادر شهیدان خیرخواه به دلیل کهولت سن و آلزایمر خاطره و سخن خاصی از شهیدان خود نداشتند و فقط عنوان کردند که بسیار مهربان و خوب بوده اند.

قبور مطهر همه شهدای یاد شده در گلزار شهدای شهرستان رفسنجان واقع شده است. همچنین نکته مشترک بین خانواده های شهدا این بود که افراد خانواده ایشان در مشکلات و گرفتاری ها به شهدای خود متوسل شده و از آنها حاجت می گیرند.

این دیدار معنوی و با خانواده های معزز شهدا از ساعت 10 شروع شده و در ساعت 12:30 پایان یافت.

آقا جان، مولا جان!

بی قراری هایت را می خرم به جان …..

 

فقط بیا آقا جان …..

تبریک

 

 

شروع سال تحصیلی جدید 1398-1397 را گرامی میداریم.

 

اعلام برنده مسابقه خاطره نویسی

به اطلاع می رساند سرکار  خانم مرضیه منوچهری از شهرستان بوشهر، برنده مسابقه بهترین خاطره به مناسبت هفته عفاف و حجاب شدند که جایزه ایشان به صورت نقدی به حسابشان واریز گردید.

ضمن تقدیر از ایشان از تمامی شرکت کنندگان تشکر می نماییم.

برگزاری نمایشگاه کتاب مهدوی

به مناسبت اعیاد شعبانیه و دهه مهدویت، نمایشگاه کتاب مهدویت از تاریخ 10/2/97 الی 17/2/97 به مدت یک هفته در سالن آموزشی مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها- رفسنجان برگزار گردید. در این نمایشگاه که به منظور آشنایی طلاب با کتابهای مهدویت موجود در کتابخانه مدرسه برگزارشد، حدود 50 جلد کتاب مهدوی در معرض دید طلاب و اساتید و بازدیدکنندگان قرار گرفت.

 

سلام بر ابراهیم- معرفی کتاب کتابخانه

سلام بر ابراهیم

 

اینکه مقام عظمای ولایت می فرماید:


«کتاب شهید ابراهیم هادی را خواندم و
آنرا کنار نگذاشتم». خیلی حرفها دارد.


این کتاب در کتابخانه موجود است.

خواص آب اسفناج

* آب اسفناج برای درمان کم خونی و تقویت بیماران در دوره نقاهت مفید است.
* موجب افزایش شیر مادران شیرده می شود.
* عطش را برطرف می کند.
* در درمان بیماران ضعیف، افراد مسن و اطفال تاثیر بسزایی دارد.
* ادرارآوراست.
* برای دفع سنگ کلیه و مثانه کاربرد دارد.
* از آب اسفناج به شکل موضعی می توان برای درمان لک و دمل های پوستی استفاده نمود.
* کمک به درمان یبوست :
آب اسفناج سرشار از فیبر است . برای کاهش مشکل یبوست مزمن بسیار خوب است . با مشکلات هضم مبارزه میکند . آب اسفناج طبیعی برای زخم معده و کولیت بسیار خوب است. برای ایجاد یک سیستم ایمنی سالم بدن کمک میکند .
* به کاهش درد مفاصل کمک میکند »
آب اسفناج دارای ویتامین K است . دارای کلسیم است. به کاهش بیماری ورم مفاصل و درد مفاصل کمک میکند. آب اسفناج با دانه کتان نیز به کاهش درد ناشی از پوکی استخوان کمک می کند . مصرف آب اسفناج به طور منظم از درد مفاصل جلوگیری می کند.
* افزایش قدرت بینایی :
آب اسفناج سرشار از ویتامین A است . برای کاهش مشکل شب کوری خوب است . غنی از کاروتنوئیدها، است از آب مروارید جلوگیری میکند. مصرف روزانه آب اسفناج می تواند به افزایش دید چشم کمک کند. برای درمان فشار چشم موثر است .
* به درمان کم خونی کمک میکند :
آب اسفناج دارای آهن بالایی است . به کم خونی کمک میکند. . آب اسفناج مخلوط با با آب هویج می تواند به مشکل کم خونی در زنان کمک کند
* از خونریزی لثه پیشگیری میکندآب اسفناج :
طبیعی دارای ویتامین C بالایی است. مصرف منظم آب می تواند به مشکل خونریزی لثه کمک کند. غنی از ویتامین C است ، با سرماخوردگی و آنفولانزا در بدن مقاومت میکند
* به کاهش فشار خون بالا کمک میکند :
آب اسفناج سرشار از منگنز است. برای پایین آوردن فشار خون کمک میکند. مصرف آب اسفناج یک یا دو بار در هفته می تواند میزان فشار خون طبیعی بدن را حفظ کند.
* به سلامت پوست کمک میکند :
بالا بودن محتوای اسید فولیک، آب اسفناج برای پوست خوب است. مصرف آب اسفناج با سبزیجات دیگر به صورت روزانه می تواند از جوش و آکنه بر روی پوست جلوگیری کند. آب اسفناج همچنین دارای سطح بالایی از آنتی اکسیدان ها است که دوباره برای پوست خوب است. برای جلوگیری از علائم پیری بر روی پوست کمک میکند.

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین

اتمام حجت

امام حسین (ع) در كربلا در برابر لشكر دشمن ، بر شمشیرش تكیه داد و با صدای بلند فرمود: شما را به خدا آیا مرا می شناسید؟.
گفتند: آری تو فرزند رسول خدا (ص) هستی . فرمود: شما را به خدا، آیا می دانید كه مادرم فاطمه (س) دختر محمد (ص) است ؟ گفتند: آری .
فرمود: شما را به خدا آیا می دانید كه جدّه ام خدیجه ، دختر خویلد، نخستین بانوئی است كه به اسلام گروید؟. گفتند: آری .
فرمود: شما را به خدا آیا می دانید كه جعفر كه در بهشت پرواز می كند عموی من است ؟. گفتند: آری .
فرمود: شما را به خدا آیا می دانید این شمشیر كه همراه من است ، شمشیر رسول خدا (ص) است . گفتند: آری .
فرمود: شما را به خدا آیا می دانید كه این عمامه كه به سر دارم ، عمامه رسول خدا (ص) است ؟!. گفتند: آری .
فرمود: شما را به خدا آیا می دانید كه علی علیه السلام (پدرم) نخستین مردی بود كه به اسلام گروید، و در علم و حلم از همه مسلمین پیشی گرفته و ولی و سرپرست همه مؤ منان از مرد و زن بود؟. گفتند: خدا را گواه می گیریم آری . فرمود: پس چرا ریختن خون مرا روا می دارید، در حالی كه فردای قیامت ، حوض كوثر در اختیار پدرم می باشد، و گروهی را از نوشیدن آن ، محروم می كند، همانگونه كه شتر تشنه را از آب باز دارند، و در روز قیامت پرچم حمد و سپاس در دست پدرم است ؟. گفتند: همه اینها را می دانیم ، ولی هرگز تو را رها نخواهیم كرد تا از تشنگی جان دهی (ونحن غیر تاركیك حتی تذوق الموت عطشا).
داستان دوستان / محمد محمدي اشتهاردي

شیر صحرا

شیرصحرا ” لقب که بود؟
فرمانده ای که صدام شخصا برای سرش جایزه تعیین کرد .
وی فقط با هشت نفر کلاه سبز در دشت عباس کاری کرد که رادیو عراق اعلام کردکه یک لشکر از نیروهای ایرانی در دشت عباس مستقرشده است.
درسال 1335 وارد ارتش شد سریعا به نیروهای ویژه پیوست .
فارغ التحصیل اولین دوره رنجری درایران بود .
دوره سخت چتربازی و تکاوری را در کشور اسکاتلند گذراند.
دراسکاتلند در مسابقه نظامی بین تکاوران ارتشهای جهان اول شد وقدرت خود وایران رابه رخ کشورهای صاحب نام کشاند .
وی اولین کسی بود که در دفاع مقدس نیروهای عراقی را به اسارت گرفت ، او طی نامه ای به صدام حسین او رابه نبرد در دشت عباس فراخواند صدام یک لشکر به فرماندهی ژنرال عبدالحمید معروف به دشت عباس فرستاد عبدالحمید کسی بود که در اسکاتلند از این ایرانی شکست خورده و هفتم شده بود.پس ازنبردی نابرابر و طولانی عراقیها شکست خورده و او شخصا ژنرال عبدالحمید را به اسارت میگیرد.
درسال 62به فرماندهی قرارگاه حمزه وسپس فرماندهی لشکر 23 نیروهای ویژه منسوب میشود. بخاطر رشادتش درجنگ به او لقب “شیرصحرا ” دادند.
وی در عملیات قادر درمنطقه سرسول براثر اصابت ترکش توپ به شهادت رسید . زمان شهادت رادیو عراق باشادی مارش پیروزی پخش کرد.
اینهاگوشه کوچکی از رشادت بزرگ مردی بودکه اکثریت ایرانیان او را نمی شناسند. او سرلشکر شهید “حسن آبشناسان ” بود فرمانده شجاع نیروهای ویژه ایران ..

خواص آب سماق

* آب سماق تصفیه کننده خون‌ و داافع سموم بدن و کاهنده کلسترول خون است.
* مصرف آن از بروز سکته قلبی و مغزی پیشگیری می کند.
* در درمان ناراحتی های گوارشی نظیر اسهال نیز می توان ازآن استفاده کرد.
* این ترکیب در پایین آوردن فشارخون تائیرفوق العاده ای داشته و در آزمایشی که محقق دربین ٢٩ بیمار تحت درمان با آب سماق انجام داده است، بیش از ٧٠
درصد افراد فوق الذکر داروهای شیمیایی را پس از مصرف آب سماق کنار گذاشتند. هفت نفر باقی مانده از ادامه درمان خودداری کردند و به داروهای شیمیایی روی آوردند.

همانندی دنیا به آب شور

✨آیت اللّه جوادی آملی حفظه اللّه تعالی

♦️ انسان تشنه، هنگامی که آب زلال و گوارا می نوشد، بر آن مسلّط است و آن را جذب، هضم و تبدیل می کند؛ ولی اگر آب شور بنوشد، گرفتار آن آب شور خواهد شد، چون چنین آبی در حقیقت، دستگاه گوارش او را در اختیار می گیرد و بر عطش وی می افزاید و وی ناچار است بار دیگر قدحی از آب بنوشد که آن نیز اگر شور باشد، عطش را افزون تر می کند.

♦️دنیا بسان آب شور است، از این رو امام موسی بن جعفر (علیه السلام) به هشام بن حکم می فرماید: «مثل الدنیا مثل ماء البحر کلما شرب منه العطشان ازداد عطشاً حتی یقتله» یعنی مثل دنیا، مثل آب دریاست که هر چه فرد تشنه از آن بیشتر بنوشد، تشنگی و عطش او بیشتر می گردد تا آنکه هلاک گردد 

♦️ و در یکی از نامه های امیرمؤمنان (علیه السلام) آمده است که «فإن الدنیا مشغله عن غیرها»؛ دنیا بازیچه است و انسان را از غیر دنیا باز می دارد و اصولاً هر چه انسان را از غیر دنیا (خدا) باز دارد، معلوم می شود بازیچه و «لهو» است و او را سرگرم کرده است.

♦️ آنگاه حضرت علی (ع) می فرماید: دنیازده سیر نمی شود؛ بلکه هر اندازه که انسان از دنیا بهره مند باشد، معادل آن یا بیش از آن، درهای حرص و ولع به روی او باز می شوند: «و لم یصب صاحبها منها شیئاً إلا فتحت له حرصاً علیها و لهجاً بها».

♦️ اگر گرسنه غذای لذیذی مصرف کند، دیگر میل یا احتیاج به غذا ندارد؛ ولی چنانچه چیزی که گرسنگی و تشنگی می آورد بخورد یا بنوشد، هرگز سیر یا سیراب نمی شود و «هل من مزید» می گوید. 

♦️ اگر ما آنچه را در حداکثر عمر خود، مثلاً صدسال، نیاز داریم فراهم کنیم، باز می بینیم که سیر نیستیم. از اینجا معلوم می شود آنچه را که فراهم کرده ایم، غذای لذیذی برای ما نیست، چون اگر غذای لذیذی بود، ما سیر میشدیم؛ بلکه مانند آب شوری است که بر عطش ما می افزاید.

? برگرفته از کتاب دانش و روش بندگی ص 369

برخی از آثار رسیدگی و کمک به دیگران

1⃣ افزایش روزى:

  امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمودند: 

? آیا از چیزهایى كه روزى را مى‌افزاید به شما خبر دهم؟ عرض كردند: آرى، اى امیرمؤمنان! فرمود … یارى كردن برادر دینى كه روزى را افزایش مى‌دهد. 

2⃣ آسایش در دنیا و آخرت: 

 حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمودند: 

? مؤمن تنگ‌دستى كه گرفتارى برادر مؤمن خود را برطرف كند، خدا در دنیا و آخرت تأمین نیازهایش را بر او آسان مى‌كند.

3⃣ دستیابى به بهشت:

 رسول خدا (صلی اللّه علیه و آله) فرمودند: 

? هركس نیاز مؤمنى را برآورد، خدا نیازهاى فراوانى را براى او تأمین مى‌كند كه كمترین آنها بهشت است. 

 امام سجّاد (علیه السلام) نیز فرمودند:  

? هركس نیاز برادر مؤمن خود را برآورد، به برآوردن حاجت خدا آغاز كرده است و خدا صد نیاز او را برآورد كه یكى از آنها بهشت است. 
? مفاتیح الحیات ص 492

خواص آب آلبالو

* آب آلبالو تاثیر خوبی در برطرف نمودن عطش دارد.
* باعث کاهش فشار خون می شود.
* اشتها آور
* صفرا زا
* تقویت کننده کبد و نیروی جنسی است.
* مصرف آب آلبالو موجب تصفیه خون، پاکسازی کلیه ها و مجاری ادراری می شود.
* آب آلبالو، حاوی فیتوكمیكال‌هایی است كه به پیشگیری از بیماری‌های قلبی - عروقی و سرطان كمك می‌كند و البته درمان مناسبی برای عفونت‌های دستگاه ادراری در مردان و زنان است.

اگه از خدا بترسیم

عراق منطقه رو زیر آتیش شدید گرفته بود
صدای سوت چند تا خمپاره نظرمون رو جلب کرد حاج آقا میثمی رو به زور هول دادیم توی یه سنگر
سنگر کوچیک بود و در حالت عادی بیشتر از دو نفر جا نمی شد
اما پنج نفر از بچه ها با شنیدن سوت خمپاره پریده بودن توس سنگر
حاج آقا میثمی بهم گفت :
” می دونی چرا توی سنگر به این کوچیکی جا شدیم ؟ “
گفتم :
” نه حاجی .. ! چرا .. ؟ “
گفت :
” به خاطر ترس ! اگر انسان هم از خدا بترسه ، دنیا براش کوچیک میشه .. !! ” ..
شهید عبد الله میثمی

خواص انجیر

* مربا و کمپوت انجیر برای درمان یبوست موثر است ،5 لذا می توان 3 یا 4 انجیر تازه را چهار قطعه کرد و در نیم لیتر شیر جوشاند تا بپزد و آن را با 12عدد کشمش صبح ناشتا بخورند.
* هضم انجیر آسان است و مصرف آن برای بچه ها و اشخاصی که از بستر بیماری برخاسته اند و دوره نقاهت را می گذرانند، بسیار مفید است.
* انجیر به علت دارا بودن دانه های ریز، باعث تقویت معده و روده می شود، ولی برای کبدهای ضعیف زیان آور است.
* سرشار بودن انجیر از پتاسیم، تامین کننده سلامتی کودکان ضعیف و کم خون و بی اشتها ست.
* اگر انجیر و عسل را به طور مساوی با هم مخلوط نمایید و بخورید، جهت زخم معده بسیار مفید است.
* انجیر به علت داشتن پتاسیم، درجه قلیائیت بدن را بالا برده و در دفع اوره و چربی خون بسیار موثر است.
* شربت انجیر، تسکین دهنده دردهای گلو و سرفه است.
* انجیر خشک خیسانده شده در شیر بسیار خوشمزه و برای درمان یبوست شدید بسیار مفید است. همچنین خوردن انجیر خشک خیسانده در روغن زیتون در صبح ناشتا ، برای رفع یبوست موثر است.
انجیر از نظر طب قدیم ایران ، گرم و تر است .
* انجیر تعرق بدن را زیاد می كند .
* ادرار آور است . اگر ترشح ادرار كم باشد ،خوردن انجیر باعث ازدیاد آن می شود .
* حرارت بدن را كاهش می دهد .
* چاق كننده است و برای آنهایی كه می خواهند وزن اضافه كنند بسیار مفید است . بدین منظور می توان آن را با شیر مخلوط كرد و در بین غذاها خورد.
* انجیر ( تازه یا خشک ) یبوست را برطرف می كند و یكی از بهترین میوه ها برای تمیز كردن روده بزرگ و رفع یبوست است . در قدیم برای از بین بردن یبوست از شربت انجیر استفاده می كردند .
* برای درمان ناراحتی های سینه حدود 20 گرم از خرما ، عناب ، انجیر خشك و مویز را با هم مخلوط كرده و آسیاب می کنند. سپس این پودر را با یك لیتر آب می جوشانند تا حجم آن به نصف برسد . از این جوشانده می توان به مقدار سه فنجان در روز مصرف نمود .
* جوشانده انجیر خشك درمان كننده التهاب مجاری دستگاه تنفسی ، كلیه ، ذات الریه ، ذات الجنب ، سرخك ،مخملك و آبله می باشد .
* جوشانده غلیظ انجیر خشک برای رفع سرماخوردگی بسیار مفید است و غرغره کردن آن گلودرد را برطرف می کند.
* برای برطرف كردن ورم گلو ، 50 گرم انجیر زرد را در 500 گرم شیر ریخته و مدت 15 دقیقه بگذارید بماند. سپس آن را غرغره كنید و مقدری از آن را نیز بنوشید. می توانید آن را با عسل هم شیرین كنید .
* انجیر خشک جوشیده شده در شیر برای درمان آنژین ، ورم لثه و ورم مخاط دهان مفید است .

بر بالین شهید

در فاصله چند متری با عراقیا درگیر شدیم
کاظم روی تپه بود که زخمی شد
رفتم کنارش و دیدم خون زیادی ازش رفته
خواستم بلندش کنم که گفت :
“برو و منو اینجا بزار “
بهش گفتم :
” تو رو می رسونم بیمارستان “
اما کاظم گفت :
” آقا در مقابلم نشسته .. “
آرام گفت :
” السلام علیک یا امام زمان ‘ عج ‘ و پر کشید .. ” ..
شهید کاظم خائف

در آینده می خواهید چه کاره شوید؟

” به نام خدا، من مي خواهم در آينده شهيد بشوم. براي اين كه … “
معلم كه خنده اش گرفته بود، پريد وسط حرف مهدي و گفت : ” ببين مهدي جان ! موضوع انشا اين بود كه در آينده مي خواهيد چه كاره شويد. بايد در مورد يه شغل يا يه كار توضيح مي دادي. مثلاً پدر خودت چه كاره س؟ ” - آقا اجازه ! شهيد شده ..

با التماس

گلوله توپ صد و شش ، دو برابر اون قد داشت ، چه برسد به قبضه اش
گفتم :"چه جوری اومدی اینجا ؟ “
گفت : ” با التماس “
گفتم : ” چه جوری گلوله توپ را بلند میکنی ؟”
گفت : ” با التماس “
گفتم : ” میدونی آدم چه جوری شهید میشه ؟ “
گفت : ” با التماس “
و رفت ، چند قدم که رفت ، برگشت و گفت :” شما دست از راه امام برندارید “
وقتی آخرین تکه های بدنش را توی پلاستیک می ریختیم فهمیدم چقدر التماس کرده بود شهید شه …
شهید ‘مرحمت بالازاده’

خواص انبه

* ضماد برگ درخت انبه، پوست سر و مو را تقویت می کند و خاصیت رنگی (سیاه) نیز دارد.
* این میوه از منابع بسیار خوب پتاسیم به حساب می آید، طوری که مصرف آن به افراد مبتلا به فشار خون بالا توصیه می شود.
* این میوه اندیس گلایسمی بالایی نیز دارد، یعنی وقتی مصرف شود، قند خون به یکباره افزایش پیدا می کند و موجب ترشح هورمون انسولین می شود. با ترشح این هورمون، قند به داخل سلول ها وارد شده و دوباره افت پیدا می کند.
* به علت آهن فراوانی که دارد از آنمی جلوگیری می‌کند.
* شربت انبه یا ازگیل ژاپنی در طب چینی برای درمان گلودرد و رفع سرفه استفاده می‌شد.
* ازترکیب برگ انبه و چند ماده دیگر برای ساخت اکسپکتورانت (داروی خلط آور) و مسکن برای درد سینه استفاده می‌گردد.
* برای هضم غذا بسیار مفید است.
* آرام بخش است.
* برای تقویت دندان و لثه دم کرده برگ درخت انبه را مضمضه کنید.
* این میوه به دلیل داشتن ویتامین C و بتاکاروتن، یک سیستم ایمنی بسیار قوی در بدن شما ایجاد می کند.
* برای بهبود عملکرد سیستم تنفسی مفید است.
* خوردن مقدار زیاد انبه یا ازگیل ژاپنی باعث خواب آلودگی می‌گردد.

فینال کشتی

مسابقات فینال کشتی بود ، نوبت به شهید عباس حاجی زاده رسید. چند بار نام او را براى مبارزه خواندند، اما او حاضر نشد. تا اینکه دست رقیب او را به عنوان برنده بالا بردند
در جستجوى او بودم که ناگهان از درب سالن وارد شد.به او گفتم :
” کجا بودى؟ “
گفت :
” وقت نماز بود ،نماز از هر کارى برایم مهمتر است. رفته بودم نماز جماعت ” ..

شهید پهلوان عباس حاجی زاده

شکست توطئه

مرحوم راوندی و دیگر بزرگان حكایت كرده اند:
روزی از روزها معتصم عبّاسی تعدادی از اطرافیان و وزیران خود را احضار كرد و در جمع آن ها اظهار داشت : باید امروز شهادت و گواهی دهید كه ابوجعفر، محمّد بن علی بن موسی الرّضا امام جواد علیه السلام تصمیم شورش و قیام علیه حكومت من را دارد؛ و در این رابطه باید نامه هائی با مهر و امضاء تنظیم كنید.

 پس از آن ، دستور داد تا حضرت جوادالا ئمّه علیه السلام را احضار نمایند، و چون حضرت وارد مجلس خلیفه گردید، معتصم آن حضرت را مخاطب قرار داد و گفت : شنیده ام می خواهی بر علیه حكوت من قیام و شورش كنی ؟

امام علیه السلام فرمود: به خدا قسم ، چنین كاری نكرده ام و قصد آن را هم نداشته ام .

معتصم گفت : خیر، بلكه فلانی و فلانی و فلانی بر این كار شاهد و گواه هستند، و سپس آن افراد را در مجلس احضار كرد و آن ها - به دروغ شهادت دادند و - گفتند: بلی ، صحیح است ، ای خلیفه ! ما شهادت می دهیم كه محمّد جواد علیه السلام تصمیم چنین كاری را دارد و این هم تعدادی نامه است كه از دست بعضی دوستانش گرفته ایم .

 در این هنگام حضرت دست های مبارك خود را به سوی آسمان بلند نمود و اظهار داشت : خداوندا، اگر آن ها دروغ می گویند، هم اینك هلاك و نابودشان گردان .

در همین حال تمام افراد متوجّه شدند كه ناگهان دیوارها و سقف به لرزه در آمد؛ و هركس كه از جای خود حركت می كرد، بر زمین می افتاد.

معتصم تا چنین حادثه خطرناكی را دید، گفت : یاابن رسول اللّه ! من از آنچه انجام داده ام ، پشیمان هستم و توبه می كنم ، دعا كن خداوند این خطر را از ما برطرف گرداند. آن گاه امام علیه السلام اظهار نمود: خداوندا، این ساختمان و زمین را بر آن ها ساكن و آرام گردان ، خدایا تو خود بهتر می دانی كه آنان دشمن تو و دشمن من می باشند. پس ساختمان آرام گرفت و خطر برطرف شد.
چهل داستان و چهل حديث از امام جواد(ع)/ عبدالله صالحي

تقسیم شیرینی با خانواده

جعبه شیرینی رو که گرفتم جلوش ، گفت :
” میشه دو تا بردارم .. ؟ “
بهش گفتم :
” البته سید جان .. ! این چه حرفیه .. ؟ “
برداشت ولی هیچ کدوم رو نخورد .. کار همیشگی اش بود
هر جا غذای خوشمزه یا شیرینی تعارف میکردند ، برمیداشت اما نمی خورد
میگفت :
” میرم با خانواده ام میخورم ، شما هم اینکارو بکنین ، اینکه آدم شیرینی های زندگی اش رو با خانواده اش تقسیم کنه توی زندگی اش خیلی تاثیر میذاره .. “
شهید سید مرتضی آوینی

خواص سیب

* سیب در حفظ طراوت و شادابی پوست موثر است.با استفاده از سیب می‌توان ناراحتی‌های شایعی مانند خشکی پوست، ترک خوردگی پوست، رنگ پریدگی و بسیاری از بیماری‌های پوستی طولانی و مزمن را از بین برد یا نشانه‌های آن‌ها را کاهش داد.
* سیب فشارخون را منظم می‌کند.خوردن سیب و حتی بو کردن سیب، باعث کاهش فشار خون می‌شود. بررسی انجام شده توسط دانشگاه ییل (YALE) نشان داد که تنها یک بار بو کشیدن سیب، فشارخون بیماران را پایین می‌آورد.
* اسیدهای موجود در سیب، هنگام جویدن باکتری‌های دهان را از بین برده و دندان‌ها و لثه‌ها را تمیز می‌کنند. جویدن یک سیب مانند این است که از یک مسواک طبیعی استفاده کنیم. مطالعات نشان می‌دهند که سیب قادر است ذرات غذایی باقی مانده در پشت دندان‌ها و لثه‌ها را پاک کرده و فساد دندان و بیماری‌های لثه را از شما دور سازد.
* کسانی که در گذشته از بیماری‌های لثه رنج برده‌اند، خواهند توانست از فواید ناشی از غنی بودن سیب از ویتامینC بهره‌مند شوند.
* جویدن سیب، عضلات فک را قوی‌تر می‌سازد. آب سیب تازه بدون هر مکملی به دلیل اثرات ضد التهاب مواد موجود در آن، دهان شویه‌ای ساده و طبیعی محسوب می‌شود.
* از بروز بیماری نقرس و درد مفاصل پیشگیری می‌کند،یکی از بیماری‌هایی که به‌طور مشخص به علت پرخوری و مصرف مداوم منابع حیوانی (گوشت قرمز و چربی) و الکل بروز می‌کند، درد مفاصل و نقرس است. سیب خام یا پخته مانع تشکیل اسید اوریک در بدن می‌شود و پس از مصرف آن مقدار کلی اسیدهای ادرار، به ویژه اسید فرمیک افزایش می‌یابد. از این رو مصرف آن برای مبتلایان به درد مفاصل و نقرس توصیه می‌گردد.
* سیب مقوی مغز است. به همین جهت برای کسانی که کارهای فکری انجام می‌دهند مفید می‌باشد. به طور کلی سیب به علت داشتن فسفر، اعصاب و مغز را تقویت می‌کند.
* دم کرده ی پوست سیب که با اندکی عسل شیرین شده باشد، نوشیدنی آرام بخشی است. خوردن سیب خام نیز تأثیر آرام بخشی بر دستگاه اعصاب دارد.

لیوان نصفه

ته صف بودم .
به من آب نرسید ، بغل دستیم لیوان آب را داد دستم ، گفت :
” من زیاد تشنه نیستم ، نصفش را تو بخور . “
فرداش شوخی شوخی به بچه ها گفتم از فلانی یاد بگیرید ، دیروز نصف آب لیوانش را به من داد .
یکی گفت : ” لیوان ها همه اش نصفه بود

خواص هلو

* هر چقدر که هلویتان قرمز - نارنجی تر باشد یعنی اینکه میزان فلاوونوئیدهای آن بیشتر است. این آنتی اکسیدان برای بهبود عملکرد ویتامین C در بدن لازم و ضروری است. باید بدانید که ویتامین C از بدن در برابر بیماری های ویروسی و باکتریایی محافظت کرده و باعث جذب بیشتر آهن می شود. این ویتامین همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد و به رادیکال های آزاد اجازه نمی دهد که به سلول های پوست آسیب بزند.
اگر می خواهید سیستم ایمنی بدنتان را برای فصل سرما بیش از پیش قوی کنید این روز ها زیاد هلو نوش جان کنید.
* هلو از 87 درصد آب تشکیل شده است و به این ترتیب باعث تأمین آب بدن شده و به دفع توکسین ها و یا همان سموم بدن کمک زیادی می کند.
* هلو سرشار از فیبرهای محلول در آب هست که باعث هضم راحت غذا و بهبود گوارش می شود. این میوهٔ آبدار علاوه بر پیشگیری از یبوست و کاهش خطر ابتلا به سرطان کولون به پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی نیز کمک می کند.
* فیبرهای موجود در هلو برای کنترل دیابت نوع 2 و همچنین کنترل اشتها فوق العاده است. در واقع باید بدانید که فیبرهای غذایی این توانایی را دارند که با کلسترول خون و سموم بدن مقابله کنند.
* باید بدانید که این فیبر ها به محض ورود به معده حجیم شده و بخش زیادی از معده را اشغال می کند در نتیجه یک ضداشتهای خوب و طبیعی محسوب می شود. برای اینکه فیبر بیشتری نصیبتان شود پوست این میوه را به دقت شسته و آن را با پوست میل کنید.
* بیخود نیست که هر کس پوست صاف و تمیزی داشته باشد به هلو تشبیهش می کنند. عصارهٔ هلو به عنوان یک ترکیب آرایشی استفاده می شود به خاطر اینکه حاوی خواص نرم و احیاکنندگی است. در واقع ویتامین های بی شمار این میوه مانند ویتامین A، پیش ساز ویتامین A و ویتامین های B، C و E قدرت احیاکنندگی و محافظتی بالایی به این میوه می دهند به طوری که باعث افزایش مقاومت و بالا بردن خاصیت ارتجاعی آن می شود. در نتیجه پیری زودرس به جان سلول های پوست نمی افتد.

ماه رمضان مبارک

شوخی

توی سنگر هر کس مسئول کاری بود .
یک بار خمپاره ای آمد و خورد کنار سنگر
به خودمان که آمدیم ، دیدیم رسول پای راستش را با چفیه بسته است.
نمیتوانست درست راه برود . از آن به بعد کارهای رسول را هم بقیه بچه ها انجام دادند ..
کم کم بچه ها به رسول شک کردند ، یک شب چفیه را از پای راستش باز کردند و بستند به پای چپش .
صبح بلند شد ، راه افتاد ، پای چپش لنگید !
سنگر از خنده بچه ها رفت روی هوا !!
تا میخورد زدنش و مجبورش کردن تا یه هفته کارای سنگر رو انجام بده .
خیلی شوخ بود ، همیشه به بچه ها روحیه می داد ، اصلا بدون رسول خوش نمی گذشت ..
شهید رسول خالقی

حدیث

طنز

بیا تا بر تو گویم ماجرایی                         از این چرخیدن فرم غذایی

قدیما کشک و ماسی بود و دوغی               و حالا هم غذاهای دروغی

قدیما آبگوشتی با صفا بود                         که بر هر درد بی درمان دوا بود

و حالا در میان کاسه و دیس                     ببینی یک بغل کالباس و سو سیس

قدیما بادیه ای بود از مس                          که از آن عطر روغن می شده حس

و آن هم روغن حیوانی ناب                      که بر جسمت توان می داد هم تاب

و حالا قوطی روغن نباتی                        برای ما شده آب حیاتی

که در رگ های ما همواره جاریست            رسوبش هم به حال ماندگاریست

گهی از سکته هم دارد نشانه                       که ما را کله پا سازد بهانه

نمی گویم دگر چیپس و پفک را                   که برجانت دهد زهر نمک را

و اما میوه گلخانه سازی                            که می گیرد دل ما را به بازی

تماما سم وکود سشیمیایی                           ز زیبایی نماید دلربایی

ولی از بهر ما سودی ندارد                       عوارز بر تن ما می گذارد

دو آرزو

همه زندگی اش با حضرت زهرا ‘ علیها السلام ‘ پیوند خورده بود ..
وقتی ازدواج کرد مهریه زنش شد ، مهریه حضرت زهرا ‘ علیها السلام ‘
دو تا آرزو توی زندگی داشت
اول اینکه خدا بهش یه دختر بده تا اسمش رو بذاره ‘ فاطمه ‘
دوم اینکه وقتی شهید شد گمنام بمونه مثل حضرت زهرا ‘ علیها السلام ‘
جفت آرزوهاش مستجاب شد و بابای فاطمه گمنام موند ..
.شهید حمزه علی احسانی

نهج البلاغه

برای تهیه تدارکات و اسلحه ی نیرو ها رفته بود اهواز
اسلحه و تدارکات رو که تهیه کرد افتاد دنبال کتاب فروشی
کتاب فروشی ها تعطیل بود ، اما با تلاش زیاد نهج البلاغه تهیه کرد
همراه اسلحه به تک تک بچه هایه نهج البلاغه می داد ، می گفت :
” همراه آموزش نظامی باید با نهج البلاغه هم آشنا بشین “
شهید حسین علم الهدی

مانند سقا

بچہ محــل بودیم .
حالا هم توی خیبـــر شده بودیم همرزم.
صبح عملیـــات دیدمش؛
شده بود غــرق خــــــــون،
دوتا دستاش قطــــع شده بود…
همہ بدنش پر بود از تیــــر و ترکش.
وصیـــت نامہ اش توی جیبش بود.
همون اول وصیت نامہ
نوشـــــتہ بود؛
“خدایا دوسـت دارم همون طور کہ اسمم رو گذاشتند ابوالفـــــضل،
مثل حضرت ابوالفضل ‘ع’ شهــــــید شم”
دوتا دستاش قطــــــع شده بود…
شهید ابوالفضل شفیعے

خواص زرد آلو

۱- زردآلو بازكنندة گرفتگي‌هاي مجاري عروق و نرم كنندة سفتي‌ها مي‌باشد. ۱۰ صبح و ۵ عصر ميل شود.
۲- زردآلوي شيرين، ملين است.
۳- زردآلو بدبويي دهان را از بين مي‌برد.
۴- خيس كرده برگه زردآلو صفراآور و ملين است، آخر شب ميل شود.
۵- خيس كردة برگه زردآلو تشنگي را فرو مي‌نشاند. ۱۰ صبح و ۵ عصر يا هنگامي كه عطش دارد از همه بهتر است.
۶- زردآلو براي سردمزاجان و كساني كه معدة ضعيف دارند و اشخاص كهنسال مضر است. اگر چنانچه ميل نمودند بالاي آن كمي انسيون بجوند.
۷- هيچگاه بالاي زردآلو آب سرد نخوريد.
۸- هيچگاه بعد از غذا زردآلو نخوريد.
۹- خوردن زردآلو صبح ناشتا خوب نيست ممكن است باعث دل درد شود. اگر چنين شد كمي از كوبيده انسيون با شكر ميل شود.
۱۰- مغزهسته زردآلو اگر تلخ باشد طبع آن گرم و خشك است.
۱۱- دانه شيرين آن مقوي نيروي جنسي است و چون ديرهضم است بايد با نمك بو داده و خورده شود.
۱۲- براي از بين بردن كرم معده ۵ گرم از روغن مغز تلخ زردآلو با احتياط مصرف شود.
۱۳- براي خرد كردن سنگ مثانه ۵ گرم از روغن مغز تلخ زردآلو با احتياط مصرف شود. سپس هر ۴ ساعت يك ليوان عرق خارشتري.
۱۴- براي تسكين بيشتر دردگوش و رفع سنگيني شنوايي چند قطره از روغن دانة تلخ زردآلو در گوش بچكانيد. البته بهتر است با پزشك متخصص مشورت شود. زيرا گوش مجراي خارجي براي بيرون راندن روغن ندارد در نتيجه بايد شستشو شود.
۱۵- دم كردة برگ زردآلو كشندة كرم معده است.
۱۶- شكوفه‌هاي خشك شده زردآلو خونريزي داخلي و بيروني را بند مي‌آورد.
۱۷- زردآلو ضد سرطان است (مخصوصاً سرطان ريه و لوزالمعده).
۱۸- سعي كنيد از دانة تلخ زردآلو حدالامكان استفاده نكنيد چون سمي است.
۱۹- براي كساني كه لاغر هستند خوردن زردآلو در فواصل غذا مفيد است.
۲۰- زردآلو درمان كنندة كم خوني است.
۲۱- كساني كه كارهاي فكري زياد دارند خوردن زردآلو را فراموش نكنند.
۲۲- زردآلو يكي از ميوه‌هاي خوبي است كه ورزشكاران بعد از ورزش مي‌توانند بخورند. به شرط آنكه بعد از خوردن، آب ننوشند. در زمستان مي‌توانند از برگه زردآلو استفاده كنند و در تابستان اگر مي خواهند همراه آب باشد از برگه زردآلو خيسانده در آب استفاده شود.
۲۳- براي اينكه كمتر عصباني شويم در فواصل غذا زردآلو را فراموش نكنيم.
۲۴- ماسك زردآلو لطيف كنندة پوست صورت و گردن مي‌باشد.
۲۵- وجود فلوئور در زردآلو از پوسيدگي دندان جلوگيري مي‌كند.
۲۶- براي جلوگيري از نفخ خوب است كه هستة زردآلو را هم بخوريم.
۲۷- براي درمان اسهال ۱۰ گرم برگ خشك آن را با آب سرد ميل نماييد.
۲۸- جوشاندة شكوفه زردآلو ضد خونريزي است كساني كه خون دماغ مي‌كنند چند قطره از جوشانده را در بيني بچكانند خون بند خواهد آمد.
۲۹- جوشاندة برگه زردآلو اسهال‌هاي صفراوي را درمان مي‌كند.
۳۰- زردآلوي نرسيده براي معده ضرر دارد مخصوصاً كساني كه زخم معده و يا اثني عشر دارند.
۳۱- بهترين زمان خوردن زردآلو آن است كه ۲ ساعت از غذا گذشته باشد و از درخت زردآلويي كه در باغچه منزل كاشته‌ايد بكنيد و ميل بفرماييد.
۳۲- هيچ گاه بعد از غذا مخصوصاً بعد از شام زردآلو نخوريد.
۳۳- يك ساعت بعد از خوردن زردآلو در آب سرد استحمام نماييد.
۳۴- برگه زردآلو خيس شده در آب جهت رفع گرمازدگي مفيد است.
۳۵- پتاسيم و اسيدهايي كه در زردآلو وجود دارد موجب لينت مزاج و فعاليت كليه مي‌گردد.
۳۶- براي رفع چروك صورت آب زردآلوي تازه را با كمي شير و عسل مخلوط نموده ابتدا پوست را با صابون گياهي شسته سپس با اين محلول ماساژ دهيد.
۳۷- پوست‌هايي كه خيلي خشك هستند چند برگه خشك زردآلو را در روغن زيتون خيس نموده سپس كوبيده بصورت ماسك روي پوست صورت بگذاريد.
۳۸- براي ترك دست و پا از تركيب برگه زردآلو كه در روغن بادام زميني خيسانده استفاده شود.
۳۹- كساني كه بيماري كبدي دارند سعي كنند كمتر زردآلو بخورند يا اينكه بصورت خشك يا مرباي آن را بخورند.
۴۰- زردآلو براي خانمهاي حامله به عنوان عصرانه بسيار مفيد است.
۴۱- كساني كه لك و پيس دارند كمتر زردآلو بخورند.
۴۲- صمغ درخت زردآلو نرم كننده سينه مي باشد بصورت مكيدن.

میلاد حضرت علی اکبر - علیه السلام- مبارک باد

هر که خدا را بندگی کند....


سامانه موبایل خبری آخرین خبر www.akharinkhabar.com

سه پرسش سقراط 

هر زمان شايعه اي روشنيديد و يا خواستيد شايعه اي را تکرار کنيد اين فلسفه را در ذهن خود داشته باشيد:

در يونان باستان سقراط به دليل خرد و درايت فراوانش مورد ستايش بود. روزي فيلسوف بزرگي که از آشنايان سقراط بود، با هيجان نزد او آمد و گفت : سقراط ميداني راجع به يکي ازشاگردانت چه شنيده ام؟

سقراط پاسخ داد: لحظه اي صبر کن. قبل از اينکه به من چيزي بگويي از تومي خواهم آزمون کوچکي را که نامش سه پرسش است پاسخ دهي. مرد پرسيد: سه پرسش؟ سقراط گفت: بله درست است. قبل از اينکه راجع به شاگردم بامن صحبت کني، لحظه اي آنچه را که قصدگفتنش را داري امتحان کنيم.
اولين پرسش حقيقت است. کاملا مطمئني که آنچه را که مي خواهي به من بگويي حقيقت دارد؟ مرد جواب داد: نه، فقط در موردش شنيده ام .سقراط گفت: بسيار خوب، پس واقعا نميداني که خبردرست است يا نادرست.
حالا بيا پرسش دوم را بگويم، پرسش خوبي آنچه را که در موردشاگردم مي خواهي به من بگويي خبرخوبي است؟ مردپاسخ داد: نه، برعکس … سقراط ادامه داد: پس مي خواهي خبري بد در مورد شاگردم که حتي درموردآن مطمئن هم نيستي بگويي؟ مردکمي دستپاچه شد و شانه بالا انداخت.
سقراط ادامه داد: و اما پرسش سوم سودمند بودن است. آن چه را که مي خواهي در مورد شاگردم به من بگويي برايم سودمند است؟” مرد پاسخ داد: نه ، واقعا…"سقراط نتيجه گيري کرد: اگرميخواهي به من چيزي رابگويي که نه حقيقت دارد و نه خوب است و نه حتي سودمند است پس چرا اصلا آن رابه من مي گويي؟!!

آبلیموی تقلبی

در کربلا عطار مشهوری زندگی می‌کرد. روزگاری مریض شد و بیماری‌اش طولانی گردید. یکی از دوستان به عیادتش رفت؛ دید که از وسایل زندگی چیزی برایش باقی نمانده است؛ فقط حصیری در زیر بدن و متکایی در زیر سر دارد. تاجر ثروتمند دیروز، حالا به چنین روزی افتاده است . در همین حال، پسر تاجر وارد شد و گفت: ” پدر، برای نسخه امروز پول نداریم تا دارو بخریم .”

تاجر، متکای زیر سرش را به او داد و گفت: ” این را هم ببر و بفروش، تا ببینم راحت می‌شوم یا نه؟ “

دوست تاجر، از وی پرسید: جریان چیست؟

تاجر گفت: من در کربلا، نمایندگی فروش آبلیموی شیراز را داشتم . آبلیمو وارد می‌کردم و به مبلغ گرانی می‌فروختم. ناگهان در شهر، بیماری حصبه شایع شد و پزشکان اعلام کردند که آبلیمو برای درمان این بیماری سودمند است.

روز اول کاری نکردم، ولی روز بعد به خود گفتم: چرا آبلیمو را ارزان می‌فروشی؟ حالا که خریدار دو برابر شده است .

خلاصه، ابتدا قیمت آبلیمو را دو برابر و بعد چند برابر کردم. مردم بیچاره هم از روی ناچاری می‌خریدند. بعد دیدم که آبلیموهایم دارد تمام می‌شود و هر قدر هم که آن را گران می‌کنم مردم می‌خرند. بنابراین شروع به ساختن آبلیموی تقلبی کردم و از این راه سود سرشاری به دست آوردم.

اما، ناگهان بیمار شدم، این بیماری مرا از پا انداخت و بستری کرد. در اثر این بیماری، هر چه پول به دست آورده بودم، از دست دادم . تا این که امروز دیدی که فقط همین متکا باقی مانده بود، این را نیز دادم تا ببینم آیا از دست این زندگی راحت می‌شوم یا نه؟

منبع:

داستان‌های شگفت، شهید آیة الله دستغیب، ص 94 .

آیا می‌توانی روی آب راه بروی

ابوسعید را گفتند: كسی را می‌‏شناسیم كه مقام او آن چنان است كه بر روی آب راه می‌‏رود.

شیخ گفت: كار دشواری نیست؛ پرندگانی نیز باشند كه بر روی آب پا می‌‏نهند و راه می‌‏روند.

گفتند: فلان كس در هوا می‌‏پرد. گفت: مگسی نیز در هوا بپرد.

گفتند: فلان كس در یك لحظه، از شهری به شهری می‌رود.

گفت: شیطان نیز در یك دم، از شرق عالم به مغرب آن می‌‏رود. این چنین چیزها، چندان مهم و قیمتی نیست.

مرد آن باشد كه در میان خلق نشیند و برخیزد و بخسبد و با مردم داد و ستد كند و با آنان در آمیزد و یك لحظه از خدای غافل نباشد.

شفا از سقا

همسر شهيد برونسي مي گويد:
آمده بود مرخصي ، روي بازوش جاي يك تير بود كه در آورده بودند ولي جاي تعجب داشت چون اگر توي عمليات تير خورده بود تا بخواهند عمل كنند و گلوله را در بياورند خيلي طول مي كشيد. با اصرار من ،ماجرا را تعريف كرد. گفت :تير كه خورد به بازوم،بردنم يزد، چيزي به شروع عمليات نمانده بود. از بازوم عكس گرفتند، گلوله ما بين گوشت و استخوان گير كرده بود.من بايد زود بر مي گشتم ولي دكتر مي گفت بايد خيلي زودتر عمل بشي . متوسل به اهل بيت(عليهم السلام) شدم. توي حال گريه و زاري خوابم برد شايد هم يك حالتي بود بين خواب و بيداري. جمال ملكوتي حضرت ابالفضل (عليه السلام) را زيارت كرم كه آمده بودن عيادت من خيلي واضح ديدم كه دست بردند طرف بازوم و حس كردم كه انگار چيزي رو بيرون آوردند و بعد فرمودن: بلندشو، دستت خوب شده.
با حالت استغاثه گفتم: پدر و مادرم فدايتان، من دستم مجروح شده ، تيرداره، دكتر گفته بايد عمل بشي. فرمودند : نه ، تو خوب شدي و حضرت تشريف بردند. به خودم آمدم. دست گذاشتم روي بازوم . درد نمي كرد! يقين داشتم خوب شدم.
رفتم كه لباسهايم را بگيرم و ببرم ، ندادند. خلاصه بردنم پيش دكتر. چاره اي نداشتم حقيقت را بهش بگم . باور نكرد گفت بايد دوباره عكس بگيرم، گفتم به شرطي كه سرو صداش رو در نياري.توي عكسي كه از بازوم گرفته بودند، خبري از گلوله نبود ..

موارد پرهیز از خربزه

* مصرف زیاد خربزه باعث نفخ می شود، در نتیجه در ناحیه معده و روده ایجاد درد می نماید.
* باید خربزه را بعد از غذا مصرف نمود، زیرا در غیر این صورت تولید اسهال و ورم روده می کند.
* خوردن خربزه کال در کسانی که معده ضعیف دارند، تولید اسهال می کند. همچنین خلط را می افزاید و برای سینه درد و سرماخوردگی مضر است.
* قند موجود در خربزه از نوع گلوکز و لولوز بوده فورا جذب خون شده و به همین سبب باعث بالا رفتن سریع قند خون می شود. لذا مبتلایان به دیابت و افراد دارای اضافه وزن نباید آن را مصرف نمایند.
* خوردن خربزه به همراه عسل خطرناك و مضر است. افراط در خوردن خربزه توليد ورم روده مي كند.

فواید خربزه

* مصرف خربزه در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی نقش به سزایی دارد.
* میوه خربزه، نقش این میوه را در طراوت و شادابی پوست و جلوگیری از بیماری های لثه موثر دانست.
* میزان پتاسیم موجود در خربزه برای بیماران مبتلا به بیماری قلبی - عروقی بسیار موثر است و مصرف این ماده غذایی نقش به سزایی در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی دارد.
* پیشگیری از بیماری های چشمی، جلوگیری از بیماری های عفونی، طراوات و شادابی پوست از جمله اثرات خربزه به علت داشتن این ویتامین است.
* خربزه با داشتن خاصیت ادرارآور بودن در بیماری های سنگ کلیه و مثانه مفید است؛ دراین بیماری ها باید نمک و فلفل کمتر خورده شود.
* خربزه سرشار از ویتامین هایA ،D وC و سلولز است.
* خربزه به علت دارا بودن خاصیت ملیّن، برای معالجه یبوست تجویز می شود.
* خربزه چون دارای قند است بسیار چاق کننده بوده و تاثیر مفیدی در مبتلایان به سل و یا کم خونی ایجاد می کند.
* خربزه به دلیل دارا بودن پتاسیم بسیار مدر بوده لذا باعث دفع مواد زاید و سموم موجود در خون شده و به فعالیت و شستشوی مثانه و کلیه ها کمک کرده و از احتباس ادرار و سنگ مجاری ادرار ممانعت می کند.
* خربزه به واسطه آب زیاد، مواد قندی را فورا جذب خون کرده به همین سبب باعث بالا رفتن قند خون و رفع خستگی و گرمازدگی می گردد.
* در میان مواد قندی و معدنی خربزه آنزیم هایی وجود دارد که سرعت هضم غذا را زیاد کرده بدین لحاظ در کودکان موجب افزایش اشتها و فعالیت و رشد سلول های بدن و در سالمندان به فعالیت سلول های دستگاه گوارش و در نهایت رفع سستی و بی حالی منجر می شود.
* خربزه به دلیل مواد فیبری و به خاطر وجود طعم و اسانس هایی که دارد یک محرک قوی شیمیایی برای دستگاه گوارش است لذا بسیار ملین بوده و مصرف آن برای مبتلایان به نقرس، رماتیسم، بواسیر و خصوصا برای کسانی که از یبوست رنج می برند، بسیار توصیه می شود. همچنین این میوه تاثیر خاصی در تخلیه میکروب و عفونت های موجود در روده ها دارد.
* به دلیل آن که گوشت خربزه یک ماده ضد تورم به شمار می رود لذا به شکل ضماد روی سوختگی های سطحی پوست بدن استفاده می شود.
* خربزه باعث افزایش شیر در زنان شیرده می شود.
* مغز تخم خربزه ی بو داده طبیعت گرم دارد.
* خربزه برای اشخاص مبتلا به سل ریوی و کم خونی مفید است.
* خربزه، رنگ چهره را روشن می کند و بیماری استسقاء ( احساس تشنگی دائمی ) را درمان می نماید.

موارد احتیاط در مصرف هندوانه

* هیچ گاه هندوانه را ناشتا نخورید.
* مصرف هندوانه بلافاصله بعد از خوردن غذا باعث اختلال هضم می‌شود.
* اگر اشخاص سرد مزاج هندوانه بخورند امکان تضعیف قوه باء و درد مفاصل دارند.
* خوردن هندوانه برای اشخاص سرد مزاج، تولید درد مفاصل می کند و در این موارد خنثی کننده ی زیان هندوانه،‌عسل و قند و امثال آن است.
* زیاده روی در خوردن هندوانه برای طحال زیان آور است.
* مصرف هندوانه در افرادی که آلرژی یا حساسیت فصلی یا غذایی دارند ممنوع است.

مصرف هندوانه برای بیماران دیابتی

خوردن هندوانه برای افراد دیابتی مفید نیست؛ زیرا قند موجود در هندوانه در افراد دیابتی سبب می‌شود قند خون بسرعت بالا رود بنابراین از خوردن هنداونه پرهیز کنند.

مجلس و جای نشستن از سخن حضرت علی -علیه السلام-

امام علی علیه السلام می فرمایند:
لا تسرعنّ الي ارفع موضع في المجلس فانّ الموضع الّذي ترفع اليه خير من الموضع الّذي تحطّ عنه
شتاب مكن براي جلوس در بالاترين جايگاه مجلس، زيرا مجلسي كه تو را بدان بالا برند بهتر است از مجلسي كه از آن پايينت آورند

غررالحکم

سه کیلو و سیصد

مادر شهیدی که تازه بچه های تفحص پیدایش کرده بودند ، مرا به گوشه ای کنار کشید و گفت :
” پسرم وقتی به دنیا آمده بود ، سه کیلو و سیصد بود ! و حالا که استخوان هایش را برایم آورده اند نیز همان سه کیلو و سیصد است.

خواص هندوانه

* هندوانه میوه‌‌ای است که حاوی میزان بالایی از سدیم و پتاسیم است به همین دلیل از بدن در برابر بیماری‌های مختلفی مانند آسم و برخی سرطانها مانند سرطان روده و پروستات محافظت می‌کند.
* این میوه پرفایده التهاباتی را که در بیماری هایی مثل آسم، تصلب شرائین، سرطان روده و التهاب مفاصل وجود دارد، از بین می برد.
* هندوانه به خاطر داشتن ویتامین C و ویتامین A و بتاکاروتن و لیکوپین، صدماتی را که در اثر استرس، استعمال دخانیات، سموم محیطی و داروها وارد می شود کاهش می دهد.
* هندوانه دارای آنتی ‌اکسیدانی به نام لیکوپن است که رادیکال‌های آزاد و مضر را از بین می‌برد به همین دلیل از وقوع سکته قلبی جلوگیری می‌کند و به کاهش خطر سرطان پروستات هم کمک می‌کند.
* هندوانه تورم و التهابات داخلی را کم می‌کند مخصوصاً التهابات دستگاه تناسلی و ادراری.
* هندوانه باعث پایین آوردن فشار خون می‌شود.
* هندوانه به معالجه یرقان کمک می‌کند.
* هندوانه برای گرفتگی کیسه صفرا مفید می‌باشد.
* خارش و آلرژی را تسکین می دهد.
* افرادی که بزرگی پروستات دارند آب هندوانه استفاده کنند.
* کسانی که خونشان غلیظ است آب هندوانه یک ساعت قبل از غذا بنوشند.
* هضم آب هندوانه آسان‌تر از خود هندوانه است.
اگر هندوانه قبل از غذا خورده شود بدن را می‌شوید و مرض را از جسم دور می‌کند.
* کسانی که بیماری حصبه دارند پوست هندوانه را خرد کرده بر سر و کف و دست و پا ببندند.
* کودکانی که مخملک دارند آب هندوانه برای آنها مفید است قبل از هر غذا یک استکان بنوشند.
* کسانی که سوزاک شده‌اند روزانه ۳ لیوان آب هندوانه قبل از غذا بخورند (سفلیس هم به همین صورت).
* هندوانه برای تب ‌های سوزان مفید است.
* کسانی که یرقان دارند هندوانه را با سکنجبین بخورند.
* اشخاص گرم مزاج خشک هندوانه یک میوه خوبی برای آنهاست چون هندوانه طبیعتش سرد و تر است.
* هندوانه همراه با سکنجبین سنگ کلیه را خرد می‌کند. هر ۴ ساعت یک لیوان میل شود ۲ قاشق غذاخوری سکنجبین در یک لیوان آب هندوانه.
* استفاده از ماسک هندوانه موجب پیشگیری از جوشهای بعد از اصلاح میشود.
* مالیدن پوست هندوانه به پوست باعث نرمی و لطافت آن می‌شود.
* آب هندوانه برای تقویت پیاز مو بسیار مفید است قبل از هر غذا میل شود.
* آب هندوانه باقی مانده مواد شوینده را از روی دست پاک می کند و به فرایند پوست ریزی هم کمک می کند تا پوست تازه و سفت شود .
* هندوانه غذایی بسیار سالم بوده و می تواند به لاغری شما کمک کند. یکی از دلایل این امر، کم بودن کالری هندوانه است. هر یک پیمانه هندوانه فقط ۵۰ کالری انرژی دارد. برای کاهش وزن فقط کافی است کالری دریافتی کمتر از میزان کالری سوخته شده توسط بدن باشد. در واقع شورای ورزش ایالات متحده، مصرف هندوانه را برای کاهش وزن توصیه می نمایند.

آرایش کردن مرد برای همسر 

حسن بن جهم می گوید: امام هفتم حضرت كاظم (ع ) را دیدم ، محاسن خود را رنگ كرده بود، و بسیار پاكیزه و تمیز عبور می كرد، به حضورش رفتم و پس از سلام عرض كردم : محاسن خود را رنگ كرده ای ؟ فرمود: هر گاه شوهر خود را تمیز و زیبا كند موجب حفظ عفت همسرش ‍ خواهد گردید، چه بسا زنانی بر اثر اینكه شوهرشان رعایت نظافت و پاكیزگی نمی كنند، به بی عفتی كشانده شده اند، از تو می پرسم : آیا دوست داری همسرت را مثل خودت در آن وقت كه رعایت نظافت و زیبائی ، نمی كنی بنگری ؟ عرض كردم : نه .
فرمود: او نیز دوست ندارد كه تو را كثیف و ژولیده بنگرد.

داستان دوستان / محمد محمدي اشتهاردي

خواص شنبلیله

* مطالعات نشان می‌دهد افرادی که 56 گرم دانه شنبلیله را هر روز مصرف می‌کنند، بعد از 24 هفته سطح کلسترول خونشان به طور چشمگیری کاهش می‌یابد و 25 درصد ریسک ابتلا به حملات قلبی در ایشان کمتر می‌شود.
* اثرات ضد دیابت شنبلیله و دانه شنبلیله :
شنبلیله برای بهبود قند خون از قدیم‌الایام شناخته شده است. از دیگر اثرات آن بهبود کلسترول بالا می‌باشد. شنبلیله برای افراد دیابتی که از کلسترول بالا نیز در رنج هستند، یک تیر با دو نشان است. مطالعات متعدد نشان می‌دهد مصرف روزانه 500 میلی‌گرم شنبلیله، تری‌گلیسرید و کلسترول را کاهش و HDL که کلسترول خوب می‌باشد را افزایش می‌دهد.
وجود اسیدآمینه هیدروکسی ایزولوسین در دانه شنبلیله از علل دیگر معروف بودن این گیاه به عنوان گیاهی ضددیابت است؛ زیرا هیدروکسی ایزولوسین باعث تسریع ترشح انسولین می‌شود. این عامل در کنار اثر کاهندگی قند خون که به وسیله فیبرهای موجود در شنبلیله القا می‌شود، باعث کنترل قند خون و اثرات ضد دیابتی این گیاه می‌گردد.
* دانه شنبلیله و درمان سوزش سر دل :
دانه شنبلیله از مقادیر فراوانی موسیلاژ تشکیل شده است که التهاب روده و معده را به وسیله پوشاندن جدار معده و روده کاهش می‌دهد. افزودن 1 قاشق چای‌خوری دانه شنبلیله به غذاها برای رفع سوزش سر دل و رفلاکس توصیه می‌شود. پیشنهاد دیگر حل کردن یک قاشق چای‌خوری از پودر دانه شنبلیله در آب یا آب میوه قبل از وعده غذایی می‌باشد. همچنین این گیاه خاصیت هضم‌کنندگی و ملین دارد و در بسیاری از داروهای گیاهی به عنوان laxative (ملین) استفاده می‌شود.
* پوست سالم، مویی پرپشت با دانه شنبلیله :
بهترین درمان طبیعی برای مشکلات پوستی مانند اگزما، جوش، خراش، زخم‌ها، سوختگی، مشکلات پوستی ناشی از نقرس و نیز ضخیم و پرپشت شدن موها، استفاده موضعی از پودر دانه شنبلیله می‌باشد. برای این منظور لازم است پودر دانه شنبلیله را با آب داغ مخلوط نمایید و سطح آسیب‌دیده پوستی و یا مو را با این مخلوط بپوشانید.
* چگونگی کنترل تب به وسیله گیاه شنبلیله :
گیاه شنبلیله به عنوان یک گیاه تب‌بر شناسایی شده است. بهترین حالت، مصرف دانه شنبلیله به همراه لیمو و عسل در زمان بیماری است. برای این منظور 1-2 قاشق چای‌خوری دانه شنبلیله را 3 مرتبه در روز به همراه چای سبز دم کنید و بعد از آن به همراه 1 قاشق چای‌خوری عسل و کمی آب لیموترش تازه میل نمایید.

* سایر اثرات درمانی گیاه شنبلیله :
1. به منظور افزایش اشتها در افرادی که دچار بی‌اشتهایی در نتیجه بیماری و یا سایر عوامل هستند.
2. در زمینه کنترل بیماری‌های کلیوی و محافظت از کبد در برابر اثرات مخرب الکل و داروها
3. بهبود علائم ناشی از بیماری بری‌بری (کمبود ویتامین B) مانند زخم‌های دهانی، شکاف لب‌ها، زخم‌های مخاطی و …
4. کاهش رشد سلول‌های سرطان سینه و نیز سلول‌های معیوب خونی در لوسمی در ازای مصرف 400 میلی‌گرم در روز طی 1-3 وعده
5. بهبود گلو درد و سرفه‌های مزمن
6. تسکین دردهای عضلانی و بیماری‌های التهاب مفصلی
7. درمان سردردهای میگرنی
8. بهبود التهاب معده و روده
9. اثرات آنتی‌اکسیدانی برای پیشگیری از سرطان‌ها
10. برطرف‌کننده مشکلات جنسی در مردان
11. افزایش تولید شیر در مادران شیرده
12. تسریع روند زایمان
13. افزایش میل جنسی
14. بهبود بیماری‌های قلبی و نیز زوال عقل

حسین جان تولدت مبارک

خانواده

امام علی علیه السلام می فرمایند:


لا يكن اهلك و ذو ودّك أشقي النّاس بك


نبايد خانواده و دوستان تو بدبخت‏ترين مردم در رابطه با تو باشند (يعني به ديگران بيشتر از آنها احسان و محبت كني)

غررالحکم

چو او آید من می روم

گویند حضرت آدم نشسته بود، شش نفر آمدند، سه نفر طرف راستش نشستند و سه نفر طرف چپ.

به یکی از سمت راستی‌ها گفت: «تو کیستی؟»

گفت: «عقل.»

پرسید: «جای تو کجاست؟»

گفت: «مغز.»

از دومی پرسید: «تو کیستی؟»

گفت: «مهر.»

پرسید: «جای تو کجاست؟»

گفت: «دل.»

از سومی پرسید: «تو کیستی؟»

گفت: «حیا.»

پرسید: «جایت کجاست؟»

گفت: «چشم.»

سپس به جانب چپ نگریست و از یکی سؤال کرد: «تو کیستی؟»

جواب داد: «تکبر.»

پرسید: «محلت کجاست؟»

گفت: «مغز.»

گفت: «با عقل یک جایید؟»

گفت: «من که آمدم عقل می‌رود.»

از دومی پرسید: «تو کیستی؟»

جواب داد: «حسد.»

محلش را پرسید.

گفت: «دل.»

پرسید: «با مهر یک مکان دارید؟»

گفت: «من که بیایم، مهر خواهد رفت.»

از سومی پرسید: «کیستی؟»

گفت: «طمع.»

پرسید: «مرکزت کجاست؟»

گفت: «چشم.»

گفت: «با حیا یک جا هستید؟»
گفت: «چون من داخل شوم، حیا خارج می شود.»

میلاد امام حسین _ علیه السلام _ مبارک باد

هشت کلمه برگزیده ی لقمان که جامع جمیع کلمات حکمت اسس

لقمان حکیم به فرزند فرمود :

ای جان فرزند ، هزار حکمت آموختم که از آن چهارصد انتخاب کردم و از چهارصد ، هشت کلمه برگزیدم که جامع جمیع کلمات حکمت است.

فرزندم دو چیز را هیچ وقت فراموش مکن :

 خدا را ،مرگ را.

دو چیز را همیشه فراموش کن :

 خوبی که به هر کسی کردی.

 بدی که هرکس با تو کرد.

و چهار چیز را نگهدار :

 در مجلسی که وارد شدی زبان را.

بر سر سفره ای که وارد شدی شکم را.

 بر در خانه ای که وارد شدی چشم را.

 بر نماز کار ایستادی دل را.

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

عدالت برای همسران در قرآن


در كتاب كافی از نوح بن شعیب و محمد بن الحسن روایت شده است كه ابن ابی العوجاء از هشام بن حكم پرسید مگر خدا حكیم نیست؟ هشام گفت: بله، خداوند احكم الحاكمین است.ابن ابی العوجاء گفت: به من خبر ده از آیه: «فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنی وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَهً»[1]
«ازدواج كنید با آنچه كه خوش آید شما را از زنان دو و سه و چهار و اگر بترسیدكه عدالت را پیشه خود نكنید پس یكی را به ازدواج خود در آورید».
مگر این حكم قرآن نیست؟ هشام گفت: بله، ابن ابی العوجاء گفت: پس به من خبر ده از آیه: «وَ لَنْ تَسْتَطِیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلا تَمِیلُوا كُلَّ الْمَیْلِ فَتَذَرُوها كَالْمُعَلَّقَهِ»[2] «و هرگز نمی‌توانید بین زنانتان عدالت را رعایت نمایید اگر چه بسیار علاقه به رعایت اعتدال علاقه داشته باشید…»
كدام حكیم به این گونه سخن می‌گوید؟ هشام جوابی نداشت. از همین رو به مدینه نزد حضرت صادق ـ علیه السّلام ـ آمد و ماجرای خود را باز گفت. حضرت فرمود: اینكه خدا می‌فرماید: «فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ…» مقصود عدالت در نفقه خرج زن است و اینكه می‌فرماید: «وَ لَنْ تَسْتَطِیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا…» مقصود عدالت در محبت است. چون هشام این جواب را به ابن ابی العوجاء رسانید، وی گفت: به خدا این جواب از خودت نیست.[3]
__________________
[1] . نساء، 3.
[2] . نساء، 129.
[3] . كافی، ج 5، روایت 1 و بحارالانوار، ج 101، باب 38، حدیث 1 به نقل از تفسیر القمی، ج 1، ص 155 طبع النجف (با كمی تفاوت).

لات و لوت ها

تلفنی بهم گفتند :
” یه مشت لات و لوت اومدن میگن می خوایم بریم ستاد جنگ های نامنظم “
رفتم و دیدم . ردشان کردم .
چند روز بعد ، اهواز ، با موتور سیکلت ایستاده بودند کنار خیابان .
یکیشان گفت :
” آقای دکتر خودشون گفتن بیاین “
می پریدند از روی گودال ، رود ، سنگر ، آر پی جی زن هارو سوار میکردند ترک موتور می پریدند .
نصف بیشترشان همان وقت ها شهید شدند .
شهید دکتر مصطفی چمران

خواص طالبی

* خواص طالبی و گرمک شبیه به هم می باشد که در اینجا هر خواص هر دو را می نویسیم :
1- طالبی میوه ای اشتها آور است.
2- طالبی، ادرارآور، نرم کننده (ملیّن) و موجبطراوت و شادابی پوست بدن است.
3- خوردن طالبی، بعد از غذا برای درمان کم خونی مفید است.
4- مصرف طالبی برای کسانی که سل ریوی دارند و یا مبتلا به یبوست و بواسیر هستند، مفید است. بهتر است برای درمان یبوست قبل از غذا از طالبی استفاده کنید.
5- گرمک سرشار از ویتامین هایa وc و سلولز است.
6- گرمک ملّین است؛ مخصوصاً برای کسانی که از یبوست می نالند مفید است.
7- گرمک و طالبی، تشنگی را در تابستان تسکین می دهد.
8- گوشت طالبی برای تسکین سوختگی های سطحی و یا درمان ورم پوست موثر است.
9- آب طالبی برای نرم نمودن پوست مفید است.
10- گرمک سرشار از ویتامین هایA وC و سلولز است.
11. طالبی یکی از بهترین منابع ویتامینA بوده و مملو از بتاکاروتن است که در بدن تبدیل به ویتامینA می شود. بتاکاروتن بالای طالبی، مانع بروز آب مروارید در سالمندان می‌شود.
12. بچه‌هایی که از آسم رنج می‌برند، در صورت استفاده‌از میوه‌هایی که ویتامین C بالایی دارند، کمتر دچار حملات تنفسی شده و کمتر سرفه می‌کنند. از این رو، استفاده از طالبی در میان وعده‌ها به علت وجود مقادیر بالایی از این ماده مغذی بسیار کمک‌کننده است.
13. خاصیت آنتی‌اکسیدانی ویتامین C خاصیت ضد التهابی نیز دارد و این خاصیت مانع از شدت یافتن علایم آسم در بیماران می شود. به علاوه، آنتی اکسیدان های موجود در طالبی از بروز التهاب مزمن برونش‌ها نیز جلوگیری می‌کند، به همین دلیل مصرف روزانه آن برای بیمارانی که از مشکلات تنفسی رنج می‌برند، بسیار مفید شناخته شده است.
14. طالبی حاوی مواد مغذی و معدنی است که می‌تواند به شما در ترک سیگار و بهبودی و بازیابی بدن در رهایی از نیکوتین کمک می‌کند
15. کسانی که سنگ کلیه و مثانه دارند به مدت ۲ هفته شام خود را به طالبی اختصاص دهند. یعنی آهسته و هر یک ربع کمی طالبی میل کنند.
16. با وجود اینکه طالبی طعم شیرینی دارد اما چون از ۹۰ درصد آب تشکیل می‌شود کم کالری است. در واقع در هر ۱۰۰ گرم طالبی ۳۰ تا ۵۰ کیلو کالری وجود دارد و حاوی حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد قند است. پس با خیال راحت در برنامه های کاهش وزن خود میتوانید از آن استفاده کنید. اگر میخواهید شکمتان کوچک شود قبل از ناهار طالبی بخورید.
17. کسانی که کم خونی دارند می‌توانند از طالبی استفاده کنند. بهتر است بعد از غذا مصرف شود.
18. برای شادابی پوست از ماسک طالبی استفاده کنید : بدین صورت که گوشت طالبی را له کرده و کمی کتیرا با آن مخلوط کرده بصورت ماسک روی صورت بگذارید.
19. برای از بین بردن چین و چروک صورت گوشت له شده طالبی را با سفیده تخم مرغ مخلوط کرده روی صورت بمالید.
20. گوشت طالبی را اگر روی سوختگی های سبک و سطحی یا ورم پوست بگذارند، آن را تسکین داده و شفا می بخشد.

زندانی اما آزاد

علی بن المسیب گفت :

مرا و مولای من ، موسی بن جعفر علیه السلام را از مدینه به بغداد آوردند و محبوس كردند (و مدت حبس ‍ درازا كشید.) مشتاق اهل بیت و عیال شدم .

موسی بن جعفر علیه السلام بدانست ، گفت : دلت با اهل و عیال است كه در مدینه اند؟

 گفتم : بلی . یابن رسول الله !

گفت : (در آن پوشش رو و) غسل كن و پیش من آی . چنان كردم . برخاست و دو ركعت نماز بگزارد و گفت : بگو: بسم الله و دست به من ده و چشم برهم نه . چنان كردم .

گفت : چشم باز كن . باز كردم . بر سر تربت حسین علیه السلام بودم .

گفت : این تربت جدم حسین است . نماز كرد و نماز كردم . گفت : چشم بر هم نه . بر هم نهادم . 

گفت : بگشا. بگشادم . بر سر تربت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام بودم .

گفت : چشم بر هم نه . چشم بر هم نهادم . گفت : بگشا. بگشادم . بر سر تربت رسول الله بودم . 

گفت : تربت جدم رسول صلی الله علیه و آله و سلم است . اینكه سرای تو برو و عهد تازه كن . در رفتم و ایشان را ملاقات كردم و به تعجیل با پیش وی آمدم .

 گفت : دست به من ده و چشم بر هم نه . چنان كردم .

گفت : بگشا. بگشادم . خود را به سر كوه دیدم كه از آسمان آب بدان كوه ریخته می شد. بدان آب وضو كردیم و آن حضرت بانگ نماز بگفت و در نماز ایستاد. چهل مرد دیدم كه در عقب سر وی نماز می كردند. چون نماز بگزاردم ، گفت : كوه قاف است و اینان اولیا و اصفیااند. از حق تعالی در خواسته اند تا میان من و ایشان ملاقات شود.

پس آن قوم را وداع كردیم و مرا گفت : چشم بر هم نه . چنان كردم . باز كردم . در زندان بغداد بودم . دوستی وی در دل من ثابت شد.


داستان عارفان / کاظم مقدم

همنشينی با پارسیان و فرزانگان

امام علی علیه السلام می فرمایند: جالس اهل الورع و الحكمة و اكثر مناقشتهم، فانّك ان كنت جاهلا علّموك و ان كنت عالما ازددت علما

با پارسايان و فرزانگان هم نشيني كن و گفتگوهاي علمي و ديني را با ايشان زياد كن، كه اگر نادان باشي تو را بياموزند و اگر دانا باشي بر دانايي خود بيفزايي

غررالحکم

نماز در عروسی

شنيده بودم نــمــاز اول وقت برايش اهميت دارد،
ولے فكر نمے كردم اينقدر مصـــمم باشد! صدای اذان کہ بلند شد همه را بلند كرد؛
انگار نہ انگار عروسے است،
آن هم عروسے خـــودش!
يكے را فرستاد جلو بقيہ هم پشت سرش،
نماز جـــماعتے شد بہ یاد ماندنے!! .


شهید محمدعلے رهنمون

میوه دوستی با خوراکی ها

امام علی علیه السلام می فرمایند:
من غرس في نفسه محبّة انواع الطّعام، اجتني ثمار فنون الاسقام


كسي كه درخت علاقه و دوستي خوراكيهاي گوناگون را در دل بكارد، ميوه آن را نيز كه انواع بيماريهاست بچيند

غررالحکم

با 14 روش عشق را به فرزند خود نشان دهید

به‌ عنوان پدر و مادر، یکی از مهم‌ترین هدیه‌های شما به فرزندتان این است که به بهبود اعتماد به نفس او کمک کنید. فرزندتان به پشتیبانی و تشویق همیشگی شما نیاز دارد تا بتواند نیرومند شود.

1 - کلمات مثبت زیادی برای فرزندتان به کار ببرید.

2 - به نیازهای احساسی و فیزیکی آنها با عشق پاسخ دهید و از کلمات سرزنش‌آمیز دوری کنید.

3 - بسیار تلاش کنید تا در خانه و جامعه، نمونه و الگوی خوبی باشید. از کلماتی مانند « متأسفم »، « لطفاً » و « متشکرم » استفاده کنید.

4 - هنگامی که فرزندتان خشمگین است، بحث می‌کند یا بی‌حوصله است، او را در آغوش بگیرید، نوازش کنید، یا کارهای محبت‌آمیزی را که دوست دارد، انجام دهید.

5 - شکل‌های خشونت‌ آمیز تنبیه را به کار نبرید. پدر و مادر باید سال‌ها پیش از نوجوانی، قانون تشویق و تنبیه را همزمان آغاز کنند.

6 - هنگامی که بچه‌ها به نوجوانی می‌رسند، اجازه دادن به آنها برای شکستن قوانین مهم، تنها خشونت را بیشتر می‌کند.

7 - برنامه‌ریزی کنید تا بخشی از روز را با کودکان یا نوجوانانتان سپری کنید و کارها یا بازی‌هایی را انجام دهید که دوست دارند.

8 - برای برخی شب‌ها، بازی خانوادگی در نظر بگیرید، به‌ گونه‌ای که افراد خانواده بتوانند با هم باشند. برای هر شب، نام یک نفر را بنویسید که می‌تواند بازی را انتخاب کند.

9 - یکی از بهترین راه‌های آشنایی فرزندتان با گزینش و انتخاب درست، تشویق او به آشپزی با شما است. به او اجازه دهید در همه مراحل، از تهیه لیست خرید تا پختن و سرو غذا، همکاری کند.

10 - همانطور که فرزندتان بزرگ می‌شود، برای گسترش و بهبود مهارت‌ها و توانایی‌های گوناگون در محدوده زندگی‌اش، وقت بیشتری را صرف می‌کند. باید تا جایی که ممکن است با تشویق و فراهم‌ کردن تجهیزات، ابزارها و آموزش‌های مورد نیازش، به او کمک کنید.

11 - سلامتی و تندرستی فرزندتان به مراقبت و توجه شما در سال‌های نخست وابسته است. با معاینه منظم فرزندتان توسط پزشک، حفظ او از تصادفات و اتفاق‌ها، فراهم کردن رژیم غنی غذایی و تشویق او به ورزش در زمان کودکی، کمک می‌کنید بدنش را حفظ و نیرومند کند.

12 - برای القای ارزش‌ها و باورهای خود به فرزندتان باید آنها را در زندگی با شما می‌بیند. به این توجه می‌کند که سر کار چگونه توبیخ می‌شوید، چگونه به باورهای‌ خود پایبند هستید و اینکه آیا به پندها و نصیحت‌هایتان عمل می‌کنید یا نه.

13 - به‌ عنوان پدر و مادر، یکی از مهم‌ترین هدیه‌های شما به فرزندتان این است که به بهبود اعتماد به نفس او کمک کنید. فرزندتان به پشتیبانی پدر و مادر و تشویق همیشگی شما نیاز دارد تا بتواند نیرومند شود. دوست داشتن او، سپری کردن با او، گوش دادن به حرف‌هایش و ستایش از هنر و برتری‌هایش، همگی بخشی از هدیه‌های شما هستند.

14 - فراموش نکنید که در هر سنی به فرزندتان بگویید : « دوستت دارم »

امر به معروف

امام علی علیه السلام می فرمایند:


كن آمرا بالمعروف عاملا به، و لا تكن ممّن يأمر به و ينأي عنه فيبوء باثمه و يتعرّض مقت ربّه


امر به معروف كن و خود نيز بدان عمل كن و از آن كساني نباش كه مردم را امر به معروف كنند و خود از آن دوري كنند، كه در نتيجه گناه آن را بر دوش گيرند و خود را در معرض خشم پروردگار در آورند

غررالحکم

همسر سقراط

سقراط از حکمای یونان زنی بداخلاق داشت. روزی آن زن نشسته با نهایت بدخویی مشغول لباس شستن بود و در حین کار به سقراط دشنام می داد. حکیم از طریق حکمت، مروت و بردباری دم برنمی آورد و سکوت اختیار کرده بود.

آرامش سقراط خشم همسرش را بیشتر می کرد به حدی که تشت را که پر از کف صابون بود بر سر و روی سقراط ریخت. ولی سقراط همچنان خونسرد بود. حاضران به حکیم اعتراض کردند که این مقدار تحمل بی موقع از شما پسندیده نیست.

سقراط با لبخند گفت: حق با شماست. اما اثر غرش رعد و جهیدن برق، آمدن برف و باران است. 

اشکالات کندی به قرآن


اسحاق بن حنین كندی مردی نصرانی و مانند پدرش حنین بن اسحاق، از فیلسوفان مشهور است. وی به موجب آشنایی به زبان یونانی و سریانی فلسفه یونان را به عربی ترجمه كرد.
كندی، فیلسوف نامی عراق، در زمان خویش، دست به تألیف كتابی زد كه به نظر خود تناقضات قرآن را در آن گرد آورده بود. او چون با فلسفه و مسایل عقلی و افكار حكمای یونان، سر و كار داشت، بر طبق معمول با حقایق آسمانی و موضوعات دینی، چندان میانه‌ای نداشت؛ و به موجب غروری كه با خواندن فلسفه به او دست داده بود، به تعالیم مذهبی، به دیده حقارت می‌نگریست. اسحاق كندی، آن چنان سرگرم كار كتاب (تناقضات قرآن) شده بود كه به كلی از مردم كناره گرفته بود و پیوسته در منزل، با اهتمام زیاد به آن می‌پرداخت.
روزی یكی از شاگران او در سامرا به حضور امام حسن عسكری، (ع)، شرفیاب شد. حضرت به وی فرمود: در میان شما شاگردان اسحاق كندی، یك مردِ رشیدِ باشهامتی پیدا نمی‌شود كه این مرد را از كاری كه پیش گرفته، بازدارد؟ شاگرد مزبور گفت: ما چگونه در این خصوص به وی اعتراض كنیم یا در مباحث علمی دیگری كه استادی چون او بدان پرداخته است ایراد بگیریم!‌ او استاد بزرگ و نامداری است و ما توانایی گفتگو با او را نداریم. حضرت فرمود: اگر من چیزی به تو القا كنم می‌توانی به او برسانی و درست به وی بفهمانی؟ گفت: آری.
فرمود: نزد استادت برو و با وی الفت بگیر و تا می‌توانی در اظهار ارادت و اخلاص و خدمتگذاری نسبت به او كوتاهی نكن، تا جایی كه كاملاً مورد نظر وی واقع شوی و او هم لطف و عنایت خاصّی نسبت به تو پیدا كند. وقتی كاملاً با هم اُنس گرفتید، به وی بگو: مسئله‌ای به نظرم رسیده است، می‌خواهم آن را از شما بپرسم. بگو: اگر یكی از پیروان قرآن كه با لحن آن آشنایی دارد، از شما سؤال كند، آیا امكان دارد كلامی كه شما از قرآن گرفته و نزد خود معنی كرده‌اید، گوینده آن، معنی دیگری از آن اراده كرده باشد؟ او خواهد گفت: آری، ممكن است و چنین چیزی از نظر عقل رواست. آن گاه به وی بگو: ای استاد، شاید خداوند آن قسمت از قرآن را كه شما نزد خود معنی كرده‌اید، عكس آن را اراده نموده باشد، و آنچه شما پنداشتید‌، معنی آیه و مقصود خداوند كه گوینده آن است، نباشد.
آن شاگرد از نزد حضرت رخصت خواست و به خانه استاد خود، اسحاق كندی رفت و بر طبق دستور امام، با وی رفت و آمد زیاد نمود تا میان آنان اُنس كامل برقرار گردید. روزی از فرصت استفاده نمود و موضوع را به همان گونه كه حضرت، تعلیم داده بود با وی در میان گذارد. همین كه فیلسوف نامی، پرسش شاگرد را شنید، فكری كرد و گفت: بار دیگر سؤال خود را تكرار كن. شاگرد سؤال را تكرار نمود و استادِ فیلسوف، مدتی درباره آن اندیشید و دید از نظر لغت و عقل، چنین احتمالی هست. امكان دارد آنچه وی از فلان آیه قرآن فهمیده و پنداشته است كه با آیه دیگر منافات دارد، منظور صاحبِ‌ قرآن، غیر از آن باشد. سرانجام فیلسوف نامبرده، شاگرد دانشمند خود را مخاطب ساخت و این گفتگو میان آنها واقع شد.
فیلسوف: تو را سوگند می‌دهم بگو این سؤال را چه كسی به تو آموخت؟
شاگرد: به دلم خطور كرد.
فیلسوف: نه، چنین نیست. این گونه سخن، از مانند چون تویی سر نمی‌زند. تو هنوز به مرحله‌ای نرسیده‌ای كه چنین مطلبی را درك كنی. راست بگو آن را از كجا آورده و از چه كسی شنیده‌ای؟
شاگرد: این موضوع را حضرت امام حسن عسكری، (ع)، به من آموخت و امر كرد آن را با شما در میان بگذارم.
فیلسوف: اكنون حقیقت را اظهار داشتی، آری؛ این گونه سخن فقط از این خاندان صادر می‌شود.
سپس فیلسوف بزرگِ‌ عراق، آن‌چه درباره تناقضات قرآن نوشته و به نظر خود به كتاب آسمانی مسلمانان ایراد گرفته بود، همه را جمع كرد و در آتش افكند[1].
__________________
[1]. مناقب ابن شهر آشوب، ج 4، ص 257.

تحقیقات پایانی نیمه دوم سال95

در سال 1395 ، شش نفر از طلاب این مدرسه از تحقیقات پایانی خود دفاع کرده اند. اسامی این طلاب عبارت است از:

خانم نجمه حسینی پور و خانم مرضیه السادات پورحسینی: دفاع در تاریخ 95/5/11

خانم فاطمه پسندیده و خانم زهرا اکبرزاده: دفاع در تاریخ 95/6/29

خانم آمنه عظیمی: دفاع در تاریخ 95/10/26

خانم فرزانه مزارعی: دفاع در تاریخ 95/12/14.

 

سبزه عید به شکل رحل قرآن

براي شروع يک عدد رحل قرآن را کاملا با سلفون روکش کنيد تا در اثر تماس با آب آسيب نبيند، سپس قسمت هايي که مي خواهيد سبز کنيد را با پنبه روکش کنيد حتي مي‌توانيد يونوليت برش بدهيد و روي آن پنبه قرار بدهيد و پنبه را کاملا خيس کرده و خوب فشار دهيد تا پنبه حالت کوبيدگي پيدا کند و با تور درشتي روي پنبه‌ها را بپوشانيد در اين مرحله ماکت شما آماده است يک استکان بذر لعابدار مثل منداب يا شاهي را خيس کرده، بعد از دو ساعت که لعابدارشد روي پنبه بکشيد دقت کنيد بذر فقط يک لايه روي پنبه کشيده شود. در ادامه اين مطلب را بخوانيد.
سپس يک کيسه نايلوني که دو جاي آن را سوراخ کرده‌ايد روي سطح ماکت قراردهيد روز اول سه مرتبه سبزه را با آب افشان اسپري کنيد.
روز دوم ديگر احتياج به روکش نايلوني نداريم دقت کنيد فقط روز اول سبزه را اسپري کنيد و بعد با يک وسيله مناسب سبزه را کاملا سيراب نماييد در مرحله آخر دو ورق قرآن را زيراکس کرده و بعد پرس کنيد تا در اثر تماس با آب آسيب نبيند و در روي سبزه قرار دهيد.

خواص بادمجان

از نظر طب قديم بادمجان گرم و خيلي خشك است . بادمجان بر خلاف آنچه كه عوام اعتقاد دارند كه بي بو و خاصيت است داراي خواص زيادي است . مهمترين خاصيت آن كم كالري بودن آن است كه غذاي بسيار خوبي براي كساني است كه مي خواهند وزن كم كنند زيرا داراي ويتامين و مواد معدني نيز مي باشد .

1)بادمجان را حتما بايد بحالت كاملا رسيده مصرف كرد زيرا خام آن طعم تلخ درد و در آنهائيكه آسم و برونشيت دارند باعث تحريك اين بيماريها مي شود.
2)بادمجان اثر نرم كننده و مدر درد .
3)بادمجان بعلت درا بودن آهن در رفع كم خوني داروي موثري است .
4)بادمجان را مي توان براي از بين بردن ورم و التهاب روي عضو ملتهب گذاشت .
5)دانه بادمجان ايجاد يبوست مي كند .
6)ريشه بادمجان و شاخه هاي خشك شده و برگهاي آن اثر بند آورنده خون را دراست و قابض بوده و مي توان در آن براي درمان احتلام بانه و انواع خونريزيها استفاده كرد.
7)بادمجان پادزهر خوبي براي مسموميت هاي حاصل از خوردن قارچ سمي است .
8)خوردن بادمجان گرفتگي رگها را باز مي كند و شخص را ازخطرسكته قلبي محفوظ مي درد .
9)بادمجان برطرف كننده يبوست است .
10)برگها و پوست سياه بادمجان را اگر بجوشانند اين جوشانده درمان اسهال خوني است .
11)جوشانده ريشه بادمجان درمان بيماري آسم است.
12)بادمجان مقوي معده است .
13)آب زردرنگي كه در موقع نمك زدن و گذاشتن بادمجان از آن خارج مي شود براي خشك كردن عرق دست و پا بهترين دارو است و اشخاصي كه دست و پايشان مرتب عرق مي كند بايد دست و پاي خود را با آن چند بار در روز بشويند تا از شر اين مرض آسوده شوند.
14)اگر بادمجان را بسوزانند و خاكستر آن را با سركه خمير كنند و به زگيل بمالند زگيل كنده خواهد شد .
15)از بادمجان مي توان به عنوان مسكن براي تسكين در استخوان شكسته و ضرب خورده استفاده كرد بدين طريق كه بايد بادمجان را در فر بگذاريد كه نيم پز شود و سپس آب آنرا با فشار بگيريد و بعد بمقدر نصف اين مقدر آب به آن شكر قهوه اي اضافه كنيد آنرا هم بزنيد و بنوشيد.
16)با تحقيقاتي كه جديدا روي موشهاي آزمايشگاهي انجام شده نتيجه گرفته اند كه بادمجان داراي يك ماده ضد تشنج است كه در درمان بيماري صرع اثر بسيار خوبي درد . بنابراين اشخاصي كه تشنج دارند و يا مبتلا به اين بيماري مي باشند بهتر است كه از بادمجان استفاده كنند.

* يك غذاي خوشمزه با بادنجان براي كساني كه مي‎خواهند لاغر شوند: بادنجان ۲ عدد + كدو سبز ۲ عدد + گوجه‎فرنگي ۳ عدد + پياز متوسط ۲ عدد + زنجبيل تازه يك تكه + هويج ۲ عدد + دارچين، نمك، فلفل سياه كمي + فلفل دلمه ۱ عدد + آب يك استكان. ابتدا پياز را در روغن مايع سرخ كرده سپس بادنجان و كدو و گوجه‎فرنگي را به‎صورت حلقه برش زده و مي‎گذاريد با حرارت ملايم پخته شود زمان پخت كم باشد نگذاريد تبخير شود. زمان پخت ۳۰ الي ۴۵ دقيقه است.

خواص دم نوش عناب

این دمنوش دارای طبع معتدل می باشد.

* برای رفع استرس و اضطراب مفید است.
* به علت دارا بودن انتی‌اکسیدان‌ها، روند پیری پوست را کاهش می‌دهد.
* عناب به دلیل داشتن لعاب زیاد، نرم‌کننده سینه و ملین است.
* کاهش‌دهنده فشارخون است.
* کمک به هضم غذا می کند و تصفیه‌کننده خون است.
* گرفتگی صدا را برطرف می‌کند و موجب تقویت دستگاه گوارشی می‌شود.
* با توجه به مطالعات اخیر، عصاره عناب مهارکننده سلول‌های سرطان خون است زیرا به علت داشتن * ویتامین C و انتی‌اکسیدان، مانع از رشد و حرکت رادیکال‌های آزاد و در نتیجه کمک به کنترل و رشد تومور و سلول‌های سرطانی است.

تذکر مقام معظم رهبری  درباره اظهار ضعف نشان دادن مقابل دشمن

مسئولان، دست‌اندرکاران و خادمان راهيان نور، صبح امروز با حضور در حسينيه امام خميني رحمه‌الله، با حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر انقلاب اسلامي ديدار کردند.

گزيده بيانات رهبر معظم انقلاب به شرح زير مي‌باشد:

* جنگ تحميلي به اين خاطر اتفاق افتاد که دشمن در ما احساس ضعف کرد. اگر مي‌خواهيد دشمن را از تهاجم منصرف کنيد، اظهار ضعف نکنيد و قوت خود را آشکار کنيد. اشتباه بعضي از ما در چالش اقتصادي بزرگي که کشور دچار آن است اين بود که در زمينه‌ي اقتصادي احساس ضعف شد. آن‌وقت کسي رويش بشود در مصاحبه بگويد که ايراني‌ها آن‌قدر به اين مذاکرات احتياج دارند که رزمايش [ما عليه آن‌ها] ضرري به مذاکرات اقتصادي نمي‌زند.

* کساني که شعر و فيلم ضدجنگ مي‌سازند مثل کساني هستند که نفت يک کشور را استخراج کنند و در دريا بريزند. دفاع مقدس يک نفس کشيدن براي اين ملت بود؛ اگر نفس نمي‌کشيديم، مي‌مرديم؛ اين را بايد زنده نگه داشت. اين خاطره‌هاي دفاع مقدس ثروت است. اگر بخواهيد ثروت را استفاده کنيد بايد فناوري‌اش را بلد باشيد. فناوري استفاده از اين ثروت راهيان نور است.

داستانی زیبا از بهلول

روزی یکی از دوستان بهلول گفت:
ای بهلول! من اگر انگور بخورم، آیا حرام است؟
بهلول گفت: نه!
پرسید: اگر بعد از خوردن انگور در زیر آفتاب دراز بکشم، آیا حرام است؟
بهلول گفت: نه!
پرسید: پس چگونه است که اگر انگور را در خمره ای بگذاریم و آن را زیر نور آفتاب قرار دهیم و بعد از مدتی آن را بنوشیم حرام می شود؟….

بهلول گفت: نگاه کن! من مقداری آب به صورت تو می پاشم. آیا دردت می آید؟
گفت: نه!
بهلول گفت: حال مقداری خاک نرم بر گونه ات می پاشم. آیا دردت می آید؟
گفت: نه!
سپس بهلول خاک و آب را با هم مخلوط کرد و گلوله ای گلی ساخت و آن را محکم بر پیشانی مرد زد!
مرد فریادی کشید و گفت: سرم شکست!
بهلول با تعجب گفت: چرا؟ من که کاری نکردم! این گلوله همان مخلوط آب و خاک است و تو نباید احساس درد کنی، اما من سرت را شکستم تا تو دیگر جرات نکنی احکام خدا را بشکنی!! 

بر گرفته از برنامه بهلول 

از قرآن بپرس


چه لزومی دارد که سلاح‌های گوناگون بسازیم و یا اینکه مانور نظامی برگزار کنیم؟
وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّ‌بَاطِ الْخَيْلِ تُرْ‌هِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّـهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِ‌ينَ مِن دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّـهُ يَعْلَمُهُمْ …


و هر چه در توان داريد از نيرو و اسبهاى آماده بسيج كنيد، تا با اين [تداركات‌]، دشمن خدا و دشمن خودتان و [دشمنان‌] ديگرى را جز ايشان -كه شما نمى‌شناسيدشان و خدا آنان را مى‌شناسد- بترسانيد…
سوره مباركه انفال – آيه 60

از قرآن بپرس


با نامزدم عقد کردم و قرار است با هم ازدواج کنیم اما من زمان آن را به تأخیر می‌اندازم چون بعضی از رفتارهایش نگرانم کرده است. مثلاً بعضی از تلفن‌هایش را با لهجه‌ی محلی صحبت می‌کند که من متوجه نشوم و یا روی تلفن همراهش پسورد گذاشته است تا من نتوانم وارد آن شوم. آیا من می‌توانم به او اعتماد کنم؟


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرً‌ا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا ۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِ‌هْتُمُوهُ ۚ وَاتَّقُوا اللَّـهَ ۚ إِنَّ اللَّـهَ تَوَّابٌ رَّ‌حِيمٌ ﴿١٢﴾


اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، از بسيارى از گمانها بپرهيزيد كه پاره‌اى از گمانها گناه است، و جاسوسى مكنيد، و بعضى از شما غيبت بعضى نكند؛ آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده‌اش را بخورد؟ از آن كراهت داريد. [پس‌] از خدا بترسيد، كه خدا توبه‌پذير مهربان است. (۱۲)


سوره مباركه حجرات – آيه 12

حدیث

امام علی علیه السلام می فرمایند:
برّوا آباءكم يبرّكم أبناؤكم
به پدرهاي خود نيكي كنيد تا فرزندان شما نسبت به شما نيكي كنند.

غررالحکم

خواص موز 

1) بدلیل داشتن پتاسیم زیاد ضد سرطان بوده و غذای خوبی برای ماهیچه ها می باشد.
2) موز ملین بوده و همچنین و به عنوان درمان اسهال و اسهال خونی کاربرد دارد.
3) موز خونساز است بنابراین اشخاص لاغر و كم خون حتما باید موز بخورند.
4) موز تقویت كننده معده و نیروی جنسی است.
5) موز درمان زخم معده و روده می باشد.
6) گرد موز همچنین داروی خوبی برای پائین آوردن كلسترول است.
7) شیره گلهای موز درمان كننده اسهال خونی می باشد.
8) جوشانده موز اثر قطع خونریزی دارد.
9) ضماد برگ درخت موز برای درمان و سوختگی مفید است.
10) موز نفاخ است و زیادخوردن آن خصوصاً در سرد مزاجان تولید گاز معده می كند برای رفع این عارضه باید پس از موز كمی نمك خورد.
11) موز تاثیر خوبی در تامین رشد و تعادل سیستم اعصاب دارد.
12) برای درمان ضعف بدن موز را با عسل بخورید.
13) موز مدر است.
14) کسانی که کلسترول خون آنها نوع LDL زیاد است بهتر است به مدت ۱۴ شب شام فقط موز بخورند.
15) به دلیل کم بودن مقدار سدیم و زیاد بودن مقدار پتاسیم موز، این میوه برای افراد دارای فشار خون بالا بسیار ایده آل است.
16) پتاسیم موز نه تنها از طریق کاهش فشار خون، بلکه به وسیله ممانعت از فعالیت رادیکال های آزاد مخرب و همچنین به وسیله پیشگیری از تشکیل لخته خون، به حفظ سلامتی قلب کمک می کند.
17) برای از بین بردن حلقه‌های روی گردن و از بین بردن چین و چروک گردن موز کاملاً رسیده یک عدد نصف استکان روغن بادام شیرین یک قاشق عسل اینها را خوب له نموده روی باند پهن نموده دور گردن بپیچید به مدت ۲ ساعت بگذارید بماند.
18) برای التیام زخم‌ها و جلوگیری از سوختگی پوست موز را سوزانده گرد آن را روی زخم بریزید.
19) ضماد موز برای سوختگی در اثر آتش مفید و اگر بلافاصله بکار رود از تاول زدن جلوگیری می‌کند.
20) موز تأثیر خوبی در تأمین رشد و تعادل سیستم اعصاب دارد. موز حاوی نوعی پروتئین به نام تریپتوفان است که در بدن به سروتونین تبدیل می‌شود و سرتونین به نوبه خود، باعث آرامش و احساس خوشی بیشتر در انسان می‌گردد.

خواص لیمو شیرین

- غنی از عناصر قلیایی است.
- لیمو حاوی مقدار زیادی اسیدسیتریک و ویتامین C می‌باشد.
- مقدار زیادی فسفر، منیزیم، پتاسیم، سدیم و کلسیم دارد.
- حالت تازه کنندگی داشته و در صورتی که در چای ریخته شود، طعم مطبوعی پیدا می‌کند.
- عامل ضدعفونی کننده بدن است و به طور طبیعی از تخمیر در معده جلوگیری می‌کند.
- مصرف لیموشیرین در آنفلوانزا و افرادی که دچار تب ناشی از بیماری شده‌اند، توصیه
می‌شود. چرا که این میوه خاصیت سم زدایی داخل بدن را از خود نشان داده‌است.
- لیمو باعث حفظ کلسیم بدن می‌شود.
- مصرف لیمو در زمان زکام و گلودرد بسیار موثر است.
- در طب سنتی از لیمو شیرین به عنوان میوه‌ای خنک کننده یاد می‌کنند که برای رفع التهاب
و عطش بیماران تب‌دار توصیه می‌شود.
ـ حجم زیادی از لیمو شیرین را آب تشکیل می‌دهد و به همین دلیل این میوه خاصیت ادرار آور
و همین طور ملین دارد.
- مرکبات و از جمله لیموشیرین، سرگیجه را بر طرف می‌کند.

شهادت حضرت زهرا -سلام الله علیها-

                                         ** از بــیـت آل طـاهـا(ص) آتـــش کــشــد زبـانــه **

                                             ** گــوئـی شــده قـــیـامـت بـر پـا درون خــانــه **


   ** برپاست شور محـشر از عـتـرت پـیـمبـر(ص)  **
                                             ** خـلــقـنـد مـات و مـبـهـوت از گـردش زمانـه **


   ** اهریمنان نمودند خون قلب مـصـطفی(ص) را **
                                             ** در مـنـظـر خـلایـق بـی جــرم و بــی بـهــانـه **


   ** در پــشــت در فــتــاده ام الائـــمـــه(س) از پـا **
                                             ** دارد فـغــان ز دشـمـن آن گـــوهــر یـگــانـه **


   ** زیـنـب(س) بـه نـاله گـویـد کـشـتـند مــادرم را **
                                             ** ایـن یک ز ضـرب سـیـلی آن یک ز تـازیانه **


   ** در خون فتاده زهرا(س) چون مرغ نیم بسمل **
                                             ** مـحـسـن(ع) فـتاده چـون گـل پر پر در آستانه **


   ** در پشت زانـوی غم پژمان نشسته حـیـدر(ع)  **
                                             ** مانده حـسـیـن مظـلوم(ع) حیران در آن میانه **


   ** از نقش خون و دیوار پرسد ز حال زهرا(س)  **
                                             ** وز زخــم سـیـنـه گـیـرد از مــیــخ در نشـانه **


   ** دارد حــســن(ع) شـکـایـت از کـیـنـه مغیره(ل)  **
                                             ** ریـــزد ز دیـــدگـــانـــش یــاقـــوت دانـه دانـه **


   ** بـا پـهـلـوی شـکـسـته چون مـرغ بـال بسته **
                                             ** زهـرا(س) بـه خـون نـشسـته در کـنج آشیانه **


 
منبع شعر: کتاب زمزمه های مرحوم حاج احمد دلجو، ص 20.



خواص میوه پرتقال

1) دانشمندان سوئدی کشف کرده اندکه خوردن پرتقال ازسرطان لوزالمعده جلوگیری می کند .
2) «ویتامین C» به افزایش جذب آهن در رژیم غذایی کمک می کند. خصوصاً در افراد گیاهخوار افزایش مصرف غذاهای غنی از «ویتامین C» از قبیل مرکبات، برای کاهش خطر ابتلا به کمبود آهن که سبب کم خونی می شود، ضروری است.
3) پوست سفید پرتقال و ورقه های نازک بین قسمت های داخل پرتقال بهترین دارو برای کاهش کلسترول خون است .
4) اسانس پرتقال ضد عفونت های میکربی است .
5) پرتقال مقوی معده و ضد گاز معده است .
6) پرتقال ضد سم ، ادرار آور و نرم کننده سینه و ضد استفراغ است .
7) جوشانده برگهای پرتقال برای شست وشوی ورم ها و کاهش درد مفید است .
8) خوردن پرتقال ضد اسپاسم و آرام بخش است .
9) اسانس پرتقال را برای ضد عفونی کردن بکار می برند .
10) پرتقال خون را تمیز می کند .
11) پرتقال گرچه اسیدی است ولی خاصی قلیایی به بدن می دهد و برای کسانیکه گوشت زیاد مصرف می کنند و بدنشان اسیدی شده است مفید است .
12) برای استفاده بیشتر از مواد غذای پرتقال بهتر است که پوست زردرنگ آنرا بگیرید و با پوست سفید و پره های داخل آن بخورید زیرا در پوست سفید آن مواد معدنی زیادی وجود دارد که اثر اسید موجود در پرتقال را خنثی می کند .
13) آب پرتقال در کودکان یک ساله سبب تسریع در آمدن دندانها می شود.
14) پرتقال کرم روده را از بین می برد و پائین آورندة تب است.
15) عدسی های چشم انسان به طور طبیعی حاوی مقادیر بالایی از «ویتامین C» می باشد. افرادی که کمتر از 125 میلی گرم «ویتامین C» در روز مصرف می کنند، 4 برابر بیشتر با خطر ابتلا به آب مروارید، در مقایسه با افرادی که بیش از 500 میلی گرم در روز مصرف دارند، مواجه می باشند. بنابراین مصرف مرکبات به حفاظت از عدسی ها در برابر آب مروارید کمک می کند.
16) بسته نشدن لوله عصبی در جنین: پرتقال دارای فولات است که به همراه قرص های اسید فولیک به پیشگیری از بروز اسپینا بیفیدا (بسته نشدن لوله عصبی) در جنین کمک می کند. لذا به مادران باردار مصرف منابع اسیدفولیک از جمله پرتقال توصیه می شود.

مرد بی‌نیاز

                    

 

شخصی به یكی از خلفای دوران خود مراجعه و درخواست كرد، تا در بارگاه او به كاری گمارده شود.

خلیفه از او پرسید: قرآن می‌دانی؟

او گفت: نمی‌دانم و نیاموخته‌ام.

خلیفه گفت: از به كار گماردن كسی كه قرآن خواندن نیاموخته است، معذوریم.

مرد بازگشت و به امید دست یافتن به مقام مورد علاقه‌ی خود، به آموختن قرآن پرداخت.

مدتی گذشت، تا این كه از بركت خواندن و فهم قرآن به مقامی رسید كه دیگر در دل نه آرزوی مقام و منصب داشت و نه تقاضای ملاقات و دیدار با خلیفه.

پس از چندی،خلیفه او را دید و پرسید:

«چه شد كه دیگر سراغی از ما نمی‌گیری؟»

آن آزادمرد پاسخ داد:

«چون قرآن یاد گرفتم، چنان توانگر شدم كه از خلق و از عمل بی‌نیاز گشتم».

خلیفه پرسید:

«كدام آیه تو را این گونه بی‌نیاز كرد؟»

مرد پاسخ داد:

«مَن یَتّقِ اللّه یَجعَل لَهُ مَخرَجاً وَ یَرزُقهُ مِن حَیثُ لایَحتَسِب ؛ هر كس از خدا پروا بدارد و حدود الهی را رعایت نماید، خدا برای بیرون شدن او از تنگناها، راهی پدید می‌آورد و از جایی كه تصور نمی‌كند، به او روزی می‌رساند و نیازهای زندگی‌اش را برطرف می‌سازد». (سوره‌ طلاق، آیات 2 و 3)
                                                                                      بر گرفته از برنامه اخلاق کاربردی

نظر مراجع در مورد چادر

آیت الله خامنه ای: بهترین پوشش چادر است و چادر سیاه هم بی اشکال است و کراهت ندارد. 

آیت الله فاضل: چادر مشکی بهترین نوع حجاب است و پوشیدن لباس هائی که جلب توجه کند حرام است. 

آیت الله مکارم: بی شک چادر حجاب برتر است. 

آیت الله سیستانی: چادر حجاب برتر است و سزاوار نیست زنان مؤمن بدون چادر خارج شوند. 

آیت الله تبریزی: با چادر بهتر می‌تواند بدن و زینت را بپوشاند و چادر سیاه مثل عبای سیاه کراهت ندارد. 

منابع: مسائل جدید از دیدگاه علماء ومراجع تقلید -  احکام حجاب وعفت در گلستان مرجعیت 

توضیح المسائل و استفتائات مراجع معظم تقلید 

     

لبخند پیامبر -صلی الله علیه و آله و سلم -

روزی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، به طرف آسمان نگاه می‌کرد، تبسمی نمود. شخصی به حضرت گفت: 

یا رسول الله ما دیدیم به سوی آسمان نگاه کردی و لبخندی بر لبانت نقش بست، علت آن چه بود؟ 

رسول خدا فرمود: 

- آری! به آسمان نگاه می‌کردم، دیدم دو فرشته به زمین آمدند تا پاداش عبادت شبانه روزی بنده با ایمانی را که هر روز در محل خود به عبادت و نماز مشغول می‌شد، بنویسند؛ ولی او را در محل نماز خود نیافتند. او در بستر بیماری افتاده بود. 

فرشتگان به سوی آسمان بالا رفتند و به خداوند متعال عرض کردند: 

ما طبق معمول برای نوشتن پاداش عبادت آن بنده با ایمان به محل نماز او رفتیم. ولی او را در محل نمازش نیافتیم، زیرا در بستر بیماری آرمیده بود. 

خداوند به آن فرشتگان فرمود: 

تا او در بستر بیماری است، پاداشی را که هر روز برای او هنگامی که در محل نماز و عبادتش بود، می‌نوشتید، بنویسید. بر من است که پاداش اعمال نیک او را تا آن هنگام که در بستر بیماری است، برایش در نظربگیرم. 

                                                              کتاب داستان های بحار الانوار ،نوشته محمود ناصری

گناه مقربان

         در شب معراج همة فرشتگان مأمور بودند تا نسبت به پيامبر خدا (ص) ادب و احترام ورزند و به استقبال آن حضرت از جاي برخيزند. فرشته اي دير از جاي برخاست. همين بي ادبي‌هاي ريز هم گاهي اثر دارد. نكته‌هاي ريز هم از انبيا و فرشتگان بي ادبي به شمار مي‌آيد.  

ولي اين كارها ممكن است از انسان‌هاي معمولي بي ادبي محسوب نشود؛ چنان كه در حديث مشهور آمده است: 

حَسَناتُ الاَبرارِ سَيِّئاتُ المُقَرَّبين؛ كارهاي نيك ابرار، براي مقربين گناه محسوب مي‌شود. 

 يك كار ممكن است براي برخي افراد حسنه باشد و براي برخي ديگر گناه. در حديثي از امام صادق (ع) آمده است:

  اِنَّ اللهَ لَيَرْحَمُ الْعَبْدَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوَلَدِه؛ خداوند بنده اي را به خاطر شدت محبت به فرزندش مورد ترحم قرار مي‌دهد.

  اما حضرت ابراهيم (ع) يك مقدار ميل و محبت به حضرت اسماعيل پيدا مي‌كند و اين براي او جرم محسوب مي‌شود. مي‌گويند: در دل فقط بايد محبت خدا باشد.  حضرت مريم (س) يك مقدار به حضرت عيسي (ع) ميل پيدا كرد، شاخه‌هاي خرما ديگر برايش خم نمي شد. اين محبت ممكن است براي كسي قرب باشد و براي ديگري جرم . 

                                                                      کتاب زیبایی اخلاق نوشته حبیب الله فرحزاد

پذیرش حوزه حضرت فاطمه سلام الله علیها - رفسنجان

السلام علیک یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها 

چه زیبا گفت رسول رحمت محمد مصطفی صلی الله علیه وآله که «طلب علم بر هر مسلمانی واجب است.»

به حکم این حدیث باید طالب علم بود، علمی که سودمند باشد، علمی که منجر به اطاعت خدا شود؛ چراکه به فرموده امام کاظم علیه السلام: «نجات فقط با طاعت به دست می آید و طاعت در گرو علم است وعلم در گرو یادگیری.»

در حدیثی گهربار از امام علی علیه السلام آمده است: «علموا صبیانکم من علمنا ما ینفعهم الله به؛ از علوم ما - آن بخشی که خدا برایشان نفع بخشد - یاد دهید.»

به استناد به این احادیث می توان گفت که بهترین علمی که آدمی را با اطاعت خداوند یگانه رهنمون می شود، همانا علم دین است. یکی از بهترین جاهایی که می توان علم دین را فهمید و البته حمایت کرد، حوزه علمیه می باشد. رهبر معظم انقلاب می فرمایند:

«اگر زحمات حوزه های علمیه از آغاز تا امروز نبود، یقیناً چیزی از دین و حقایق دینی باقی نمی ماند.»

از این رو به اطلاع طالبان علم می رساند، حوزه حضرت فاطمه سلام الله علیها - رفسنجان، برای سال تحصیلی 97-96 طلبه (روزانه- خوابگاهی) می پذیرد. 

شماره تماس: 34325561-34334653

لطفا جهت ثبت نام به سامانه www.whc.irمدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها واقع در بلوار شهید مطهری، خیابان شهید وجدانی، روبروی آهن فروشی مقصودی مراجعه فرمایید.

 

پستی دنیا

نعمت‌هاي دنيا كوچك است، اصلاً دنيا كوچك است. دنيا يعني پست و پايين. پيامبر خدا به اباذر فرمودند: 

يا اَباذَر، الدُّنيا مَلْعُونَةٌ وَ مَلْعُونٌ ما فيها اِلّا مَا ابْتُغِيَ بِهِ وَجْهُ اللهِ وَ ما مِنْ شَيءٍ اَبْغَضُ اِليَ اللهِ تَعالي مِنَ الدُّنيا خَلَقَها ثُمَّ اَعْرَضَ عَنْها فَلَمْ يَنْظُرْ اِلَيْها وَلا يَنْظُرُ إلَيها حَتّي تَقومَ السّاعَةٌ؛ اي ابوذر، دنيا و آنچه در آن است لعنت شده است، مگر آنچه با آن رضاي خدا تحصيل گردد. و پيش پروردگار عالم مبغوض تر از دنيا نيست. آن را بيافريد، سپس از آن اعراض نمود و ديدة رحمت بر آن نيفكند و تا قيامت نيز به آن نظر نخواهد فرمود. 

اميرالمؤمنين (ع) دربارة پستي دنيا مي‌فرمايند: 

مِنْ هَوانِ الدُّنيا عَليَ اللهِ اَنَّهُ لا يُعْصي اِلّا فيها وَلا يَنالُ ما عِنْدَهُ اِلّا بِتَرْكِها؛ براي پستي دنيا همين بس كه تنها محل معصيت خدا آنجاست. و براي رسيدن به پاداش خدا راهي جز ترك آن نيست. 

اگر كسي از دنيا بگذرد، كارش درست است.

                                                             بر گرفته از کتاب زيبايي اخلاق نوشته حبيب الله فرحزاد. 

حضرت سلیمان و گنجشک

 

حضرت سلیمان علیه السلام گنجشکی را دید که به ماده خود می‌گوید: 

- چرا از من اطاعت نمی کنی و خواسته هایم را به جا نمی آوری؟ اگر بخواهی تمام قبه و بارگاه سلیمان را با منقارم به دریا بیندازم توان آن را دارم! 

سلیمان از گفتار گنجشک خندید و آنها را به نزد خود خواست و پرسید:  چگونه می‌توانی چنین کاری بزرگی را انجام دهی؟  گنجشک پاسخ داد

:  - نمی توانم ای رسول خدا! ولی مرد گاهی می‌خواهد در مقابل همسرش به خود ببالد و خویشتن را بزرگ و قدرتمند نشان بدهد از این گونه حرفها می‌زند. گذشته از اینها عاشق را در گفتار و رفتارش نباید ملامت کرد. 

سلیمان از گنجشک ماده پرسید:  - چرا از همسرت اطاعت نمی کنی در صورتی که او تو را دوست می‌دارد؟  گنجشک ماده پاسخ داد: 

- یا رسول الله! او در محبت من راستگو نیست زیرا که غیر از من به دیگری نیز مهر و محبت می‌ورزد.  سخن گنجشک چنان در سلیمان اثر بخشید که به گریه افتاد و سخت گریست. آن گاه چهل روز از مردم کناره گیری نمود و پیوسته از خداوند می‌خواست علاقه دیگران را از قلب او خارج نموده و محبتش را در دل او خالص گرداند.      

کتاب داستانها بحارالانوار نوشته محمودناصری

 

 

                                                                                 

                                          

1 2