موضوع: "برنامه ريزي در ماه رمضان"

جشن روزه اولی ها

برگزاری جشن روزه اولی ها برای فرزندان طلاب
مدیر مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها رفسنجان از برگزاری جشن روزه اولی ها برای فرزندان طلاب خبر داد.
معصومه فتحی گفت : به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، مدرسه اقدام به برگزاری مراسم جشن برای فرزندان 9ساله طلاب نمود.
در این مراسم که در روز شنبه 11 اردیبهشت 1400 برگزار گردید، 6 نفر از فرزندان طلاب به همراه مادران خود حضور داشتند.
مدیر مدرسه حضرت فاطمه سلام الله علیها ادامه داد: این مراسم با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار گردید و خانم دره کردی از فارغ التحصیلان مدرسه، به اجرای برنامه پرداخت.
وی افزود: به منظور تشویق روزه اولی ها، هدایایی برای ایشان تهیه شد که توسط مجری طی چند مسابقه جذاب به آنها اهدا شد.

برنامه های فرهنگی و پژوهشی مدرسه در ماه مبارک رمضان

بسمه تعالی

 

برنامه های فرهنگی و پژوهشی برگزار شده در ماه مبارک رمضان – مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها رفسنجان

1. برگزاری تفسیر قرآن به صورت مجازی: به دلیل عدم حضور طلاب، هر روزه تفسیر قرآن در گروه مربوط به اطلاع رسانی های فرهنگی و پژوهشی مدرسه، بارگزاری می گردید.

2. برگزاری جلسات خانگی روخوانی قرآن توسط طلاب و فارغ التحصیلان

3. برگزاری مسابقات مختلف مجازی: 1. مسابقه عکس از محافل قرآنی خانگی   2. برگزاری مسابقه افطاری ساده    3. برگزاری مسابقه پاسخگویی به شبهات مربوط به کرونا و دین

4. بارگزاری جزوه احکام روزه در شرایط شیوع کرونا: با توجه به شرایط جدید و سوالات مردم، نظرات برخی از مراجع در خصوص روزه داری در شرایط شیوع کرونا جمع بندی شده و به صورت جزوه ای در گروه مذکور بارگزاری گردید.

5. جمع آوری کمک های نقدی همکاران برای کمک به نیازمندان

6. تهیه دفترچه مربوط به تبلیغ حوزه های علمیه در ماه مبارک رمضان: این مدرسه دفترچه ای مشتمل بر تبلیغ مدرسه علمیه، احکام و … تهیه و در سطح شهر توزیع کرد.

7. فعالیت کانون پاسخ به مسائل شرعی، اعتقادی و صحت قرائت نماز در ایام ماه مبارک رمضان

8. برگزاری محفل انس با قرآن در مدرسه

برگزاری مراسمات ویژه ماه مبارک رمضان به صورت مجازی- - طبخ نذورات و افطاری توسط  طلاب و کادر مدرسه-سرکشی مبلغات حاظر در محلات ویژه بانوان.برگزاری جشن میلاد امام حسن (علیه السلام)به صورت مجازی.

توصیه‌هایی از مرحوم آیت‌الله کشمیری(ره) برای بهره‌مندی بیشتر از ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

توصیه‌هایی از مرحوم آیت‌الله کشمیری(ره) برای بهره‌مندی بیشتر از ماه مبارک رمضان

 *حتما دقایقی از ساعات رازآمیز روزه داری خود را به برترین عبادت اختصاص دهید و آن هم چیزی نیست جز «تفکر» باخود وخدای خود خلوت‌ کنید. خصوصاً به نوع رابطه حضرتش با خودتان بیندیشد امید است ابوابی از معرفت به رویتان باز شود.

هرچه کوته نظرانند برایشان پیمای

که ‌حریفان ز مُل و من ز تأمل مستم

 

 *یکی از مهمترین حالتهای بندگی خصوصا در رمضان المبارک حالتیست که توصیه مؤکد نبی مکرم(ص) است و آن « سجده طولانی» می باشد. فقط خداو اولیاء الهی می دانند می دانند هنگام سجده عبودیت چه بارانی از ابر رحمت و چه برکاتی از عالم ربوبیت بر سرشما می بارد.حتماً در روز یک سجده طولانی داشته باشید.

بر آستان جانان گر سر توان نهادن

گلبانگ سر بلندی بر آسمان توان زد

 

* آغاز ماه رمضان حتماً نیت کنید که لله روزه بگیرید فقط لله.آداب روزه داری را تا آنجا که نشاط دارید انجام دهید .کمیت گرا نباشید کیفیت جو باشید.دنبال ختم آیات وادعیه نباشید. درپی هضم آنها باشید. غذای اندک را خوب بجوید تا جزء جانتان شود. بزرگترین مشکل ما قشری نگری به دین و شریعت است.با خود فکر کنید آنقدر در سال های قبل با ولعِ زیاد خوانی اعمال انجام دادید به کجا رسیدید.

به مجاز این سخن نمی گویم

به حقیقت نگفته ای الله

 

* حتی المقدور بر سفره خانه خود افطار کنید حتی در مساجد افطار نکنید.بگذارید برکت افطار و دعای مستجاب لحظه ی افطار به خانواده وخانه شما تعلق گیرد. در ضمن هنگام افطار دِلال کنید.

لقمه کآمد از طریق مشتبه

خون‌خور وخاک وبرآن دندان منه

کان تورا در راه دین مفتون کند

نور عرفان از دلت بیرون کند

 

دلال چیست ؟

در اول دعای افتتاح عرض می کنیم « مدلاً علیک»، دلال با کسر دال یعنی ناز کردن. هنگام افطار برای خدا ناز کنید چون برایش روزه‌گرفتین وحضرتش خوان کرم گسترده لقمه اول را نزدیک دهان ببرید اما نخورید و دعا کنید. یعنی به خدا عرض می کنید اگه حاجتم را بدهی افطار می کنم به این حالت دلال می گویند؛ معجزه می کند.

 

* رمز ماندگاری در ضیافت الهی رمضان کیمیای« حُسن خلق » است. با فرزندان، خویشان و دوستان خود با اکسیر حسن خلق ومهربانی برخورد‌کنید. همیشه خصوصاً در این ماه خوش برخورد باشید.لحظه عصبانیت و خشم شما همان لحظه اخراج شما از این مهمانی الهیست.

به حسن خُلق توان کرد صیدِ اهل نظر

به دام و دانه نگیرند مرغ دانا را

 

* کشتی رؤیایی رمضان سوار بر امواج دریای «اشک» به ساحل نجات می رسد. ازخدای سبحان در این ماه خصوصاً اسحار سحرآمیز آن اشک و گریه درخواست کنید. البته شرط سحرخیزی واشک ریزی دلشکسته داشتن است.

اشک را کز بهر حق بارند خَلق

گوهراست و اشک پندارند خلق

* از ابتدای ماه رمضان باید هدف گذاری شما « لیلة القدر» باشد که جان جان رمضان است. در این خصوص سخن زیاد است لیکن« مصلحت نیست که از پرده برون افتد راز». فقط سعی کنیم شب قدر در ما واقع شود نه درماه.

تو لیلة القبری برو تا لیلة القدری شوی

چون‌ قدر مر ارواح را کاشانه شو کاشانه شو

 

* این ماه ماه «ربیع القرآن» ماست. در این بهار قرآنی هرروز یک آیه را انتخاب کنید و تا افطار به طور متناوب تلاوت و در پیرامون آن تدبر نمایید امید است دم دمای افطار آن آیه برای شما پرده از رخسار بردارد .

معنی قرآن زقرآن پرس وبس

وزکسی کآتش زده اندر هوس

 

* بالامام تمام الصلاة والصیام. در سراسر ماه رمضان توجه شما به روزه دارحقیقی و انسان کامل یعنی وجود ذی جود حجة بن الحجج البالغة (عج)نمی بایست منقطع شود. روزه و نماز وبندگی شما از کانال آن حضرت به بارگاه باری تعالی بار می یابد.

تو‌مگو ما را بدان شه بار نیست

با کریمان کارها دشوار نیست

تبریک

ماه مبارک رمضان

 

ماه میهمانی خدا

 

ماه نزول قرآن

 

بر بندگان روزه دار 

 

مبارک باد!

 

 

ياد آوري نماز روز يكشنبه ماه ذي القعده

 

 

ماه ذي القعده از اولين ماه هاي حرام است كه حقتعالي در قرآن مجيد به آن اشاره فرموده است . سيد بن طاوس روايتي نقل كرده كه ذي القعده را محل اجابت دعا معرفي نموده است .

از اعمال وارد شده در اين ماه نمازي است با فضيلت مربوط به روزهاي يكشنبه كه از رسول اكرم صلي الله عليه و اله وسلم نقل شده ثواب آن به اين شرح مي باشد:

1- توبه اش مقبول مي شود                                  .

2- گناهانش آمرزيده مي شود .

3- خصماء او در روز قيامت از او راضي مي شوند.    

4 - با ايمان بمبرد و دينش گرفته نشود.

5- قبرش گشاده و نوراني گردد.

6- والدينش از او راضي گردند .

7- مغفرت شامل حال والدين او و ذريه ي او گردد.

8- توسعه رزق پيدا كند.

9- ملك الموت با او در وقت مردن مدارا كند و به آساني جان اورا بگيرد .

كيفيت نماز چنين است كه در روز يكشنبه غسل كند و وضو بگيرد و چهار ركعت نماز گذارد و در هر ركعت حمد يك مرتبه ، توحيد سه مرتبه ، معوذتين يك مرتبه سپس هفتاد مرتبه استغفار كند و استغفار را به «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَةَ اِلَّا بِاللهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ » ختم كند و سپس بگويد :« يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ اغْفِرْلِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ فَاِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلَّا اَنْتَ».

اين نماز را خوانديد براي ما هم دعا كنيد

 

 

تبريك سال جديد تحصيلي

فرا رسيدن بهار تعليم و تربيت و فصل رويش علم و معنويت را حضور يكايك شما خوانندگان اين وبلاگ تبريك و تهنيت مي گوييم و براي همگان سعادت و توفيق الهي را از ذات ربوي مسئلت داريم

اعمال شب هاي قدر

شهادت حضرت علي - عليه السلام- اولين امام شيعيان را به تمام رهروان راهش تسليت عرض مي كنيم.

آيا سحري به رنگ خون ديدي تو

محراب و تو منبري چنين ديدي تو

آيا ز ميان مردم كوفه و شام

مظلوم تر از علي كسي ديدي تو

اعمال شب قدر

اول : توجه به اهميت شب قدر

خداوند متعال در قرآن مجيد ،خطاب به رسول گرامي اكرم درباره ماه مبارك رمضان مي فرمايند :« ما قرآن را در شب قدر نازل كرديم ؛ ولي تو چه مي داني كه شب قدر چيست ؟ در فضيلت شب قدر همين بس كه با فضيلت تر از هزار ماه است » و اين تشبيه ، حاكي از برابري ؛ بلكه برتري يك شب با يك عمر است و خود عدد هزار ، نشان از كثرت و مبالغه در عظمت و شأن دارد.

در شب قدر سرنوشت انسان رقم زده مي شود و اگر كسي اين را بداند ،مراقبت بيشتري در استفاده صحيح از اين فرصت گرانبها خواهد كرد .

دوم: توبه

از بهترين كارها در اين شب توبه است ؛ اگر چه توبه هميشه پسنديده است . خداوند متعال در قرآن كريم درسوره بقره ، آيه ، 222 مي فرمايند : « همانا خداوند توبه كاران را دوست دارد »

شهيد مطهري درباره ماه رمضان مي فرمايند:«به خدا قسم ! يك روز ( ماه رمضان ) يك روز است ، يك ساعتش يك ساعت است . يك شب را اگر به تأخير بيندازيم ، اشتباه مي كنيم ! نگويد فردا شب، شب بيست و سوم ماه رمضان است . يكي از شب هاي قدر است و براي توبه بهتراست ! نه ، همين امشب، از فردا شب بهتر است .همين ساعت از يك ساعت بعد بهتر است. هر لحظه از لحظه ي بعدش بهتر است .عبادت بدون توبه قبول نيست ، اول بايد توبه كرد . گفت : شستو شويي كن و آن گه به خرابات خرام ».

سوم : دعا

بنده اي از بيراهه به راه و از گمراهي به نور راه يافته و به منزل يار رسيده است ؛ شايسته است كه او را صدا بزند و با او ارتباط برقرار كند .« دعا» ارتباط با خداوند است و ذكر ها و تسبيحات و مناجات ها شرح حال نيازمندِ درگاه خداو شيفته ي گفت و گو با پروردگار است . دعا اگر بيان حال نباشد دعا نيست .

زندگي به گونه اي است كه خواه نا خواه ، توجه انسان را به امور مادي جلب مي كند ؛ اما انسان براي تقرب به خدا آفريده شده است و بايد از تمام جوانب زندگي ، براي نيل به اين مقصود بهره بگيرد . يكي از بهترين راه ها براي اين منظور، آن است كه هر روز ، لحظاتي از عمر را صرف توجه خالص به بارگاه الهي كند .

چهار: استغفار

حداقل يكصد استغفار در شب قدر وارد شده است .

پنج: تلاوت قرآن

از آنجايي كه در شب قدر ، شب نزول قرآن است ، بهترين عهدنامه با پروردگار، تلاوت قرآن كريم است . از اين رو خواندن با تأمل و تدبر در همه اوقات به خصوص چنين شب هايي بسيار مناسب است .

خداوند در قرآن كريم در سوره، مزمل ، آيه، 20 مي فرمايند : ( فَاقْرَءوُا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ) ؛«هر چه از قرآن ميسر مي شود بخوانيد »

شش : شب زنده داري

تمام اين بركات و فيض ها ، در پرتو شب زنده داري و احياي شب قدر ، قابل دستيابي است ؛ به ويژه اگر در مسجد به ميزباني خدا و در ميان ديگر بندگان پاك خداوند انجام گيرد .

امام محمد باقر - عليه السلام مي فرمايند : « هر كه در شب قدر احيا كند ، گناهانش آمرزيده مي شود ؛ اگر چه به عدد ستارگان آسمان باشد »

هفتم : معرفت يابي و خود شناسي

پس از غنيمت شمردن فرصت ها و بازنگري در افكار و اعمال خود و عزم جدي بر ترك گناهان و … دل ها ، آماده شناخت هرچه بيشتر و دريافت هاي شهودي مي گردد. چه اينكه :

الف به فرموده امام علي عليه السلام - :«معرفت ، مايه ي نورانيت دل ، باعث رسيدن انسان به مقام رستگاري و مقام قدسي و دليل بر فضيلت انسان است و اولين و مهم ترين ركن ايمان ، شناخت خداوند است .

ب- در بين معارف ، والاترين آنها ، شناخت خداوند سبحان است .

ج شناخت حقيقي خداوند ، انسان را به مقام شامخ خلافت الهي نايل مي كند ؛آنچنان كه مظهر اسماي او مي گردد .

البته خود شناسي ، مقدمه چنين معرفتي است « من عرف نفسه فقد عرف ربه » و اگر كسي خودش را نشناسد كه از كجا آمده است و براي چه آمده است و به كجا خواهد رفت چگونه ممكن است خدا را بشناسد .


كريم اهلبيت - عليهم السلام - كيست؟

 

ميلاد با سعادت كريم آل عبا، امام حسن مجتبي - عليه السلام-  بر تمام

     

                               شيفتگان آن حضرت مبارك باد

                           ————————–

               

 

 كريم اهل بيت - عليه السلام-

 

      پيامبر اكرم صلي الله عليه و اله وسلم فرمودند : « من او را [ امام حسن - عليه السلام -] دوست دارم و نيز كسي كه وي را دوست داشته باشد ، من او را دوست دارم ».

      پيامبر صلي الله عليه و اله وسلم علاقه خاصي به امام حسن و حسين - عليهم السلام- داشتند . نحوه ابراز علاقه و محبت ايشان مانند پايين آمدن از منبر و بوسيدن ايشان و دوباره بر منبر رفتن نشانگر و جهت دار بودن اين اظهار محبت است .

      حضور در مباهله در دوران كودكي شاهد صادق اين مدعاست . جايگاه امام حسن در نزد پيامبر صلي الله عليه و اله وسلم   در حدي است كه در خصوص او فرمود : «اگر عقل در مردي مجسم مي شد همانا حسن- عليه السلام - بود » .

      امام حسن- عليه السلام - مزين به صفت برجسته «كرم» و « كريم بودن » بودند ؛ به صورتي كه به كريم اهل بيت- عليه السلام - لقب يافتند .

زيرا  

     

       كريم در لغت به معناي جوانمردي ، سخاوت ، مهرباني ، بخشش ، بزرگواري است . و در اصطلاح اهل عرفان «كرم»مرتبه سوم از سخا به شمار مي رود كه عبارت است از :« انفاق مال به سهولت و طيب نفس در امور سخت و مقاصد عالي ».

      در حديثي از امام حسن عليه السلام پرسيده شد : ” كرم چيست ؟ ” حضرت پاسخ داد : پيش قدم شدن در بخشش قبل از درخواست [سائل]  و طعام دادن در جاي [خويش].  

      با توجه به معناي لغوي و اصطلاحي و نيز تعريف امام حسن عليه السلام از « كرم » مي توان گفت : كريم ، كسي است كه به صفت بخشش متصف باشد ؛ يعني فردي كه مال خويش را با آساني و آرامش خاطر      قبل از درخواست فرد نيازمند انفاق كرده و مي بخشد .

      هر چند رسول اكرم صلي الله عليه و اله و سلم به كريم ترين فرد بني آدم متصف شده است ؛ ولي به دليل تأسي امام مجتبي عليه السلام به رسول اكرم  صلي الله عليه و اله و سلم و نيز متصف شدن به اسماي الهي كه خصلت همه معصومين است به كريم اهل بينت عليهم السلام مشهور گشته است . نمونه هاي ذيل نشانگر وجود نشان هاي كرم و كريم بودن ايشان است :

 

 

          

 1-تقواي الهي :

 

      بهترين نشان كريم بودن آن است كه آدمي با عمل به واجبات و ترك محرمات جان و روح خويش را فداي جانان كرده و در واقع به او ببخشايد . امام حسن عليه السلام در بعد تقوا و عبادت الهي زبانزد خاص و عام بود .

      بنابر قول ابن كثير : ايشان وقتي در مسجد النبي نماز صبح را به جاي مي آورد در همان جا ي نماز خود مي نشست و تا بر آمدن آفتاب به ياد خدا مشغول مي شد …. اگر براي نماز وضو مي ساخت رنگش دگرگون مي گشت و آنگاه كه به نماز مي ايستاد تمام بدنش به لرزه در مي آمد ….

امام حسن عليه السلام مي فرمود :« من شرم دارم پروردگارم را ملاقات كنم ؛ در حالي كه با پاي به خانه او نرفته باشم ».

 

          

 

2- عفو و حلم :

 

       يكي ديگر از نشانه هاي كريم بودن ، گذشت و حلم در برابر مشكلات و نامهرباني است . چنانكه خداوند متعال در وصف مردان الهي مي فرمايد : « وَ إذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَاماً»

امام حسن عليه السلام به حق چنين بود ؛ مثلاً در پذيرش صلح در برابر معاويه و گردن نهادن به لوازم آن ، بهترين گواه بر حلم آن حضرت به شمار مي رود .

 

         

      

3- رد احسان به بهترين وجه :

 

      يكي ديگر از نشانه هاي كرم و جوانمردي آن است كه ، اگر كسي به انسان احسان كرد چه قولي چه عملي ، چه گفتاري و چه فعلي وي به بهترين صورت پاسخ گويي احسان باشد .  ابن شهرآشوب در مناقب روايت مي كند : كنيزي با يك دسته ريحان به آن حضرت سلام كرد . امام حسن - عليه السلام-  به او فرمود : تو براي رضاي خدا آزادي . يكي از همراهان براي اين كار او را سرزنش كرد ! حضرت فرمود : مگر نشنيده اي ركه خداوند متعال در سوره ي نساء آيه 86 مي فرمايند : « وَ إذا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُْوها» ؛ و چون به شما درود گفته شد، شما به (صورت ) بهتراز آن درود گوييد ، يا همان را ( در پاسخ ) برگردانيد » و چه چيزي از آزاد كردنش بهتر بود.

 

 

            

4-جود و بخشش :

 

       اين نشانه كه يكي از مهم ترين و بر جسته ترين نشانه هاي « كريم » بودن است در امام حسن -عليه السلام- شهرت دارد . در روايتي آن حضرت سه مرتبه و هر بار نيمي از دارايي خود را كه حتي شامل كفش و جوراب نيز مي شد در راه خدا بخشيد .