اعمال شب هاي قدر

شهادت حضرت علي - عليه السلام- اولين امام شيعيان را به تمام رهروان راهش تسليت عرض مي كنيم.

آيا سحري به رنگ خون ديدي تو

محراب و تو منبري چنين ديدي تو

آيا ز ميان مردم كوفه و شام

مظلوم تر از علي كسي ديدي تو

اعمال شب قدر

اول : توجه به اهميت شب قدر

خداوند متعال در قرآن مجيد ،خطاب به رسول گرامي اكرم درباره ماه مبارك رمضان مي فرمايند :« ما قرآن را در شب قدر نازل كرديم ؛ ولي تو چه مي داني كه شب قدر چيست ؟ در فضيلت شب قدر همين بس كه با فضيلت تر از هزار ماه است » و اين تشبيه ، حاكي از برابري ؛ بلكه برتري يك شب با يك عمر است و خود عدد هزار ، نشان از كثرت و مبالغه در عظمت و شأن دارد.

در شب قدر سرنوشت انسان رقم زده مي شود و اگر كسي اين را بداند ،مراقبت بيشتري در استفاده صحيح از اين فرصت گرانبها خواهد كرد .

دوم: توبه

از بهترين كارها در اين شب توبه است ؛ اگر چه توبه هميشه پسنديده است . خداوند متعال در قرآن كريم درسوره بقره ، آيه ، 222 مي فرمايند : « همانا خداوند توبه كاران را دوست دارد »

شهيد مطهري درباره ماه رمضان مي فرمايند:«به خدا قسم ! يك روز ( ماه رمضان ) يك روز است ، يك ساعتش يك ساعت است . يك شب را اگر به تأخير بيندازيم ، اشتباه مي كنيم ! نگويد فردا شب، شب بيست و سوم ماه رمضان است . يكي از شب هاي قدر است و براي توبه بهتراست ! نه ، همين امشب، از فردا شب بهتر است .همين ساعت از يك ساعت بعد بهتر است. هر لحظه از لحظه ي بعدش بهتر است .عبادت بدون توبه قبول نيست ، اول بايد توبه كرد . گفت : شستو شويي كن و آن گه به خرابات خرام ».

سوم : دعا

بنده اي از بيراهه به راه و از گمراهي به نور راه يافته و به منزل يار رسيده است ؛ شايسته است كه او را صدا بزند و با او ارتباط برقرار كند .« دعا» ارتباط با خداوند است و ذكر ها و تسبيحات و مناجات ها شرح حال نيازمندِ درگاه خداو شيفته ي گفت و گو با پروردگار است . دعا اگر بيان حال نباشد دعا نيست .

زندگي به گونه اي است كه خواه نا خواه ، توجه انسان را به امور مادي جلب مي كند ؛ اما انسان براي تقرب به خدا آفريده شده است و بايد از تمام جوانب زندگي ، براي نيل به اين مقصود بهره بگيرد . يكي از بهترين راه ها براي اين منظور، آن است كه هر روز ، لحظاتي از عمر را صرف توجه خالص به بارگاه الهي كند .

چهار: استغفار

حداقل يكصد استغفار در شب قدر وارد شده است .

پنج: تلاوت قرآن

از آنجايي كه در شب قدر ، شب نزول قرآن است ، بهترين عهدنامه با پروردگار، تلاوت قرآن كريم است . از اين رو خواندن با تأمل و تدبر در همه اوقات به خصوص چنين شب هايي بسيار مناسب است .

خداوند در قرآن كريم در سوره، مزمل ، آيه، 20 مي فرمايند : ( فَاقْرَءوُا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ) ؛«هر چه از قرآن ميسر مي شود بخوانيد »

شش : شب زنده داري

تمام اين بركات و فيض ها ، در پرتو شب زنده داري و احياي شب قدر ، قابل دستيابي است ؛ به ويژه اگر در مسجد به ميزباني خدا و در ميان ديگر بندگان پاك خداوند انجام گيرد .

امام محمد باقر - عليه السلام مي فرمايند : « هر كه در شب قدر احيا كند ، گناهانش آمرزيده مي شود ؛ اگر چه به عدد ستارگان آسمان باشد »

هفتم : معرفت يابي و خود شناسي

پس از غنيمت شمردن فرصت ها و بازنگري در افكار و اعمال خود و عزم جدي بر ترك گناهان و … دل ها ، آماده شناخت هرچه بيشتر و دريافت هاي شهودي مي گردد. چه اينكه :

الف به فرموده امام علي عليه السلام - :«معرفت ، مايه ي نورانيت دل ، باعث رسيدن انسان به مقام رستگاري و مقام قدسي و دليل بر فضيلت انسان است و اولين و مهم ترين ركن ايمان ، شناخت خداوند است .

ب- در بين معارف ، والاترين آنها ، شناخت خداوند سبحان است .

ج شناخت حقيقي خداوند ، انسان را به مقام شامخ خلافت الهي نايل مي كند ؛آنچنان كه مظهر اسماي او مي گردد .

البته خود شناسي ، مقدمه چنين معرفتي است « من عرف نفسه فقد عرف ربه » و اگر كسي خودش را نشناسد كه از كجا آمده است و براي چه آمده است و به كجا خواهد رفت چگونه ممكن است خدا را بشناسد .


  • نظر از: مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود
    1395/04/07 @ 07:48:25 ب.ظ

    مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود [عضو] 

    با عرض سلام و ادب
    آجرکم الله .

  • 4 stars
    فرنوش
    نظر از: فرنوش
    1392/05/06 @ 01:55:35 ق.ظ

    فرنوش [بازدید کننده]

    خوب بود خﻻصه و مفید ولی کاش راجع به قرآن بیشتر توضیح میدادید که پروردگار درباره این شب ها چه گفته

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.