کرسی آزاد اندیشی

در روز سه شنبه، 31 فروردین سال جاری، کرسی آزاداندیشی باموضوع «طلبه، مدومدگرایی» با حضور استاد محترم حجه الاسلام مهدی نجفی، استاد دانشگاه در سالن اجتماعات مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها برگزار گردید ونتایج زیر به دست آمد: 

چکیده نظرات استاد ارائه کننده بحث :
انسان حس زیبایی طلبی دارد که با به روز بودن ارضا می شود. طبق مد روز بودن باعث می شود که دیگران وی را همراه خود دانسته وراحتتر با او رابطه برقرار کنند. به علاوه طلبه باید شادی لازم را داشته باشد، وقتی که اسلام منع نکرده چرا سختگیری صورت پذیرد؟ چه بسا خود اسلام به آراستگی وپیراستگی بسیار تاکید می کند. همچنین برخی چیزهایی که مد می شود، بسیار مفید هستند: مانند وسائل برقی که امروزه وجود دارند.

چکیده نظرات استاد منتقد :
مدگرایان چنین می اندیشند که اگر براساس مد و درواقع طبق نظر دیگران عمل کنند باعث ارزشمند شدن آنهاست وهمین مسئله باعث دوری ایشان از اصل عفاف وحیا وساده زیستی می شود. همچنین مدگرایی موجب اسراف وضرر اقتصادی بوده وباعث دوری از شرع وشان طلبگی بوده واو را در دید عوام کوچک وحقیر می کند.

جمع بندی داور :
طلبه نباید به طور کلی مقلد وپیرو دیگران باشد، از طرفی تفریط هم در اسلام رد شده ومضررات خاص خود را دارد. لذا نه باید به طور کلی طلبه را منع کرد و نه آزادی کامل قائل شد.باید ابزار فراهم شود و طلبه شور وشوق خود را داشته باشد؛ لیکن به جا وبه دور از افراط وبا توجه به شان طلبگی.
همچنین لازم است طلبه عوامل مدگرایی را در خود درمان کند. به طور مثال: چشم وهم چشمی وحسادت را در خود از بین ببرد.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.