چرا عطسه می کنیم ؟ راه جلوگیری از آن چیست ؟

ayout v:ext="edit">


هنگام عطسه ، هوای درون شش های خود را ناگهان و به شدت از راه بینی و دهان بیرون می کنیم . ایا می دانید انگیزه ی عطسه چیست ؟

بدن من می خواهد چیزی را که وارد بینی ما شده و ما ناراحت می کند ، بیرون کند .اگر چیزی مثل گرد فلفل ، وارد بینی ما شود ، عصب های بینی خبر را به مغز می رسانند ، مغز هم فوری به عضله های شش ها فرمان می دهد تا گرد فلفل را از بینی بیرون کنند ، آن وقت عضله های شش ها خودشان را جمع می کنند و بعد ناگهان و به شدت هوای درون شش ها را از راه بینی و دهان به بیرون می رانند .

با این کار ، گرد فلفل هم از راه بینی بیرون رانده می شود . سرعت هوایی که به این ترتیب از بینی خارج می شود تقریباً 300 کیلومتر در ساعت است .

گرده های گلها و شکوفه ها هم برخی از مردم را به عطسه کردن می اندازد . این مردم در بابر گرده گل و شکوفه حساسیت دارند ولی بیماری «زکام » همه کس را به عطسه کردن می اندازد .

وقتی دچار عطسه کردن پی در پی می شویم ، جلوگیری کردن از آن دست خودمان نیست . گاهی می توانیم از عطسه کردن جلوگیری کنیم . بهترین راه برای این کار این است که لب بالا را با دست یا دندان به شدت فشار دهیم ، به طوری که درمان بیاید . عصب های لب خبر این درد را به مغز می رسانند آنگاه دیگر مغز ما خبرهایی را که از عصب های بینی برایش رسیده است فراموش می کند . یعنی به عضله های شش های ما فرمان نمی دهد که خودشان را جمع کنند و هوای درون خود را بیرون برانند . در نتیجه ما هم عطسه نمی کنیم .

عطسه کردن برای کسی که عطسه می کند مفید است ، اما ممکن است برای دیگران ضرر داشته باشد ؛ بینی او پر از میکروب است ، وقتی که او عطسه می کند ، میکروب های بینی او در هوا پراکنده می شوند ، و ممکن است دیگران را هم بیمار کند ، برای همین است که می گویند : «وقتی که عطسه می کنیم ، باید با دستمالی جلو بینی و دهانمان را بگیریم . »

پندهای جاویدان محمد محمدی اشتهاردی/ص 171


  • 1 stars
    سعید
    نظر از: سعید
    1395/02/16 @ 02:44:52 ب.ظ

    سعید [بازدید کننده]

    بینیمو جراحی کردم عطسمم میا :\
    عجب…

  • 4 stars
    مریم
    نظر از: مریم
    1395/01/27 @ 09:48:07 ق.ظ

    مریم [بازدید کننده]

    باسلام من خیلی عطسه میکنم باگردوغبار با هرچیزی بخصوص تو خونه ..تایه چیزی وارد بینیم میشه پی درپی عطسه میکنم گاهی 10تا 15 .یا باتغییر هوا .یا گاهی اگه غذا بپره تو گلوم به جای سرفه فقط عطسه میاد .به نظر شما من الرژی دارم …اینم بگم مامانمم همینجوریه …اگه جوابمو بدین ممنون میشم

  • 5 stars
    mina
    نظر از: mina
    1392/12/09 @ 03:11:25 ق.ظ

    mina [بازدید کننده]

    سلام من بينيم رو عمل کردم.الان چسب روشه نبايدعطسه کنم. مدام عطسه ميکنم چيکار کنم؟:-(

  • 1 stars
    ررررررررررررررررررررر
    نظر از: ررررررررررررررررررررر
    1392/03/30 @ 10:23:21 ق.ظ

    ررررررررررررررررررررر [بازدید کننده]


  • مریم
    نظر از: مریم
    1392/01/17 @ 04:27:09 ب.ظ

    مریم [بازدید کننده]

    سلام
    من مدتیه تا میخوام عطسه کنم خودش قطع میشه.دلیلش چیه؟

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.