موضوع: "پژوهش"

برگزاری نشست پژوهشی

بسمه تعالی

نشست پژوهشی- فرهنگی با عنوان «نقش پژوهش در پیشرفت تبلیغی طلاب» در مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها- رفسنجان برگزار شد.

این نشست با همکاری مدارس نرجسیه رودان، حضرت رقیه سلام الله علیها برازجان، کوثر بندر لنگه، فاطمیه کهنوج، حضرت زینب کبری سلام الله علیها رفسنجان، موسسه آموزش عالی حوزوی حضرت زینب سلام الله علیها رفسنجان، ریحانه النبی رفسنجان، مدرسه الزهرا شهربابک، موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه بوشهردر روز چهارشنبه مورخ 1/10/1400 از طریق تالار پژوهشی سامانه مدرس با حضور استاد محترم سرکار خانم طاهره ماهرو زاده برگزار شد.

در این نشست، استاد محترم ابتدا به بیان تعریفی از پژوهش و تبلیغ پرداختند و گفتند: پژوهش فرایند رسیدن به راه حل های قابل اطمینان از طریق گردآوری، تحلیل و تفسیرداده ها به گونه ای برنامه ریزی شده ونظام منداست.

همچنین تبلیغ در مفهوم کلی آن عبارتست از: رساندن پیام به دیگری از طریق برقراری ارتباط به منظور ایجاد دگرگونی در بینش و رفتار او و بر سه عنصر اصلی پیام دهنده، پیام گیرنده و محتوای پیام مبتنی است.

در ادامه خانم ماهرو زاده بیان داشتند که هم از نظر عقلی و هم از منظر دینی لازم است که به تبلیغ دین پرداخته شود. همچنین ایشان با بیان احادیثی از معصومین علیهم السلام سعی کردند جایگاه و اهمیت و ضرورت تبلیغ را برای مخاطبین تبیین نمایند.

طبق گفته ایشان، تبلیغات دارای دو عنصر اصلی هستند: این دو عنصر عبارت اند از:

1. تبلیغ: که محورهای مهم تاثیر گذار در امر تبلیغ دارد.

2. مبلغ:که ویژگیهای خاص می طلبد.

در مسئله تبلیغات دینی چهار محور مهم وجود دارد که عبارت اند از:

1. ابزار تبلیغات

2. شیوه های تبلیغی

3. درون مایه ها و محتوا

4. اهداف

دکتر ماهرو زاده در ادامه به بیان خصوصیات مهم برای مبلغ پرداختند و اظهار داشتند برخی از این خصوصیات عبارت اند از:

1. نگاهی قدسی به کار علمی و تبليغي داشته باشد.

2. دغدغه کشف حقيقت ورساندن به مخاطب داشته باشد.

3. هدفش کسب وجاهت اجتماعی و نام يا نان نباشد.

4. بنيه علمی مطلوب متناسب به مخاطبان داشته باشد و ….

 

ایشان عنوان کردند: مهم ترين عامل موفقيت در تبليغ دينی، آگاهی و توانايی لازم در بيان مسايل و موضوعات اسلامی است. ایشان سپس ابزار و شیوه های تبلیغ را بیان کردند.

همچنین ایشان آسیب هاي نقل مطالب بدون پژوهش را چنین برشمردند:

غير استدلالی بودن، نداشتن استناد دقيق، نداشتن پشتوانه عقلی، عملی و دينی و استناد به شنيده ها، بيماری بزرگ سخنوری در طول تاريخ بوده است.

استناد به خواب ها و مکاشفه هايی که به هيچ وجه حجت شرعی ندارد، به جای تکيه بر نص صريح يا برهان قاطع عقلی و دينی، از آفتهای فرهنگی محسوب می شود و تماماً جهل گستر و

جاهل پرور است.

از آسيب های جدی اين شيوه، ناتوانی سخنران در گزينش موضوع زنده، جذاب، مفيد و همساز

با واقعيت های موجود است.

استاد نشست در ادامه به معرفی ابزارهاي پژوهشی پرداخته و گفتند: پژوهش زمینه ساز شناسایي نیاز مخاطبان است.

ایشان در پایان عنوان کردند: تقويت مهارت های زير از دستاورد های تبليغ پژوهش محور است:

1. مشاهده و پرسشگری

2. جستجوی اطلاعات در کتاب و سایر منابع

3. طراحي محتوای تبليغ

4. استفاده از ابزار مناسب جهت گردآوری اطلاعات

5. تفسير و تحليل داده ها، مقایسه، توضيح

6. تبادل نتایج

7. استفاده از تفکر منطقي و انتقادی

کارگاه خلاصه نویسی

بسمه تعالی

کارگاه «آموزش خلاصه نویسی» برای عموم طلاب مدارس علمیه خواهران برگزار شد.

کارگاه مدیریت زمان توسط واحد پزوهش مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها- رفسنجان و همکاری مدارس: نرجسیه رودان، حضرت رقیه سلام الله علیها برازجان، کوثر بندر لنگه، فاطمیه کهنوج، حضرت زینب کبری سلام الله علیها رفسنجان، موسسه آموزش عالی حوزوی حضرت زینب سلام الله علیها رفسنجان، ریحانه النبی رفسنجان، موسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه معصومه سلام الله علیها بندرعباس، الزهرا کیش، موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه بوشهر، در روز پنجشنبه 25 آذر ماه جاری و با حضور استاد محترم سرکار خانم فاطمه حیدری از طریق سامانه مدرس برگزار شد. در این کارگاه یک و نیم ساعته ابتدا استاد به بیان اهمیت و ضرورت خلاصه نویسی پرداختند و این مسئله را با ذکر دو مثال تبیین نمودند.

ایشان بیان کردند: ما روزانه اطلاعات زیادی دریافت می کنیم که اگر این اطلاعات خلاصه برداری و کدگذاری نشود، دسترسی به آنها بسیار مشکل است. قسمت عمده مطالعه باید از روی خلاصه نویسی ها انجام شود. خلاصه نویسی کمک می کند که ذهن ساختار بگیرد.

ایشان در ادامه اظهار داشتند: مراحل مطالعه به این شکل است: 1. بررسی اجمالی کتاب  2. مطالعه پاراگراف به پاراگراف  3. یادداشت برداری از هر پاراگراف  4. مقایسه یادداشت ها با متن اصلی  5. مهمتر از همه اینکه اول باید خوب خواند و یاد گرفت، سپس خلاصه نویسی کرد.

سرکار خانم حیدری در مورد فنون خلاصه نویسی چنین گفتند: خلاصه نویسی فنونی دارد. از جمله:

1. علامتگذاری: باید کلمات کلیدی هر مطلب را پیدا کرده و دور آن خط کشید. جایی که متوجه نشدیم، علامت سوال بگذاریم. کنار مواردی که خیلی سوال برانگیز است، ستاره بگذاریم.

2. تغییر لحن: گاهی مطلبی را می خوانیم ولی یاد نمی گیریم. اما وقتی یکی از دوستانیا همکلاسی ها آن را به زبان خودش برای ما بیان کرده، به راحتی آن را یاد گرفته ایم.این اتفاق در خلاصه نویسی هم می تواند بیفتد. شما کافیست لحن نوشته را به لحنی تغییر دهید که احساس می کنید آن را ساده تر و بهتر یاد می گیرید.

3. استفاده از کلمات هم معنی

ممکن است برخی از ما در هنگام مطالعه به یکسری کلمات برخورد کنیم که نتوانیم آنها را به راحتی یاد بگیریم یا به خاطر بسپاریم. در این مواقع می توان از کلمات هم معنی استفاده کرد که راحت ترند.

همچنین روش های سرفصل نویسی، نقشه کشی ذهنی و درست کردن اسلاید از دیگر روش های خلاصه برداری اند.

استاد محترم در پایان از طلاب خواستند که هر کدام یک پاراگراف از کتابی را با استفاده از شیوه های مطرح شده در کارگاه، خلاصه کرده و توضیح دهند.

برگزاری نشست پژوهشی

نشست علمی- پژوهشی با عنوان «راهکارهای افزایش سرانه مطالعه در کشور» با حضور استاد محترم محبوبه السادات حسینی بهشتی با همکاری مدارس علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها رفسنجان، الزهرا شهربابک و معصومیه فهرج در سامانه سیما - تالار پژوهشی برگزار گردید.

در این نشست استاد محترم، ابتدا راههای ایجاد انگیزه برای مطالعه را بیان کردند و گفتند که اولین راهکار برای علاقمندی به مطالعه کردن، سوال کردن است؛ زیرا با طرح سوال انسان به دنبال جواب می رود و همین امر انگیزه خوبی برای مطالعه می شود.

سرکار خانم بهشتی ادامه دادند: اولین راهی که در ذهن ایجاد سوال می کند، مشاهده است. انسان با مشاهده کردن اطراف خود می تواند سوالات بسیاری را در ذهن بگذراند و همین سوالات، خود ایجاد انگیزه ای است برای مطالعه کردن. به هر میزان که سوالات زیاد باشد، به همان مقدار دنبال جواب آن هستیم و میزان انگیزه به مطالعه نیز بالاتر می رود. همچنین فضای مجازی می تواند برای فرد ایجاد سوال کند، به شرط اینکه آگاهانه با آن برخورد شود و یک بیننده و شنونده صرف نباشد.

یکی دیگر از راههای ایجاد سوال، فکر کردن است. گاهی اوقات با فکر کردن به امورات، سوالاتی به ذهن می رسد و به دنبال جواب سوالات به کتاب ها مراجعه می شود.

بعد از ایجاد سوال خوب، افراد به سمت خواندن می روند و لازم است که هدایت شوند تا به سراغ کتاب خوب بروند. یعنی نباید هر کتابی را خواند و هر کتابی نمی تواند پاسخگوی سوالات باشد. باید کتابهای مفیدتر را انتخاب کرد.

پیدا کردن کتاب خوب نیز راهکارهایی دارد: از جمله: خواندن نقدهای کتب، بررسی مصاحبه های نویسندگان و آگاهی از انگیزه های آنها برای نگارش کتاب، مطالعه خلاصه کتاب در پشت جلد آن، مطالعه فهرست و مقدمه کتاب، مشورت گرفتن از کتابداران باسابقه و …. .

یکی دیگر از راههای ایجاد انگیزه برای مطالعه، انتخاب کتابی است که آن را دوست دارید. همیشه مطالعه، هدفمند نیست؛ گاهی برای لذت بردن است. تبادل اطلاعات در مورد کتب خوانده شده با یکدیگر نیز از راههای ایجاد انگیزه برای مطالعه است. همچنین اگر فضای خانه و خانواده، فضای خواندن باشد، کودکان نیز به مطالعه علاقمند می شوند.

ایشان در پایان جلسه وقتی را به بیان خاطرات شرکت کنندگان در رابطه با کاتب و کتابخوانی اختصاص دادند.

برگزاری نشست پژوهشی

نشستی با عنوان«راهکارهای افزایش اراده» در مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها برگزار شد.

مدرسه  علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها در راستای انگیزه بخشی به طلاب نشستی با عنوان راهکارهای افزایش اراده با حضور استاد محترم حجت الاسلام والمسلمین علی هاشمیان و جمعی از طلاب محترم با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار کرد. در این نشست که در تاریخ 4/7/1400 در محل سالن اجتماعات این مدرسه برگزارشد، به ابعاد و جوانب مختلف موضوع پرداخته شد. استاد محترم به شرح اراده و راه افزایش آن پرداخته و چنین گفتند:

اراده به معنای صرف تلاش کردن نیست؛ بلکه باید در کنار آن، علم نیز داشت. خیلی از چیزهایی که انسان ها از خودشان می دانند، خودشناسی نیست، بلکه شناخت برخی از صفات است. درواقع اکثر انسان ها چیزی از خودشان نمی دانند. منظور از خودشناسی این است که ما بدانیم چه کارایی هایی داریم و چطور باید از آن استفاده کنیم؟

برای رشد باید ابزارهای رشد را شناخت. مهمترین ابزار رشد انسان در بدن، مغز است. باید مغز را شناخت و دانست که با آن چکار باید کرد؟ مغز قابلیت دارد که تمام خاطرات خوب و بد را بشناسد. مغز با مطالعه وکار کشیدن از آن، فعال تر می شود.

تا خودشناسی نداشته باشیم، اراده رسیدن به جایی را نخواهیم داشت؛ چون نمی توانیم هدف تعیین کنیم. باید اهداف و رسیدن به آنها را تصور کرد. تصور کردن، راه را برای رسیدن به هدف آسانتر می کند؛ چون از دیدگاه ذهن، چندبار این کار انجام شده است.

ایشان در پایان نیز گوشزد کردند که اگر می خواهید، صاحب اراده شوید، باید زیرساخت ها را درست کنید.

برگزاری کارگاه های پژوهشی

کارگاه «آموزش عکس نوشته و کلیپ» برای طلاب در حال تحصیل مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها برگزار شد.

کارگاه آموزش عکس نوشته و کلیپ توسط واحد پژوهش مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها- رفسنجان در روز یکشنبه 7 آذر ماه جاری و با حضور استاد محترم خانم عبدالله پور – از فارغ التحصیلان مدرسه – به صورت حضوری برگزار شد. در این کارگاه یک و نیم ساعته ابتدا استاد به تعریف کلیپ سازی و اهمیت آن پرداختند.

وی در ادامه، چند مورد از نرم افزارهای مربوط به کلیپ سازی و عکس نوشته را که بسیار کاربردی است، مطرح کردند و در ادامه به بیان مختصری از آنها پرداختند.

همچنین خانم عبدالله پور در ادامه به توضیح کار با برخی از این نرم افزارها پرداخته و به سوالات طلاب پاسخ دادند.

برگزاری نشست پژوهشی

نشستی با عنوان«راهکارهای افزایش اراده» در مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها برگزار شد.

مدرسه  علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها در راستای انگیزه بخشی به طلاب نشستی با عنوان راهکارهای افزایش اراده با حضور استاد محترم حجت الاسلام والمسلمین علی هاشمیان و جمعی از طلاب محترم با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار کرد. در این نشست که در تاریخ 4/7/1400 در محل سالن اجتماعات این مدرسه برگزارشد، به ابعاد و جوانب مختلف موضوع پرداخته شد. استاد محترم به شرح اراده و راه افزایش آن پرداخته و چنین گفتند:

اراده به معنای صرف تلاش کردن نیست؛ بلکه باید در کنار آن، علم نیز داشت. خیلی از چیزهایی که انسان ها از خودشان می دانند، خودشناسی نیست، بلکه شناخت برخی از صفات است. درواقع اکثر انسان ها چیزی از خودشان نمی دانند. منظور از خودشناسی این است که ما بدانیم چه کارایی هایی داریم و چطور باید از آن استفاده کنیم؟

برای رشد باید ابزارهای رشد را شناخت. مهمترین ابزار رشد انسان در بدن، مغز است. باید مغز را شناخت و دانست که با آن چکار باید کرد؟ مغز قابلیت دارد که تمام خاطرات خوب و بد را بشناسد. مغز با مطالعه وکار کشیدن از آن، فعال تر می شود.

تا خودشناسی نداشته باشیم، اراده رسیدن به جایی را نخواهیم داشت؛ چون نمی توانیم هدف تعیین کنیم. باید اهداف و رسیدن به آنها را تصور کرد. تصور کردن، راه را برای رسیدن به هدف آسانتر می کند؛ چون از دیدگاه ذهن، چندبار این کار انجام شده است.

ایشان در پایان نیز گوشزد کردند که اگر می خواهید، صاحب اراده شوید، باید زیرساخت ها را درست کنید.

کارگاه منبع یابی دیجیتالی

کارگاه منبع یابی دیجیتالی توسط استاد محترم سرکار خانم محمدی در پیام رسان ایتا برای طلاب مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها رفسنجان برگزار شد. 

پاورپوینت

فایل صوتی

کارگاه مدیریت زمان

کارگاه «مدیریت زمان» برای عموم طلاب مدارس علمیه خواهران استان کرمان برگزار شد.
کارگاه مدیریت زمان توسط واحد پزوهش مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها- رفسنجان در روز پنجشنبه 25 شهریور ماه جاری و با حضور استاد محترم جناب آقای محمدرضا فؤادیان از طریق سامانه مدرس برگزار شد. در این کارگاه یک و نیم ساعته ابتدا استاد به تعریف برنامه ریزی پرداختند.
وی در ادامه، 12 مورد از الزامات توجه به مدیریت زمان را که بسیار کاربردی است، مطرح کرد. اولین کار برای برنامه ریزی از دید استاد، نوشتن اهداف است. اهداف به کارهایی گفته می شود که تمام استعداد و فرصت ما صرف آن می شود .
استاد ادامه داد: در گام بعدی، تهیه لیست است. این لیست می تواند هفتگی (کوتاه مدت) یا ماهیانه (میان مدت) و یا تمام عمر (بلند مدت) باشد. گام سوم نیز پرداختن به اولویت هاست؛ یعنی پرداختن به هدف های مهم که معمولا سخت تر هستند.
طبق گفته حجه الاسلام فؤادیان: در گام چهارم لازم است که به اثار و برکات انجام کارها و اهداف توجه داشت. همچنین در گام پنجم، سعی بر این است که بر یک کار تمرکز داشته و همزمان چند کار با هم انجام نگیرد. سرعت در انجام کارها ششمین گام در مسیر مدیریت زمان است. در هفتمین گام لازم است که به روز بوده و در هشتمین گام، افراد باید بر استعداد های منحصر به فرد خود توجه داشته باشند.
وی ادامه داد در گام های نهم تا دوازدهم لازم است که محدودیت ها را بهانه قرار نداده و مثبت اندیش باشیم. همچنین اهداف بزرگ را به اهداف کوچکتر تقسیم کنیم و در نهایت قدرت نه گفتن را داشته به دست آوریم؛ چون در غیر اینصورت تمام برنامه ریزی هایمان به هم می خورد.
استاد در پایان گفت: انسان های موفق در هر حوزه ای هدف دارند و موفقیت بدون هدف، امری باطل و محض است. ملاک و معیار تمام هدف های زندگی، مدیریت زمان است و مدیریت زمان، مقدمه برای برنامه ریزی است. انسان تا وقتی برنامه ریزی نداشته باشد، نمی تواند به اهداف بزرگش برسد.

نشست علمی پژوهشی

باسمه تعالی
نشستی با عنوان «تبیین گام دوم انقلاب با محوریت علم و پژوهش» در مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها – رفسنجان برگزار شد.
مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها – رفسنجان در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری وتاکید ایشان بر تبیین گام دوم انقلاب و نیز تاکید بر گسترش پژوهش و پژوهش محوری، اقدام به برگزاری نشستی با عنوان تبیین گام دوم انقلاب با محوریت علم و پژوهش با حضور استاد محترم جناب آقای مهدی تقوی رفسنجانی و جمعی از طلاب محترم سراسر استان نمود. در این نشست که در تاریخ 20/5/1400 از طریق سامانه مدرس - تالار پژوهشی برگزار شد و به ابعاد و جوانب مختلف موضوع و تحلیل سخنان مقام معظم رهبری پرداخته شد.
آقای تقوی در ابتدا بیان داشت: رهبر معظم انقلاب مد ظله العالی تاکید داشتند که روی مسئله بیانیه گام دوم انقلاب کار شده و تبیین شود.
وی در ادامه و قبل از ورود به بحث علم و پژوهش به تبیین مختصر بیانیه گام دوم پرداخته و گفت: بزرگترین هدف انبیای الهی، تشکیل حکومت اسلامی بوده و امروزه به برکت انقلاب اسلامی، این هدف محقق شده است. از این رو طبق فرموده امام راحل رحمه الله علیه، حفظ این نظام از اوجب واجبات است. انقلاب اسلامی، عصر جدیدی را آغاز کرده و در دنیایی که میان شرق و غرب تقسیم شده بود، حکومت دینی را ایجاد نمود. البته ما الان جمهوری اسلامی داریم که رشحه ای از رشحات حکومت اسلامی است و هنوز تا رسیدن به حکومت اسلامی راه داریم. همچنان که پیامبر صلوات الله علیه و امام علی علیه السلام نیز در طول حکومتشان به همه اهداف حکومت دست نیافتند.
استاد دانشگاه علوم سیاسی در ادامه تبیین بیانیه گام دوم اظهار داشت: این انقلاب، اسلامی بوده و شعارهای آن، جهانی، فطری، درخشان و همیشه زنده اند. طوری که هیچگاه بی مصرف و بی فایده نخواهند شد. بی شک فاصله ی میان بایدها و واقعیَّتها، همواره وجدانهای آرمان خواه را عذاب داده و می دهد، امَّا این، فاصله ای طی شدنی است و در چهل سال گذشته در مواردی بارها طی شده است و بی شک در آینده، با حضور نسل جوان مؤمن و دانا و پُرانگیزه، با قدرت بیشتر طی خواهد شد.
مهدی تقوی افزود: برای رسیدن به تمدن اسلامی، طی کردن پنج مرحله لازم است: 1. انقلاب اسلامی 2. نظام اسلامی 3. دولت اسلامی 4. جامعه اسلامی 5. امت اسلامی
در گام دوم انقلاب، خطاب اصلی رهبر انقلاب به جوانان بوده و به آنان توصیه می کند که برای برداشتن گام های سالم در آینده، باید گذشته را به درستی شناخت و از آن درس گرفت. ایران با اقتدار و پیشرفته و آزاد امروز، محصول چهل سال گذشته است. چالش با استکبار همچنان ادامه دارد ولی به شکل جدید؛ آن روز چالش با آمریکا بر سر کوتاه کردن دست عمَّال بیگانه یا تعطیلی سفارت رژیم صهیونیستی در تهران یا رسوا کردن لانه جاسوسی بود، امروز چالش بر سرِ حضور ایران مقتدر در مرزهای رژیم صهیونیستی و برچیدن بساط نفوذ نامشروع آمریکا از منطقه غرب آسیا و حمایت جمهوری اسلامی از مبارزات مجاهدان فلسطینی در قلب سرزمین های اشغالی و دفاع از پرچم برافراشته حزب الله و مقاومت در سراسر این منطقه است. این تغییر چالش، نشان از قدرت رو به افزایش ایران عزیز در این چهل سال دارد.
وی در ادامه به مسئله علم و پژوهش در بیانیه گام دوم پرداخت و گفت: البته یک سری مشکلاتی در کشور وجود دارد که علل مختلفی دارد. اما راه حل اصلی آن، حاکمیت تفکر انقلابی و جهادی در مدیریت کشور است. دو توصیه جدی به نسل جوان برای ادامه مسیر پر افتخار انقلاب چنین است:
1. شناخت ظرفیت های عظیم مادی و معنوی کشور- کلید حل مشکلات در داخل کشور است.
2. نگاه امیدوارانه و خوشبینانه به آینده کشور - بدون این کلید اساسیِ همه ی قفلها، هیچ گامی نمی توان برداشت.

وی در پایان گفت: نقشه راه آینده کشور در گرو تلاش در 7 حوزه اساسی است:1. علم و پژوهش 2. معنویت و اخلاق 3. اقتصاد قوی 4. عدالت و مبارزه با فساد 5. استقلال و آزادی 6. عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن 7. سبک زندگی اسلامی
ایشان در پایان نیز توصیه جدی نسبت به تحقیق وپژوهش دراین زمینه کرده و عنوان نمود که طلبه باید از توان علمی بالایی برخوردار باشد. همچنین استاد دو کتاب «بیانیه نامه» و «عصر جدید» را برای بررسی بهتر پیرامون بیانیه گام دوم انقلاب معرفی کرد.

برگزاری نشست پژوهشی

نشست پژوهشی تحت عنوان:«تبیین اهمیت پژوهش و پژوهشگری» توسط مدرسه حضرت فاطمه سلام الله علیها رفسنجان برگزار شد.
این نشست با حضور معاون پژوهش مدرسه سرکار خانم حسینی، در تاریخ 29/1/1400 از طریق فضای مجازی برگزار شد.
وی در ابتدا به تعریف پژوهش و پژوهشگر پرداخته و عنوان کرد: پژوهش موجب گسترش مرزهای دانش می شود و پیشرفت دنیا بر روی پژوهش استوار است.
استاد بیان داشت: بدون پژوهش هیچ کاری به شکل اصولی و بنیادی انجام نمی گیرد. درواقع بدون کسترش فرهنگ پژوهش، یا هیچ کاری انجام نمی گیرد یا اینکه پایدار و دائمی نیست. موفقیت فرد و کشور نتیجه نگاه موشکافانه و پژوهشگرانه نسبت به همه مسائل است. پژوهش هم مبنای توسعه است و هم تضمینی برای استمرار داشتن آن توسعه. قرآن و روایات نیز تاکید فراوانی به پژوهش و تفکر داشته و از تقلید کورکورانه منع می نمایند.
وی در رابطه با وظیفه طلاب در این زمینه چنین گفت: طلاب به عنوان نیروی انسانی جامعه، نقش مهمی در گسترش فرهنگ پژوهش در جامعه دارند. آنها باید هم روش پژوهش را بیاموزند و هم به انجام آن اهتمام ورزند. همچنین به عنوان معلمان و مبلغان جامعه، باید سعی کنند دیگران را نیز به این سمت سوق دهند و برای این منظور، باید خودشان به مسئله پژوهش اشراف کامل داشته باشند.
خانم حسینی ادامه داد: یک طلبه برای تبلیغ، برای شناخت دین، برای پیداکردن راهکارهای گسترش دین و …. نیاز دارد که پژوهشگر خوبی باشد و پژوهش خوبی انجام دهد. اگر می خواهد باعث پیشرفت کشور شود، اگر می خواهد حامی دین و ولایت فقیه باشد، باید پژوهشگر باشد.
وی در پایان بیان داشت: پژوهش ضامن توسعه و پیشرفت در هر زمینه ای است. پس طلاب باید تلاش کنند تا خود را در این زمینه توانمند سازند.

برگزاری ژورنال کلاب

باسمه تعالی
جلسه ژورنال کلاب با عنوان« نقد مقاله علمی» در مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها- رفسنجان برگزار شد.
مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها- رفسنجان در راستای توانمندسازی طلاب در زمینه مقاله نویسی، اقدام به برگزاری ژورنال کلاب و نقد مقاله علمی با حضور استاد سرکار خانم فتحی نمود. در این جلسه که در تاریخ 1/2/1400 در مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها و به صورت مجازی برگزارشد، استاد و طلاب به بررسی و نقد قسمت های مختلف یک مقاله پرداختند:
در ابتدا مقاله از نظر ساختار مورد بررسی قرار گرفت. پس از آن، خصوصیات چکیده بیان شده و چکیده مقاله بر اساس آن، مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه، اعضا درباره کلیدواژه های مقاله نظر دادند. بررسی و نقد مقدمه براساس ویژگی های مقدمه خوب، قدم بعدی در این جلسه بود.
در ادامه جلسه ژورنال کلاب، به بررسی متن مقاله از نظر دسته بندی و تناسب بخش اصلی و محتوای مقاله پرداخته شد و طلاب نظرات خود را در این زمینه ارائه دادند. پس از آن استاد نیز به جمع بندی نظرات و میزان صحت آنها پرداخت. در پایان، نتیجه و فهرست منابع بر اساس معیارهای نتیجه صحیح و شیوه نامه مقالات پایانی بررسی و ارزیابی شد.
این جلسه حدود 1:30 دقیقه به طول انجامید و از طریق فضای مجازی انجام شد.

بروشور

برگزاری هفته پژوهش

سایر برنامه های اجرا شده در هفته پژوهش در مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها- رفسنجان

1. ارسال فایل های آموزشی مربوط به منبع یابی در گروه مدرسه در پیام رسان ایتا

2. ارسال فایل آموزشی مربوط به سامانه کتابداری کوثرنت در گروه مدرسه در پیام رسان ایتا

3. اعلام تخفیفات مربوط به نشر هاجر در هفته پژوهش در فضای مجازی

4. اطلاع رسانی برنامه های پژوهشی استان کرمان در هفته پژوهش در فضای مجازی

5. بارگزاری پیام مدیر محترم مرکز به مناسبت آغاز هفته پژوهش در فضای مجازی

6. بارگزاری پیام آیت الله سبحانی دامت برکاته به مناسبت آغاز هفته پژوهش در فضای مجازی

7. برگزاری مسابقه عکس نوشته و کلیپ با موضوع «الگوپذیری حاج قاسم سلیمانی از سیره اهل بیت علیهم السلام در محور روابط خانوادگی و اجتماعی»

8. برگزاری مسابقه یادداشت پژوهشی با محوریت «اخلاق خانوادگی و اجتماعی سردار حاج قاسم سلیمانی»

9. اعلام شعار روزهای هفته پژوهش در فضای مجازی

10. فضاسازی مجازی به مناسبت هفته پژوهش

برگزاری نشست پژوهشی

به مناسبت هفته پژوهش برگزاری نشست پژوهشی با عنوان: «ولایتمداری و ولایت پذیری سردار شهید قاسم سلیمانی»توسط مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها رفسنجان برگزار شد.

در این نشست که با حضور استاد بیاضی زاده و  به صورت مجازی برگزار گردید، ابتدا استاد مذکور، به  تبیین مکتب سلیمانی پرداخته و بیان کرد: رهبر معظم انقلاب مد ظله العالی، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را یک مکتب می دانند نه یک فرد؛ یک مکتب تربیتی انسان ساز جذاب  برگرفته از مکتب ائمه اطهارعلیهم السلام.

وی ضمن بزرگداشت یاد وخاطره سردارشهیدحاج قاسم سلیمانی عنوان داشت: مکتب سلیمانی دارای چند شاخصه و مولفه می باشد که ولایتمداری یکی از آنهاست. ایشان درمورد برشماری مولفه های مذکور در مکتب سلیمانی اظهار داشت: ارادت به اهل بیت علیهم السلام، امت گرایی، دشمن شناسی، مجاهدت و تلاش بی وقفه، مردم داری و ولایت مداری، از جمله مولفه های مکتب سلیمانی هستند.

ایشان در ادامه بیان کرد که سردار سلیمانی عزیز، مرد عمل به فرمان ولایت و پیروی از ایشان بود؛ به گونه ای که در 8 سال دفاع مقدس و پس از آن، طی 22 سال، خواب و آسایش را بر خود حرام کرده و همیشه در صحنه جنگ علیه باطل بود. وی در پایان این نشست ابراز داشت: یکی از اصلی ترین، بارزترین و روشن ترین شاخصه ها و مولفه هایی که در مکتب حاج قاسم بزرگوار وجود دارد و همه واقف به این خصوصیت هستند، ولایتمداری ایشان است.

برگزاری کارگاه های پژوهشی

به مناسبت هفته پژوهش کارگاه «مقاله نویسی»توسط مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها رفسنجان برگزار شد.

در این کارگاه  که توسط معاونت پژوهش مدرسه به صورت دوره ای طی 8 جلسه از طریق پیام رسان ایتا برگزار شد، ابتدا موضوع یابی و موضوع گزینی توضیح داده شد و از طلاب خواسته شد که موضوعات خود را ارائه دهند. در ادامه این جلسات، طریقه منبع یابی و منبع گزینی آموزش داده شد.  همچنین شیوه طرح نویسی و نکات مربوط به آن از دیگر سرفصلهایی بود که در این کارگاه 8 جلسه ای به طلاب آموزش داده شد و از طلاب خواسته شد که برای موضوعات خود، طرح تحقیق بنویسند. در پایان، شیوه نگارش مقدمه، مفهوم شناسی، نتیجه و چکیده برای افراد حاضر در کارگاه مورد تبیین قرار گرفت و ضمن ارائه مشاوره لازم به طلاب جهت گزینش موضوع مناسب مقالات پایانی، به سوالات طلاب در این زمینه ها پاسخ داده شد.

برگزاری کارگاه های پژوهشی

به مناسبت هفته پژوهش کارگاه «آموزش آیین نامه و شیوه نامه مقالات پایانی» توسط مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها رفسنجان برگزار شد.

در این کارگاه  که توسط معاونت پژوهش مدرسه به صورت دوره ای طی 3 جلسه ای و با هدف آشنایی طلاب پایه چهارم با مسائل مربوط به نگارش مقالات پایانی از طریق پیام رسان ایتا برگزار شد، آیین نامه و شیوه نامه مقالات پایانی توسط معاون پژوهش مدرسه به طور کامل تبیین شد.

همچنین برگزاری مسابقه عکس نوشته و کلیپ با موضوع «الگوپذیری حاج قاسم سلیمانی از سیره اهل بیت علیهم السلام در محور روابط خانوادگی و اجتماعی»، برگزاری مسابقه یادداشت پژوهشی با محوریت «اخلاق خانوادگی و اجتماعی سردار حاج قاسم سلیمانی»، اعلام شعار روزهای هفته پژوهش در فضای مجازی،  فضاسازی مجازی به مناسبت هفته پژوهش و … ، از جمله برنامه های هفته پژوهش این مدرسه بود.

دلنوشته ای به سردار دلها

اگرسردارسلیمانی راببینم به اومی گویم مااصلادرست شمارا نشناخته بودیم شما هرگزبه فکراستراحت نبودی.

وسط نماز از یتیم شهید گل و برگ گل گرفتی و هرگز به خاطرت رسوخ نکرد که شاید نمازم باطل شده باشد شاید فکر کردی این نماز نزد حق محبوب تراست و بلافاصله بعد از نماز یتیمی راکه به توگل داده بودغرق بوسه کردی.

شمااز افلاک بودی نه درخط املاک مرد عمل بودین ونه مردشعاردارای مقام بودین نه صاحب عنوان ومقام نمی دانم که شما از 313تن چندمین هستین،شمایارمردم بودین ودرمشکلات همیشه پشت مردم بودین هرجا که عازم بودین حتما آن جالازم بودین چه دراهواز چه حلب چه بغدادوچه دمشق و….

سرداردلهاچه چهره ی مهربانی وچه ابهتی داریدکه بایک نگاهت دشمن به خودمیلرزید .

ای سرداردلهابرای ماهم دعاکن که عاقبت بخیر بشویم.

انسیه تقی زاده

دلنوشته ای به سردار دلها

افسانه ها ، تا زمانی افسانه می مانند ، که اتفاقی مانند آن در عصر ما نیفتد ، اخیرا یکی دیگر از افسانه ها به وقوع پیوست و تبدیل به خاطره ای تلخ برای تمامی آزادگان این کره ی خاکی شد؛شاید بگویید کدام افسانه؟! افسانه ی جاودانی پهلوان هایی مانند رستم و پیدا شدن فردی همتای مالک اشتر و دوباره تکرار شدن ضایعه ی تلخ حضرت ابوالفضل (ع).

# ما قاسم سلیمانی هستیم?

اگر سردار را ببینم به او خواهم گفت بعد از شهادتت فرزندان ایران را یتیم کردی بعد رفتت داغ دلمان را تازه کردی بعد# شهادتت واسه کل دنیا دست دادن ممنوع شد سردار

میخواستم در ارتباط با این سپهد بزرگ بنویسم اما وقتی که بخواهی ابهت و عظمت سردار را وصف کنی قلب از کار میفتد و زبان قاصر است.

اورا ببینم به او خواهم گفت  شما برای امنیت وطن غیرتتان از جان خود گذشتید متاسفانه دشمن  کور دل تاب تحمل دیدن این همه اقتدار عزت شما  ک حتی بردن نامتان کاخ های دشمن را به لرزه می انداخت ن تنها شما را به شهادت رسانند بلکه همزمان قلب هشتاد میلیون ایرانی را به درد اورد و مردم داغدار ایران زمین در غم از دست دادن پدرشان می گریند

گویا این ماتم تمامی ندارد

کربلای دیگری راهم اگر برپا کنی بیست میلیون قاسم آماده است آمریکا ببین!

زهرا صفری - پایه اول

دلنوشته ای به سردار دلها

بسم الله الرحمن الرحیم

اگر سردار سلیمانی را ببینم به او می گویم تو که بودی چه بودی در چگونه خانواده‌ای بزرگ شدی که تمام عمرت را در راه خدا و اسلام گذاشتی هرگز به دنبال اسمو رسم نبودی سردار وقتی رفتی دیگر زمین بوی زندگی نمیدهد هیچ وقت به فکر استراحت نبودی هیچکس تو را نمی‌شناخت سردار هیچکس خوش به حالت حتی موقع شهادت رفتی زیارت کربلا  نجف کاظمین مشهد ای سردار چه بگویم زبانم بند می آید وقتی تو را ببینم فقط می توانم بگویم که بودی همین چه کار کردی به این مقام رسیدی عالم و آدم عاشق تو هستم سردار بعد رفتنت غوغا شد دنیا به هم ریخت ما بعد تو چی کار کنیم خوش به حال اون کارگری جمال زیبای تو را دید خوش به حال فرزندان همیشه آرزویم بود تو را ببینم اما افسوس آرزو به دل ماندم چه بگویم از دل تنگم چه بگویم سردار دعایم کن جان مادرت سخت به دعایت احتیاج دارم حاج قاسم بوسیدن کف پای مادر و بوسیدن دست های پینه بسته پدرت به ماا فهماندی که همه چیز  در این دو وجود دارد چه ها به  پدر و مادرت گذشت به قول خودت همسایه‌های مادرت صحبت می کردند مادرت می پرسید قاسمم شهید شده یا نه همیشه دلهره تو را داشت حاج قاسم خدا را  به  که قسم دادی به دوستان شهید شهادت گوارای وجودت روزی که گفتی ای کاش رهبرم به من انگشتر داده بود به جای درجه ورهبر عزیزم به شما داد و در آخر فقط همین انگشتر از دست تکه تکه شما به جا ماند بدن ارباَ اربایت شبیه بدن علی اکبر محاسن پرخونت شبیه حبیب بن مظاهر شجاعتت به  حضرت عباس غریبی ات مثل ارباب بی کفنت حسین بدن سوخته ات و شبانه دفن کردندت مثل مادرم حضرت زهرا خوش به حالت سردار همه چیزت شبیه امامان بود بایدم عاشق ارباب عین ارباب شهید بشه می دانم رفتی نفس تازه کنی برگردی تنها افتخارم اینه که همشهریت هستم و می دانم همشهری هوای همشهری رادارد  حاجی جان دوستان شهیدت برای من روسیاه دعاکن دعا کن بتوانم در این راهی که قدم گذاشته ام عاقبت به خیر و سربلند پیروز شوم

دوستدارت عاطفه سادات حسینی

برنامه های هفته کتاب- سال99

برنامه های هفته کتاب توسط مدرسه حضرت فاطمه سلام الله علیها- رفسنجان در فضای مجازی برگزار شد.
از جمله برنامه های شاخص این مدرسه در هفته کتاب، برگزاری نشست پژوهشی با عنوان: ” سبک زندگی سردار سلیمانی در کتابخوانی” با حضور استاد بیاضی زاده به صورت مجازی بود.
در این نشست که به صورت مجازی برگزار گردید، ابتدا کارشناس محترم به بیان اهمیت کتابخوانی پرداخته و بیان کرد: بحث کتابخوانی در جامعه، ارتباط مستقیم با فرهنگ دارد. بسیاری از شبهاتی که در ذهن جوان و نوجوان و افراد جامعه وجود دارد، با مطالعه کردن برطرف می¬شود.
وی ضمن بزرگداشت یادوخاطره سردارشهیدحاج قاسم سلیمانی از ایشان به عنوان یکی از مروجان وعلاقه-مندان به کتابخوانی یاد کرد؛ به طوری¬که حتی هنگام شهادت نیز، کتاب به همراه سلاح به همراه داشتند.
وی در پایان این نشست با بیان این مطلب که سردار قاسم سلیمانی همیشه اهل مطالعه بودند، از خداوند منان مسئلت نمود که همه ما را اهل کسب علوم دین قرار داده و از جهل برهاند.
همچنین تهیه بروشور «کتابهای سردار؛ کتابهای نگاشته شده در مورد سردار قاسم سلیمانی» و نشر در فضای مجازی، برگزاری مسابقه دلنوشته ای برای سردار سلیمانی و برگزاری مسابقه «وصیت نامه سردار سلیمانی» از جمله فعالیت های دیگر این مدرسه در هفته کتاب و کتابخوانی بود.

برگزاری نشست هفته وحدت

مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها رفسنجان برگزار کرد:
نشست پژوهشی با عنوان “راهکارهای طلاب جهت ایجاد وحدت اسلامی در جهان ” به مناسبت هفته وحدت در تاریخ 14/8/99 با حضور سرکار خانم حسینی پور از طریق پیام رسان ایتا برگزار شد.

هم اندیشی کادر

باسمه تعالی

جلسه هم اندیشی با عنوان «بررسی راهکارهای کاهش اختلافات خانوادگی» در مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها- رفسنجان برگزار شد.

مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها- رفسنجان در راستای تحقق یکی از وظایف حوزه های علمیه خواهران مبنی بر ایجاد خانواده سالم و کمک به رفع اختلافات خانوادگی، اقدام به برگزاری هم اندیشی با عنوان « بررسی راهکارهای کاهش اختلافات خانوادگی» با حضور مدیر، معاونین و مشاور محترم مدرسه نمود. در این هم اندیشی که در تاریخ 6/7/1399  برگزار گردید، اعضای شرکت کننده به بیان نظرات و پیشنهادات خود در این زمینه پرداختند و چنین عنوان کردند:

پیشگیری، بهتر از درمان است و باید علاج واقعه را قبل از وقوع نمود. لازم است که خانواده ها، با تربیت صحیح فرزندان، از اختلافات خانوادگی در آینده جلوگیری نمایند. همچنین باید تفاوت های فردی زن و مرد شناخته شده و جایگاه هر یک از ایشان تبیین گردد تا هرکس با شناخت دیگری، بهتر بتواند او را درک کرده و عملکرد مناسبی داشته باشد. در مرحله بعد باید دانست سازگاری و صبوری نقش بسیار مهمی در ایجاد خانواده سالم و رفع اختلافات دارند. در گذشته با وجود مسائل و مشکلات مختلف زندگی، باز هم زن و شوهر، با هم سازگاری کرده و زندگی را بدون درگیری ادامه می دادند. اکنون نیز لازم است با کار کردن روی شخصیت آنها، ناسازگاری را از بین برد.

بالابردن سواد و مطالعه در زمینه مهارت های زندگی می تواند کمک شایانی به حل اختلافات خانوادگی بکند. همچنین باید تجمل گرایی و چشم و هم­چشمی را از خود دور کرد. لازم است که حوزه های علمیه اول روی طلاب و اساتید خود کار کنند و آنها را به زندگی خانوادگی ساده و سلامت سوق دهند.

در این جلسه مقرر شد که مدرسه علمیه برای آموزش طلاب و یاری ایشان در جهت تشکیل خانواده سالم و کمک  به رفع اختلافات خانوادگی، با تشکیل گروه و برنامه ریزی و ارائه مطالب مختلف از جمله بیان خاطرات، بیان مطالب مربوط به هنر زناشویی، معرفی کتاب و …. به آموزش و تقویت طلاب در این زمینه بپردازد. همچنین با توجه به موضوع این جلسه و محدودیت زمانی، برنامه ریزی برای چگونگی تشکیل گروه و مدیریت آن، به جلسه دیگری موکول شد.

برگزاری ژورنال کلاب

باسمه تعالی

جلسه ژورنال کلاب با عنوان« نقد مقاله علمی» در مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها- رفسنجان برگزار شد.

مدرسه  علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها- رفسنجان در راستای توانمندسازی طلاب در زمینه مقاله نویسی، اقدام به برگزاری ژورنال کلاب و نقد مقاله علمی کرد. در این جلسه که در تاریخ 23/7/99 در مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها برگزارشد، استاد و طلاب به بررسی و نقد قسمت های مختلف یک مقاله پرداختند:

در ابتدا مقاله از نظر ساختار مورد بررسی قرار گرفت. پس از آن، خصوصیات چکیده بیان شده و چکیده مقاله بر اساس آن، مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه، اعضا درباره کلیدواژه های مقاله نظر دادند. بررسی و نقد مقدمه براساس ویژگی های مقدمه خوب، قدم بعدی در این جلسه بود. استاد و اعضای شرکت کننده، چکیده، کلیدواژه ها و مقدمه را نسبتا خوب و قابل قبول ارزیابی کردند.

در ادامه جلسه ژورنال کلاب، به بررسی متن مقاله از نظر دسته بندی و تناسب بخش اصلی و محتوای مقاله پرداخته شد و طلاب نظرات خود را در این زمینه ارائه دادند. پس از آن استاد نیز به جمع بندی نظرات و میزان صحت آنها پرداخت. در پایان، نتیجه و فهرست منابع بر اساس معیارهای نتیجه صحیح و شیوه نامه مقالات پایانی بررسی شد که در مجموع، خوب و مناسب ارزیابی شدند.

این جلسه حدود 1:30 دقیقه به طول انجامید و از طریق پیام رسان ایتا انجام شد.

برگزاری کارگاه های پژوهشی

بسم الله الرحمن الرحیم

برگزاری دوره تفصیلی مهارت آموزی پژوهشی اساتید با مشارکت مدارس علمیه حضرت فاطمه علیهاالسلام، حضرت زینب کبری علیهاالسلام و موسسه آموزش عالی حوزوی حضرت زینب کبری علیهاالسلام

به حول و قوه الهی، دوره تفصیلی مهارت آموزی پژوهشی اساتید با مشارکت مدارس علمیه حضرت فاطمه علیها السلام رفسنجان، حضرت زینب کبری علیها السلام و موسسه آموزش عالی حوزوی حضرت زینب کبری علیها السلام، در واحد کامپیوتر موسسه آموزش عالی حوزوی و مدرسه علمیه حضرت زینب کبری علیهاالسلام با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزارشد.

 دوره مذکور در قالب هفت کارگاه یک روزه، از تاریخ 11/5/ 1399 الی 3/7 /1399 برگزار شد. با توجه به حضور معاونان پژوهش و اساتید آموزه های پژوهشی در این کارگاه ها، بسیاری از مطالب ارائه شده به صورت مباحثه گروهی مطرح و تکمیل شده و در طول دوره ها، به اشکالات پاسخ داده شد. در ضمن، به دلیل برگزاری دوره ی مذکور به صورت حضوری و تفصیلی و همچنین تشکیل کانال دوره «هنر پژوهش» از سوی مرکز مدیریت در راستای رفع اشکالات اساتید شرکت کننده در دوره «هنر پژوهش» و پاسخگویی حجه الاسلام والمسلمین جناب استاد ابراهیمی به سوالات، کلاس رفع اشکال تشکیل نگردید. تعداد اساتید شرکت کننده در این دوره بین 12 تا 25 نفر متغیر بود.

سرفصلهای ارائه شده در دوره عبارتند از:

1- موضوع یابی: استاد ارائه دهنده: سرکار خانم راضیه حسینی پور

2- منبع یابی: استاد ارائه دهنده: سرکار خانم سیما دهنوی

3- طرحنامه نویسی: استاد ارائه دهنده: سرکار خانم محبوبه قاسمی

4- فیش نویسی: استاد ارائه دهنده: سرکار خانم فاطمه بهرامی

5- آشنایی با نرم افزارهای اسلامی: استاد ارائه دهنده: سرکار خانم مریم نقشبند

6- مقاله نویسی: استاد ارائه دهنده: سرکار خانم زهرا مهر علی نسب

7- نگارش علمی: استاد ارائه دهنده: سرکار خانم زهرا اکبری

برگزاری نشست علمی- پژوهشی

نشستی با عنوان«مهارت های مورد نیاز طلاب قبل از ازدواج» در مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها- رفسنجان برگزار شد.

مدرسه  علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها- رفسنجان در راستای یاری رسانی به طلاب جهت ایجاد زندگی بهتر، نشستی با عنوان مهارت های مورد نیاز طلاب قبل از ازدواج با حضور استاد محترم سرکار خانم مرضیه حیدری به صورت آنلاین از طریق پیام رسان ایتا برگزار کرد. در این نشست که در تاریخ 6/5/99 در محل اتاق پژوهشی این مدرسه برگزارشد به ابعاد و جوانب مختلف موضوع و تحلیل مهارت های مورد نیاز طلاب پرداخته شد.

در این جلسه، استاد محترم عنوان کردند که طبق قرآن هدف از ازدواج، دسیابی به آرامش است. ایشان بعد از بیان مختصری از مسئله ازدواج در قرآن، انگیزه های ازدواج را چنین برشمردند:

1. تحمیل دیگران، 2. فشارهای خانواده، 3. یافتن حامی، 4. از دست دادن فرصت ها، 5. باز کردن راه دیگران، 6. لجبازی، 7.ترس از نفرین طرف مقابل، 8.ترس از تهدید طرف مقابل، 9. رسیدن به دارایی و موقعیت اجتماعی

ایشان ادامه دادند که سن مناسب ازدواج بنا به شرایط و موقعیت افراد متفاوت است به عنوان مثال سن ازدواج در مناطق گرمسیر به علت بلوغ زودرس و روستاها به جهت ساده تر بودن زندگی، پایین تر است. ولی ازدواج خیلی زودهنگام تحت هر شرایطی می تواند مشکلاتی را به بار بیاورد. در مورد دوستی های قبل از ازدواج جهت آشنایی بیشتر چنین گفته شد: این دوستیها سبب اختلال در نظام زندگی می شود؛ احساس گناه به سبب نا خشنودی خداوند از این ارتباط، ایجاد مشکلات روحی، ترس و اضطراب ناشی از آبروریزی و تأثیر منفی بر سلسله اعصاب، عدم تمرکز در کلاس درس و هنگام مطالعه و در نتیجه افت تحصیلی، احساس حقارت و ذلت دختر درصورتی که مورد سوءاستفاده قرار گرفته باشد، احساس خیانت به همسر آینده هنگام ازدواج. همچنین اشکالات جدی دیگری را نیز دارد.

طبق نظر استاد گرامی برخی از شیوه های نادرست ازدواج عبارت اند از: ازدواج مدرن، خواستگاری دختر از پسر، اعلام عشق به پسر، ازدواج اینتر نتی.

برخی از آسیبهای ازدواج عبارت اند از: 1.شتابزدگی در ازدواج، 2.ازدواج فوری بعد از جدایی، 3.آرمانگرایی در ازدواج ، 4.قسمت و شانس در ازدواج، 5.سوگند برای ازدواج، 6.کم رویی در ازدواج، 7.دادن قول ازدواج.

در ادامه استاد محترم به بیان برخی موانع ازدواج پرداختند: 1. استخاره بی مورد، 2. نارضایتی والدین، 3. مانع‌تراشی دیگران، 4. اعتیاد به مواد مخدر، 5. سختگیری والدین.

در پایان استاد محترم بیان چند کتاب جهت مطالعه بیشتر طلاب معرفی کردند:

1. گلبرگ زندگی 1و2 (حسین دهنوی) – 2. سین جین های خواستگاری (دکتر داوودی) – 3. آنچه باید یک  زن بداند (اسدالله محمدی نیا)

داستان کوتاه در رابطه با دخانیات

بسم الله الرحمن الرحیم

بهار

نگاهش را به موهای طلایی دخترش دوخته بود و فکر می کرد. دخترک شیرین او از برنامه تلویزیون لذت می برد و هیچ ترسی از آینده نداشت. ولی مادر، گذشته خود را در چهره معصوم دخترش می دید، آن زمان که مانند فرشته، تنها شش بهار از زندگی اش گذشته بود.

آری! بهار شش ساله بود که مادرش در یک شب سرد و تلخ، او را رها کرد و رفت. آن زمان نمی دانست چرا؟ نمی دانست به کدامین علت باید زندگی بی مادر را ادامه دهد. از دعواهای مادر و پدر و کتک هایی که پدر به مادرش می زد، می هراسید، ولی چیزی از علت دعوایشان سر در نمی آورد. تنهایی اش را با عروسکش تقسیم می کرد و دردمندی اش را از گردش دوران با اشک هایش به بیرون می فرستاد. قلب کوچکش تحمل این همه درد را نداشت، دست هایش هنوز برای انجام کار زنانه کوچک بودند. آه که زندگی چه زود روی خشن خود را به نمایاند. چه زود بهار زندگی بهار، به خزان مبدل شد.

- مامان! مامان! پس بابا کی می آید؟

صدای فرشته او را از گذشته به حال آورد. دخترک زیبایش را در آغوش کشید و نوازش کرد.

- می آید عزیزکم! بابا کار دارد، تو بخواب.

- آخر دیشب هم دیر آمد. امروز هم که ندیدمش. دلم برایش تنگ شده است.

مادر بغضش را فروخورد، بغضی که از سال ها پیش همراه اوست. سال های تلخ بی مادری، و چه تلخ تر می شد، هر چه بزرگتر می شد و بیشتر می فهمید چرا دیگر مادر را در کنارش ندارد. هر چه می گذشت، افیون خانمان برانداز زندگی شان، بیشتر رخ می نمود. حالا بهار، علت خزان را خوب می فهمید. اعتیاد نامی بود که همیشه تن او را به لرزه می انداخت، نامی که همیشه از آن هراس داشت و حالا شاید دوباره به او نزدیک شده بود.

- فرشته مامان دیگر باید بخوابی، دختر خوب که تا این موقع نباید بیدار باشد.

مادر در حالی که لبخند بر لب داشت، دخترکش را به اتاق برد و با لالایی غمناکی، او را خواباند. لالایی ای برگرفته از درد و رنج کودکی خود. آه که چقدر دردناک بود. اعتیاد، چنگال خبیثانه خود را بر گلوی پدر می فشرد و دخترک، ناامید از آینده روشن، تنها می نگریست. تنهایی، ترس و رنج، دوستان همیشگی اش شده بودند. سال های گذشت تا فهمید که این افیون، از یک سیگار برخاست و اینچنین خوشبختی شان را به آتش کشید. بزرگ تر که شد، پای درددل مادری نشست که دیگر نتوانست تحمل کند و خود را از عزیزانش جدا کرد. از او می شنید که پدر، پدر خوبش، نه اینچنین بود و نه می خواست که باشد.

پدر، مهندس ساختمان بود؛ با استعداد و پرتلاش. اما امان از حسودان! آنان که خوشبختی خود را در ویران کردن کاخ آرزوهای دیگران می بینند. گرگ هایی در لباس گوسفند که دور پدر را گرفتند و او را از خانواده و سعادت جدا کردند. گرگ ها، با چهره ای خندان او را به خوشی و گردش فراخواندند. دوره اش کردند و خوش بودن او را به سیگار و دود تفسیر کردند و پدر چه ساده لوحانه، آنچه داشت را به فراموشی سپرد. چه نادان بود که نه همسر را دید و نه فرزند را. نه کار خوب را منبع خوشی دانست و نه زندگی اش را زیبا دید. فرق نمی کند که در چه شرایطی باشی، سخت یا آسان؟ خوش یا ناخوش؟ مسخره است که باور کنی کشیدن سیگار و قلیان می تواند تو را به جایی برساند یا دردی دوا کند. ساده لوحانه است باور کنی، دودی که جسمت را به بیماری می کشاند، می تواند تسکین دردهای روحی ات باشد. اگر می خواهی از مشکلات زندگی راحت شوی، راه آن فراموشی نیست. اگر هم می خواهی فراموش کنی، راه آن بیمار کردن خود و آتش زدن زندگی نیست.

مادر بهار، چاره را در رفتن دید، زمانی که یک سیگار به دو سیگار رسید، دو سیگار، سومی را به ارمغان آورد و کم کم جای خود را به مواد داد تا سقوط سرعت گیرد. سقوطی که کار و اعتبار پدر را از او گرفت. او را بیکار و فقیر و درمانده کرد، زندگی اش را باخت، خانه و ماشین را فروخت و اینها همه در دو سال صورت گرفت تا باعث شود صبر مادر نیز به انتها برسد.

بهار حرفها را می شنید، رفتارها را می دید. در قضاوت پدر و مادر، گاه دوستان پدر را مقصر می دانست، گاه خود پدر و گاه مادر را. البته گاهی هم همه را به خاطر سرنوشت شومی که برای او رقم زده اند، سرزنش می کرد. لیکن در خود توانی برای تغییر این وضعیت نمی دید. تنها کاری که از دست او برمی آمد، سوختن و ساختن بود، چشم بستن بر همه اتفاقات و رنجش های آن زمان، تنها تسکین دل پردرد او بود.

حالا بعد از سالها و پس از ازدواج با کامران، گویی تاریخ برای او داشت تکرار می شد. کامران، همسر مهربانش، همچون پدر به سمت رفقایی رفته بود که گرگ های در لباس میش بودند؛ دشمنانی دوست نما که با دوره کردن کامران و دادن سیگار به دست او، سعی در نابودی جوانی و آینده روشن او داشتند.

قلب بهار، پر از درد و آه بود. چگونه باید به همسرش می گفت که دوران تلخ زندگی او با سیگار شروع شد؟! چگونه باید به او می فهماند که دود کوچک سیگار، چه آتش مهیبی به پا می کند؟! آتشی که قطعاً آینده فرشته عزیزشان را خواهد سوزاند. بهار، موهای فرشته را نوازش می داد و با خود می اندیشید. باید کاری می کرد، باید همسرش را نجات می داد. نشستن و سوختن، راه درستی نیست. فرار هم فایده ای جز تباهی آینده فرشته اش، چیز دیگری ندارد. او باید می ماند و تلاش می کرد. باید قصه پر قصه کودکی اش را برای کامران عزیزش بازمی گفت تا او بداند با چه آتشی بازی می کند.

بهار تصمیم گرفت و کاغذ و قلم برداشت. کامران امشب نمی آمد، چون با دوستان در واقع دشمن، به تفریح رفته بودند. پس او وقت برای نوشتن داشت. نوشتن از لحظه های سخت دعوای پدر و مادر، نوشتن از درد سینه مادر، نوشتن از بی خیالی پدر، نوشتن از رنج بزرگی که بر شانه های کودکی نحیف تحمیل شد، نوشتن از آتش شعله ور سیگار، نوشتن از دودی که خوشبتی آنها را به باد داد.

آری! بهار نوشت و نوشت و نوشت. با یادداشتی برای کامران که در فقط چند جمله گفته بود:

کامران عزیزم! زندگی ما با ورود سیگار، پا به دوره جدیدی گذاشته که من قبلاً آن را تجربه کرده ام. دوره ای سخت و دردناک! از تو تقاضا دارم که نوشته هایم را بخوانی؛ چرا که اینها همه دردهای بهار شش ساله ای است که آینده خود را در چهره فرشته اش می بیند. دوستت دارم همسرم.

یادداشت را به آینه جاکفشی چسباند تا مطمئن باشد کامران آن را می بیند و برگه ها را هم روی میز کوچک نزدیک آن گذاشت. سپس به اتاق فرشته رفت تا در کنار دخترکش کمی آرام گیرد.

با صدای اذان صبح از خواب پرید. فرشته چه معصومانه و آرام خوابیده بود. پیشانی دخترکش را بوسید و برخاست تا به ملاقات خداوند برود. از اتاق که بیرون آمد، چشمش به کامران افتاد. روی کاناپه درحالی که نوشته های بهار را در دست داشت نشسته بود؛ و اشک هایی بر گونه اش که نشان از پیروزی بهار در کارزار با سیگار بود. او به کامران نگریست و کامران نیز به بهار! همسرش لبخند زد، لبخندی که به بهار می گفت: قرار نیست دوباره خزان را ببیند.

والسلام

کلام مطهر

 

آیا حجاب، به معنای زندانی کردن زن و تجاوز به حقوق او توسط مرد است؟
فرق است بین زندانی کردن زن در خانه و بین موظف داشتن او به اینکه وقتی می خواهد با مرد بیگانه مواجه شود، پوشیده باشد. در اسلام محبوس کردن و اسیر کردن زن وجود ندارد. حجاب در اسلام یک وظیفه ای است که به عهده زن نهاده شده که در معاشرت و برخورد با مرد، باید کیفیت خاصی را در لباس پوشیدن رعایت کند.
این وظیفه نه از ناحیه مرد به او تحمیل شده و نه چیزی است که با حیثیت و کرامات او منافات داشته باشد و یا تجاوز به حقوق طبیعی او که خداوند برایش مشخص کرده، محسوب می شود.
اگر رعایت پاره ای از مسائل اجتماعی، زن یا مرد را مقید سازد که در معاشرت، روش خاصی را اتخاذ کنند و طوری راه بروند که آرامش دیگران را برهم نزنند و تعادل اخلاقی را از بین نبرند، چنین مطلبی را زندانی کردن یا بردگی نمی توان نامید و آن را منافی حیثیت انسانی و اصل آزادی فرد نمی توان دانست.
شرافت زن اقتضا می کند که هنگامی که از خانه بیرون می رود، متین و سنگین و باوقار باشد؛ در طرز رفتار و لباس پوشیدنش هیچ گونه عمدی که باعث تحریک شود به کار نبرد عملاً مرد را به سوی خود دعوت نکند؛ زباندار لباس نپوشد؛ زباندار راه نرود و معنی دار به سخن خود اهنگ ندهد.
اگر کسی بگوید زن را باید در خانه حبس کرده و در را به رویش قفل کرد و به هیچ وجه اجازه بیرون رفتن از خانه را به او نداد، این با آزادی طبیعی و حیثیت انسانی و حقوق خدادادی زن منافات دارد. چنین چیزی در غیر اسلام بوده و در اسلام نیست. فقط دو مسئله وجود دارد؛ یکی اینکه باید پوشیده باشد و بیرون رفتن به صورت خودنمایی و تحریک آمیز نباشد و دیگر اینکه مصلحت خانوادگی ایجاد می کند که خارج شدن زن از خانه توأم با با جلب رضایت شوهر و مصلحت اندیشی او باشد.

برگزاری مسابقه کتابخوانی


به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و همچنین برای گرامیداشت روز علامه طباطبایی رحمه الله علیه، مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها رفسنجان، اقدام به برگزاری مسابقه از تفسیر گرانقدر المیزان نمود.
در این مسابقه تعداد 9 سوال از تفسیر سوره های ناس و فلق انتخاب شد و طلاب علاقه مند به آنها پاسخ دادند.
تعداد 20 نفر از طلاب مدرسه در این مسابقه شرکت نمودند و نفر اول، به قید قرعه انتخاب گردید.

برگزاری نشست پژوهشی

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، نشست علمی با عنوان «نقش طلاب در گرایش جامعه به کتابخوانی» در مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها برگزار گردید.

دریافت گزارش نشست

دیدار از کتابخانه

در روز دوشنبه مورخ27/8/98، طلاب ورودی98 به همراه سرکار خانم ملکی، مسئول محترم کتابخانه مدرسه، از کتابخانه احسایی واقع در سطح شهر رفسنجان، بازدید کردند.
این بازدید به منظور آشنایی طلاب با کتابخانه های سطح شهر و نیز ایجاد انگیزه کتابخوانی در طلاب صورت پذیرفت.

دعوت از پژوهشگر برتر


به مناسبت هفته پژوهش، از سرکار خانم زهرا مهرعلی نسب دعوت به عمل آمد.
ایشان ابتدا به بیان خاطراتی از پژوهشگری و ارائه رزومه خود در این مسیر نموده و سپس در رابطه با اهمیت پژوهش و لزوم آن صحبت کردند.
در پایان از ایشان تقدیر به عمل آمد.

تقدیر از برندگان مسابقات


طی سال 98، دو مسابقه پژوهشی با عناوین «اندیشه مطهر» و «ناس و فلق در نگاه المیزان» برگزار گردید.
مسابقه اندیشه مطهر در تابستان شد و خانم «اسماء عزیزی» نفر برتر شدند. مسابقه ناس و فلق در نگاه المیزان به مناسبت هفته کتاب برگزار شده و خانم نجمه امیری نفر برتر شدند.
در روز 27 آذر و به مناسبت هفته پژوهش، از این عزیزان تقدیر به عمل آمد.

قرائت پیام مدیر حوزه های علمیه خواهران

به مناسبت هفته پژوهش، پیام حجه الاسلام بهجت پور، مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور توسط سرکار خانم محبوبه معظمی از طلاب پایه پنجم، قرائت گردید.

برگزاری ژورنال کلاب

 

در روز دوشنبه مورخ 2/10/98 جلسه ژورنال کلاب با حضور سرکار خانم راضیه حسینی پور و طلاب پایه چهارم در محل مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها برگزار گردید.


در این جلسه، طلاب به نقد مقاله «اصول و روشهای تعلیم و تربیت اسلامی دوره کودکی» پرداخته و اشکالات آن را بر اساس شیوه نامه مقاله نویسی و نیز جزوه مقاله نویسی بیان کردند.

برگزاری نشست علمی-تخصصی

بسمه تعالی

به مناسبت آزادسازی خرمشهر برگزار شد:

نشست علمی- تخصصی تبیین گام دوم انقلاب

 

مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها به مناسبت آزادسازی خرمشهر و نیز سالروز رحلت امام خمینی رحمه الله علیه و بزرگداشت قیام خونین 15 خرداد، نشست علمی تخصصی «تبیین گام دوم انقلاب» را در تاریخ 7/3/98 برگزار کرد.

در این نشست، نماینده ولی فقیه در سپاه ثارالله رفسنجان به توضیح گام ها و اهداف انقلاب و به خصوص گام دوم از دیدگاه رهبر معظم انقلاب پرداخت.

وی در ابتدا به شب قدر و ارزش و اهمیت آن اشاره کرد. در ادامه در کلامی کوتاه به شخصیت شناسی امام خمینی پرداخته و بیان داشت که ایشان به دلیل داشتن شخصیت والا در در زمینه ها و جهات مختلف، یکی از بارزترین علمای اسلام گردند.

نماینده ولی فقیه در مورد پیروزی انقلاب اسلامی چنین گفتند:

« انقلاب اسلامی در واقع از سال 42 آغاز شد و از همان زمان جهت رسیدن به مطلوب شهید داده ایم … قبل از حکومت شاهنشاهی نیز حکومت ما، دینی بود.»

وی اذعان داشت که انقلاب اسلامی ایران دارای 5 هدف اساسی بود. اولین و البته سخت ترین هدف و گام، ایجاد انقلاب اسلامی است که در سال 57 توسط امام راحل به وقوع پیوست. در گام دوم انقلاب، باید نظام اسلامی تشکیل شود. تشکیل ارگان ها و سازمان های مختلف در این راستاست. وی تاکید کرد که اکنون در این مرحله از انقلاب قرار داشته و این گام دارای دو بخش تبیین و اجرا است. برای عملی شدن گام دوم، مردم باید بیانیه را خوانده و عمل نمایند؛ چراکه اصل کار بر عهده مردم است.

حجه الاسلام بیاضی زاده ادامه داد: گام سوم انقلاب، ایجاد دولت اسلامی است. بنابراین طرح مسئله «جدایی دین از سیاست» کاملاً اشتباه و به دور از هدف انقلاب است. همچنین مرحله و گام چهارم به ایجاد جامعه اسلامی اختصاص دارد. جامعه اسلامی، جامعه ای است که مردم آن اهل رعایت باشند. یکی از موارد بیانیه گام دوم این است که ایجاد جامعه اسلامی با تبیین سبک زندگی اسلامی، امکان پذیر است.

نماینده ولی فقیه سپاه ثارالله رفسنجان از مرحله و گام پنجم به تمدن اسلامی یاد کرده و بیان کرد که این مرحله، زمینه ساز ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می باشد.

وی در ادامه به بحث زمان آغاز هر یک از گام های اول و دوم پرداخته و اشاره کرد که در شروع گام اول، اختلاف است؛ برخی زمان آغاز آن را از شروع انقلاب دانسته و برخی دیگر آن را مربوط به سخنرانی رهبر معظم انقلاب مدّ ظلّه العالی در سال 1370 می دانند. در این گام تاکید بر دولتمردان است. اما گام دوم که بر مردم تکیه دارد، از سال 1397 آغاز می شود.

وی در پایان چنین بیان کرد: با رعایت چند محور در گام دوم انقلاب می توان به گام آخر، یعنی تمدن اسلامی رسید. این چند گام عبارت اند از: 1. علم و پژوهش       2. معرفت و اخلاق و مهدویت       3. اقتصاد

نشست مذکور با دعا برای ظهور امام زمان و صلوات بر محمد و آل محمد خاتمه یافت.

توصیه‌هایی از مرحوم آیت‌الله کشمیری(ره) برای بهره‌مندی بیشتر از ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

توصیه‌هایی از مرحوم آیت‌الله کشمیری(ره) برای بهره‌مندی بیشتر از ماه مبارک رمضان

 *حتما دقایقی از ساعات رازآمیز روزه داری خود را به برترین عبادت اختصاص دهید و آن هم چیزی نیست جز «تفکر» باخود وخدای خود خلوت‌ کنید. خصوصاً به نوع رابطه حضرتش با خودتان بیندیشد امید است ابوابی از معرفت به رویتان باز شود.

هرچه کوته نظرانند برایشان پیمای

که ‌حریفان ز مُل و من ز تأمل مستم

 

 *یکی از مهمترین حالتهای بندگی خصوصا در رمضان المبارک حالتیست که توصیه مؤکد نبی مکرم(ص) است و آن « سجده طولانی» می باشد. فقط خداو اولیاء الهی می دانند می دانند هنگام سجده عبودیت چه بارانی از ابر رحمت و چه برکاتی از عالم ربوبیت بر سرشما می بارد.حتماً در روز یک سجده طولانی داشته باشید.

بر آستان جانان گر سر توان نهادن

گلبانگ سر بلندی بر آسمان توان زد

 

* آغاز ماه رمضان حتماً نیت کنید که لله روزه بگیرید فقط لله.آداب روزه داری را تا آنجا که نشاط دارید انجام دهید .کمیت گرا نباشید کیفیت جو باشید.دنبال ختم آیات وادعیه نباشید. درپی هضم آنها باشید. غذای اندک را خوب بجوید تا جزء جانتان شود. بزرگترین مشکل ما قشری نگری به دین و شریعت است.با خود فکر کنید آنقدر در سال های قبل با ولعِ زیاد خوانی اعمال انجام دادید به کجا رسیدید.

به مجاز این سخن نمی گویم

به حقیقت نگفته ای الله

 

* حتی المقدور بر سفره خانه خود افطار کنید حتی در مساجد افطار نکنید.بگذارید برکت افطار و دعای مستجاب لحظه ی افطار به خانواده وخانه شما تعلق گیرد. در ضمن هنگام افطار دِلال کنید.

لقمه کآمد از طریق مشتبه

خون‌خور وخاک وبرآن دندان منه

کان تورا در راه دین مفتون کند

نور عرفان از دلت بیرون کند

 

دلال چیست ؟

در اول دعای افتتاح عرض می کنیم « مدلاً علیک»، دلال با کسر دال یعنی ناز کردن. هنگام افطار برای خدا ناز کنید چون برایش روزه‌گرفتین وحضرتش خوان کرم گسترده لقمه اول را نزدیک دهان ببرید اما نخورید و دعا کنید. یعنی به خدا عرض می کنید اگه حاجتم را بدهی افطار می کنم به این حالت دلال می گویند؛ معجزه می کند.

 

* رمز ماندگاری در ضیافت الهی رمضان کیمیای« حُسن خلق » است. با فرزندان، خویشان و دوستان خود با اکسیر حسن خلق ومهربانی برخورد‌کنید. همیشه خصوصاً در این ماه خوش برخورد باشید.لحظه عصبانیت و خشم شما همان لحظه اخراج شما از این مهمانی الهیست.

به حسن خُلق توان کرد صیدِ اهل نظر

به دام و دانه نگیرند مرغ دانا را

 

* کشتی رؤیایی رمضان سوار بر امواج دریای «اشک» به ساحل نجات می رسد. ازخدای سبحان در این ماه خصوصاً اسحار سحرآمیز آن اشک و گریه درخواست کنید. البته شرط سحرخیزی واشک ریزی دلشکسته داشتن است.

اشک را کز بهر حق بارند خَلق

گوهراست و اشک پندارند خلق

* از ابتدای ماه رمضان باید هدف گذاری شما « لیلة القدر» باشد که جان جان رمضان است. در این خصوص سخن زیاد است لیکن« مصلحت نیست که از پرده برون افتد راز». فقط سعی کنیم شب قدر در ما واقع شود نه درماه.

تو لیلة القبری برو تا لیلة القدری شوی

چون‌ قدر مر ارواح را کاشانه شو کاشانه شو

 

* این ماه ماه «ربیع القرآن» ماست. در این بهار قرآنی هرروز یک آیه را انتخاب کنید و تا افطار به طور متناوب تلاوت و در پیرامون آن تدبر نمایید امید است دم دمای افطار آن آیه برای شما پرده از رخسار بردارد .

معنی قرآن زقرآن پرس وبس

وزکسی کآتش زده اندر هوس

 

* بالامام تمام الصلاة والصیام. در سراسر ماه رمضان توجه شما به روزه دارحقیقی و انسان کامل یعنی وجود ذی جود حجة بن الحجج البالغة (عج)نمی بایست منقطع شود. روزه و نماز وبندگی شما از کانال آن حضرت به بارگاه باری تعالی بار می یابد.

تو‌مگو ما را بدان شه بار نیست

با کریمان کارها دشوار نیست

وصیت نامه سیاسی امام راحل

نشست دانش افزایی فاطمی

   برگزاری نشست دانش افزایی فاطمی

روز پنجشنبه مورخ 18/11/97 ، نشست دانش افزایی معارف فاطمی با حضور حجه الاسلام و المسلمین سید حسن سبزواری از اساتید عالی حوزه های علمیه قم در مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها رفسنجان برگزار گردید. این جلسه با حضور طلاب و فارغ التحصیلان مدرسه و تعدادی از مدارس دیگر تشکیل ومطالبی پیرامون فضائل حضرت فاطمه سلام الله علیها در قرآن مطرح گردید.

 استاد معزز بحث را از عناوین و نامهای آسمانی حضرت فاطمه سلام الله علیها آغاز نموده و سپس به تشریح نام مبارکه و دلیل برکت بودن حضرت فاطمه سلام الله علیها پرداخته و با ذکر حدیث در این رابطه، موضوع را تبیین نمودند. در ادامه با توجه دادن به ولایت مداری حضرت فاطمه سلام الله علیها و دفاع جانانه ایشان از ولایت به توضیح ادله ی امامت در قرآن و روایات پرداختند.

ایشان در ادامه به بررسی برخی آیات در رابطه با فضیلت امامت از جمله آیه مباهله، اطعام و مودت پرداختند و خاطر نشان کردند که آیات قرآن کریم بیانگر اثبات امامت امام علی علیه السلام و عظمت خاندان پاک رسالت می باشد.

ایشان افزودند که برخی معاندان سعی کردند احادیث جعلی در تفسیر آیات مذکور وارد کنند که لازم است طلاب گرامی به آنها توجه کنند.

استاد گرامی در پایان جلسه با ذکر مصیبت حضرت زهرا سلام الله علیها به سخنان خود پایان دادند.

این نشست از ساعت 8:30الی11:30برگزار شده و در پایان به شرکت کنندگان بسته های فرهنگی اهدا گردید.

تکریم مادران شهداء

دیدار و تکریم از مادران شهدا به مناسبت ولادت حضرت فاطمه سلام الله علیها

روز سه شنبه مورخ 7/12/1397 مصادف با ولادت باسعادت بانوی دو عالم، حضرت فاطمه سلام الله علیها و روز زن، جمعی از اساتید و طلاب مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها – رفسنجان به دیدار مادران شهدای این شهرستان رفتند.

ایشان در ابتدا به دیدار مادر بزرگوار شهید حمید شریفی رفته و با اهداء گل و شیرینی از ایشان قدردانی کردند. مادر بزرگوار شهید از فرزند خود چنین یاد کردند:

«ایشان بسیار مهربان بوده و همیشه به خواهران و برادان و اقوام رسیدگی  نموده و از احوال آنها باخبر بودند. همچنین قبل از شهادت خود دیگران را بسیار دعوت به صله رحم می نمودند. از دیگر خصوصیات ایشان، شوخ طبعی بوده و حرف خود را با خنده و شوخی می زدند تا هم موثر باشد و هم باعث رنجش دیگران نشود. »

شهید حمید شریفی متاهل و دارای دو پسر بودند که در عید غدیر سال 1381 در کوه های سیرچ کرمان به دلیل اصابت هواپیما با کوه به درجه رفیع شهادت نایل شدند.

توصیه این مادر بزرگوار به طلاب این بود که حتما نماز خود را اول وقت ادا کرده و برای همه مردم دعا نمایند.

پس از دیدار با این خانواده، به دیدار مادر بزرگوار شهید عباس قلی زاده رفته و با اهداء گل و شیرینی از ایشان به خاطر صبر و پایداری شان تقدیر نمودند. ایشان به دلیل کهولت سن، خاطره خاصی از فرزند شهیدشان به یاد نمی آوردند؛ لذا خواهر شهید در مورد خصوصیات آن بزرگوار صحبت کرده و چنین گفتند:

شهید عباس قلی زاده فرزند هشتم خانواده، مجرد و دانشجوی ترم دوم دانشگاه شهرکرد و بسیار غیرتی بودند؛ طوری که حتما خودشان خواهرانشان را به مدرسه می رساندند. ایشان بسیار خوش قلب بوده و در کارها به مادر و پدر خود کمک می کردند. همیشه والدین را بر خود ترجیح می دادند. خواهر شهید خاطر نشان کردند که به دلیل وجود و برکت شهید است که مادر ایشان هنوز توانایی انجام کارهای خود را دارند.

خواهر شهید در جواب یکی از طلاب در رابطه با این سوال که «ما برای ادامه راه شهداء، چه باید انجام دهیم؟» عنوان کردند که برای این کار باید از مسئولین شروع کرد. باید اشرافی گری و تجملات از بین برود و مسئولین و پس از آن مردم بدانند که آرمان و هدف شهداء چیست و به آن نزدیک شوند.

شهید عباس قلی زاده در سن 20 سالگی در منطقه شیخ صالح غرب کشور به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. لازم به ذکر است که برادر بزرگ ایشان، احمد قلی زاده نیز در دفاع مقدس جانباز شیمیایی بوده اند.

نام ایشان را در ابتدا «مجید» نام گذاشتند. اما در سن حدود 2 سالگی به بیماری سختی مبتلا می شوند، پدر ایشان نذر می کنند که اگر فرزندشان شفا یابد اسم ایشان را به عباس تغییر دهند. به لطف خداوند ایشان شفا پیدا کرده و نامشان «عباس» می شود. همچنین گفتنی است که تولد این شهید بزرگوار، مصادف با شهادت حضرت ابوالفضل علیه السلام و شهادت ایشان، مصادف با تولد حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام بوده است.

پس از خداحافظی با این خانواده، به دیدار مادر شهیدان رضا و حسین خیرخواه رفته و با اهداء گل وشیرینی از ایشان تشکر و تقدیر نمودند. این مادر بزرگوار، دو شهید به نام های رضا و حسین به انقلاب اسلامی تقدیم کرده اند.

شهید رضا خیرخواه مجرد بوده و ده سال پیش در آخرین ماه سربازی در درگیری با قاچاقچیان در شهر جیرفت به شهادت رسیدند. شهید حسین خیرخواه متاهل و دارای سه فرزند بودند که در هشت دفاع مقدس جانباز شده و چند سال پس از جنگ به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

مادر شهیدان خیرخواه به دلیل کهولت سن و آلزایمر خاطره و سخن خاصی از شهیدان خود نداشتند و فقط عنوان کردند که بسیار مهربان و خوب بوده اند.

قبور مطهر همه شهدای یاد شده در گلزار شهدای شهرستان رفسنجان واقع شده است. همچنین نکته مشترک بین خانواده های شهدا این بود که افراد خانواده ایشان در مشکلات و گرفتاری ها به شهدای خود متوسل شده و از آنها حاجت می گیرند.

این دیدار معنوی و با خانواده های معزز شهدا از ساعت 10 شروع شده و در ساعت 12:30 پایان یافت.

نشست علمی پژوهشی

باسمه تعالی

نشستی با عنوان« نحوه برخورد با خانواده همسر» در مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها- رفسنجان برگزار شد.

مدرسه  علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها- رفسنجان در راستای تحقق جامعه سالم از طریق ایجاد خانواده سالم و با ارتباط صحیح، نشستی با عنوان نحوه برخورد با خانواده همسر با حضور استاد محترم سرکار خانم راضیه باقریان و جمعی از اساتید وطلاب محترم برگزار کرد. در این نشست که در تاریخ 6/12/1397 در محل سالن اجتماعات این مدرسه برگزارشد به ابعاد و جوانب مختلف موضوع و تحلیل برخورد یک خانم در برابر همسر و خانواده همسر پرداخته شد. ایشان با توجه به روز زن و ولادت بانوی دو عالم، حضرت فاطمه سلام الله علیها، ابتدا برخی صفات و یژگی های ایشان را برشمردند و پس از آن به بیان ویژگی های همسرو در ابتدا مقدمه ای عنوان کرده و در ادامه شیوه های همراه کردن همسر را چنین برشمردند:

در برخورد با خانواده همسر لازم است که چند اصل از جمله، مهربانی، تغافل، یکسان نگری را مدّ نظر داشت.

ایشان در پایان به سوالات طلاب پاسخ گفتند.

 

کارگاه ه پژوهشی

برگزاری کارگاه های پژوهشی
مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها در راستای مهارت افزایی طلاب و اعضای کانون، اقدام به برگزاری دو کارگاه «مهارت های اولیه کامپیوتر» و «نرم افزارهای پژوهشی» برای طلاب نمود.
با تائید مدیریت محترم مدرسه، دو کارگاه مهارت افزایی برای پژوهشگران فعال مدرسه در تاریخ 97/4/20 و 97/4/25 در اتاق کامپیوتر تحت نظر سرکار خانم حسینی پور برگزار گردید.

برنامه های اجرا شده در هفته کتاب و کتابخوانی 97

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، برنامه های ذیل در مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها اجرا شد:

1. برگزاری نمایشگاه کوچکی از کتاب از 20 آبان

2. برگزاری کرسی آزاداندیشی با عنوان «حدّ و مرز ارتباط با دوستان» در تاریخ 20 آبان

3. آموزش ساخت ایمیل به طلاب پایه سوم در تاریخ 97/8/27

4. در معرض دید قراردادن کتب جدید کتابخانه مدرسه

5. برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع «کتاب و کتابخوانی» بین فرزندان طلاب

6. برگزاری مسابقه خلاصه نویسی از کتب «سرمه سعادت»

برگزاری کرسی آزاداندیشی در سال 97

در تاریخ 20 آبان کرسی آزاد اندیشی با عنوان «حدّ و مرز ارتباط با دوستان» در مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها برگزار گردید.

این کرسی در روز یکشنبه 20 آبان سال 1397 با حضور استاد محترم خانم اکرم شریف آبادی و طلاب و فارغ التحصیلان مدرسه برگزار شد.

در این کرسی، طلاب مدرسه به ارائه مطلب و انتقاد پرداختند. سرکار خانم اکرم شریف آبادی نیز به عنوان داور به بررسی مطالب و نظریات و جمع بندی آنها مبادرت ورزیدند. 

 

برگزاری کارگاه مقاله نویسی

کارگاه «آموزش مقاله نویسی» ویژه طلاب پایه چهارم و پنجم در مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها – رفسنجان برگزار شد.

کارگاه «آموزش مقاله نویسی» ویژه طلاب پایه چهارم و پنجم در روز پنجشنبه 19 مهر ماه سال 97 و با حضور استاد محترم سرکار خانم مهدیه محمدی در مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها- رفسنجان  برگزار شد. در این کارگاه دو ساعته استاد محترم ابتدا به بیان تفاوت های مقاله و تحقیقات کلاسیک پرداختند.

ایشان پس از تبیین تفاوت های مقاله و تحقیقات کلاسیک در سه بخش عنوان، ساختار و مقدمه نویسی، به بیان مراحل نگارش و نیز ساختار نگارشی مقاله پرداخته و در ادامه هرکدام از اینم موارد را به صورت مجزا توضیح دادند. همچنین در این کارگاه، نکات لازم در نوشتن متن مقاله توسط استاد محترم ارائه شد.

کارگاه مذکور با توضیح مختصر از انواع ارجاعات و شیوه ارجاع دهی با توجه به شیوه نامه مقاله نویسی به پایان رسید.

خبر برگزاری دفاعیه

برگزاری جلسه دفاع از تحقیق پایانی طلاب مدرسه حضرت فاطمه سلام الله علیها- رفسنجان

 

جلسه دفاع از تحقیق پایانی یکی از طلاب مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها- رفسنجان در  روز شنبه مورخ 31/06/97 با حضور اساتید محترم داور و راهنما و معاون پژوهش در مدرسه علیمه فاطمیه سلام الله علیها- کرمان برگزار شد.

سرکار خانم راضیه حسینی پور معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها- رفسنجان در این خصوص تصریح کرد: جلسه دفاع از تحقیق پایانی سرکار خانم آرزو زنگی آبادی با حضور اساتید داور سرکار خانم صدیقه موحدی نیا و راهنما سرکار خانم معصومه فتحی برگزار گردید.
این تحقیق که با عنوان: «راه های موفقیت با تکیه بر سوره حمد» تدوین یافته، در دو فصل تنظیم گردیده که به بررسی راه های شناختی و رفتاری رسیدن به موفقیت با توجه یه سوره حمد پرداخته است. با توجه به امتیازات تحقیق به لحاظ ساختاری  و محتوایی تحقیق حاضر، حائز امتیاز عالی گردید.

برگزاری هم اندیشی پژوهشی

باسمه تعالی

 

هم اندیشی با عنوان« راهکارهای نوین جهت پرورش طلبه پژوهشگر» در مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها- رفسنجان برگزار شد.

 

مدرسه  علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها- رفسنجان در راستای تحقق پروش طلاب پژوهشگر و متفکر، نشستی با عنوان راهکارهای نوین جهت پرورش طلبه پژوهشگر با حضور مدیران و معاونین پژوهش مدارس علمیه خواهران شهرستان رفسنجان و حومه و نیز اساتید راهنمای مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها برگزار کرد. در این هم اندیشی که در تاریخ 25/6/1397 در این مدرسه برگزارشد به ابعاد و جوانب مختلف موضوع و تحلیل آن پرداخته شد. هر یک از اساتید محترم به ارائه نظر خویش در این راستا پرداختند.

ایشان در ابتدا به بررسی موانع و مشکلات و آسیب هایی پرورش طلبه پژوهشگر پرداخته و در ادامه به بیان راهکارهایی جهت رفع مشکلات و پرورش پژوهش در مدارس علمیه مبادرت ورزیدند.

 

صدای عزاداری

دیگر بار صدای عزاداری می آید.

صدای عزاداران، صدای طبل، صدای شیون و آه ….

دوباره محرم فرا رسید، ماه گریه و نوحه، ماه عزا، …

اما … اما نه …. این ماه را برای گریه نساخته اند، این ماه را تنها برای دلسوزی شیعیان برای امام نساخته اند که دلسوزی تنها، کاری از پیش نمی برد.

شیعیان حسین علیه السلام باید بدانند که امام در پس سالها، تنها دلسوزی و اشکشان را نمی خواهد؛ هیئت و سینه زنی و اشک و ناله راهی است تا راه امام شهیدمان را فراموش نکنیم.

راهی است تا بدانیم به کدام راه برویم، چه کنیم و چه باشیم.

مولای ما، شهید شد تا امر به معروف و نهی از منکر زنده بماند، شهید شد تا غیرت و عفت زنده بماند، شهید شد تا اسلام زنده بماند.

کاش امسال شعور حسینی مان به اندازه شور حسینی مان باشد، کاش امسال در کنار سینه زنی، دست رد بر سینه گناهان بزنیم.

کاش امسال عهدی ببندیم که ایمانمان بیشتر شود؛ ایمانی که نشانه آن در ظاهرمان نیز هویدا شود، نه اینکه تنها قلبمان را پاک دانسته و خود را از مسئولیت ظاهر خلاص کنیم.

کاش امسال در کنار گریه بر عباسی که کنار نهر آب، تشنه شهید شد، پیروی و اطاعت از امام و رهبر را بیاموزیم و بدانیم که رهبر بر ما مقدم است.

کاش امسال محرممان حسینی باشد، عباسی باشد، رنگ و بوی الهی داشته باشد.

به امید قبولی عزداری همگان

گرامیداشت هفته حقوق بشر

بسمه تعالی

 

به مناسبت هفته حقوق بشر ( 7 الی 12 تیرماه ) ، سالروز گرامیداشت شهادت شهید بهشتی و یاران ایشان ، حادثه حمله به هواپیمای مسافربری ایرباس و حمله شیمیایی به مردم سردشت، مدرسه با مطالبی پیرامون این هفته ، فضا سازی گردید.روز شنبه مورخ 9/4/97 ، به یاد ایشان ، محفل انس با قرآن برگزار گردید.

علاوه بر آن تعدادی از طلاب در گلزار شهدای شهر، حضور پیدا نموده و به غبارروبی قبور مطهر شهدا پرداختند.

گزارش کارگاه های پژوهشی برگزار شده در نیمه دوم سال تحصیلی 97-96

در نیمه دوم سال تحصیلی 96-97 چند کارگاه پژوهشی برای طلاب مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها برگزار گردید که گزارش آن به شرح ذیل می باشد:
1. کارگاه نگارش علمی برای طلاب ورودی مهر95- با حضور استاد جناب آقای طالبی
2. کارگاه منبع یابی کتابخانه ای برای طلاب ورودی های مهر 95،94،93 - با حضور سرکار خانم حسینی پور
3. کارگاه منبع یابی اینترنتی برای طلاب ورودی مهر 95و94 - با حضور استاد سرکار خانم حسینی پور
4. کارگاه آشنایی با نرم افزارهای پژوهشی برای طلاب ورودی مهر 93 - با حضور استاد خانم حسینی پور
5. کارگاه روش های یادگیری و مطالعه برای طلاب ورودی مهر 96- با حضور استاد سرکار خانم فتحی
هدف از برگزاری کارگاه های مذکور، ایجاد توانایی برای طلاب جهت تدوین تحقیق پایانی و مقالات پژوهشی بوده است.

نبرد با دشمن

نبرد با دشمن

« فَلَقَدْ كُنَّا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ إِنَّ الْقَتْلَ لَيَدُورُ عَلَى الْآباءِ وَ الْأَبْنَاءِ وَ الْإِخْوَانِ وَ الْقَرَابَاتِ فَمَا نَزْدَادُ عَلَى كُلِّ مُصِيبَةٍ وَ شِدَّةٍ إِلَّا إِيمَاناً وَ مُضِيّاً عَلَى الْحَقِّ وَ تَسْلِيماً لِلْأَمْرِ وَ صَبْراً عَلَى مَضَضِ الْجِرَاحِ وَ لَكِنَّا إِنَّمَا أَصْبَحْنَا نُقَاتِلُ‏ إِخْوَانَنَا فِي الْإِسْلَامِ عَلَى مَا دَخَلَ فِيهِ مِنَ الزَّيْغِ وَ الِاعْوِجَاجِ وَ الشُّبْهَةِ وَ التَّأْوِيل‏» (نهج البلاغه، خطبه122، فراز دهم)

«ما همراه رسول خدا بودیم و قتل و کشتار [حتی] در میان پدران و فرزندان و خویشاوندان [که بر ضد اسلام قیام کرده بودند] دور می زد. در این راه هر مصیبت و سختی که پیش می آید، سبب افزایش ایمان ما و حرکت در راه حق و تسلیم در برابر فرمان [خدا] و شکیبایی بر درد و سوزش جراحات می شد. (ولی امروز جریان تغییر یافته است) ما هم اکنون با جماعتی که ظاهراً برادران اسلامی ما هستند، به خاطر انحرافات، کج روی ها، شبهات و تأویلات ناروا که در اسلام وارد کردند، پیکار می کنیم.»

 

در این فراز، امام علی علیه السلام نبرد با دشمن را به دو مصاف تقسیم می کنند:

1. مصاف اول: آنجایی که جنگ بین اسلام مطلق و کفر مطلق است. در این مصاف شفافیت حاکم است؛ مانند جنگ های صدر اسلام در رکاب رسول خدا صلی الله علیه وآله. حضرت این جنگ را نه تنها قابل تحمل که آسان تشریح می فرمایند.

2. مصاف دوم: آنجایی است که حربه فرهنگی، انحرافات، کجی ها، شبهات و تأویلات ناروا وارد دین شده و با ایجاد شک و تردید در بین مسلمانان به جنگ باورهای ناب اعتقادی آنان می آیند. در این جنگ، اختلافات و درگیری ها می تواند ریشه ها و علل متعددی داشته باشد که با برداشت از فرمایشات آن حضرت می توان موارد ذیل را از آن جمله دانست:

1. نقشه و تلاش دشمنان دین و قدرت های شیطانی در جهت تضعیف و حذف اسلام و تامین مصالح و منافع خود.

2. کینه توزی و انتقام جویی و قدرت طلبی اشخاص و یا گروه های آسیب دیده از اسلام.

3. منافع، اهواء و امیال شخصی یا گروهی.

4. لغزش و چرخش از مواضع حق درمقابل تطمیع بیگانگان.

5. ترس، عدم مقاومت، سستی دراعتقادات و ضعف ایمان.

6. عدم تعبد، اطاعت و تبعیت پذیری از رهبری.

7. تمسک به تاویلات باطل و برداشت های غلط شخصی و فردی از دین به جای محکمات و بیّنات.

8. انحرافات، کج فهمی ها و کج روی های افراد قشری و تاثیر پذیر از تبلیغات و القائات دشمن.

9. عدم قدرت تشخیص و فقدان بصیرت، بینش و آگاهی لازم در مقابل عملیات روانی، سیل شبهات، تردیدها و وسوسه ها.

 

منبع: آگاهی سیاسی و نقش آن در تبلیغ، مجتبی ذوالنوری، چاپ اول، قم، دارالمعارف، 1387.

بازتاب انقلاب اسلامی در دنیای اسلام

بازتاب انقلاب اسلامی در دنیای اسلام

در گذشته ،حرکت های اسلامی، از هویت های مذهبی یا ریشه های فکری ضعیفی پشتیبانی می شد؛ اما شاهدیم انقلاب اسلامی توانست با گستره ای وسیع، حرکت های اسلامی را تثبیت و تعمیق کند و یا حرکت های تازه ای را رقم زند. باورها و مبانی انسجام گرایانه انقلاب اسلامی، نوعی چتر حمایتی به وسعت تمام دنیای اسلام بازنمود.

انقلاب اسلامی به واسطه پیام فراتاریخی و ماهیت فراجغرافیایی اش نقش مهمی در شکل گیری نظم جدید منطقه ای و جهانی ایفا نمود. از سوی دیگر این امر در شعارها و اهداف عینی و عملیاتی اش نیز تجلی می یافت. شعار «نه شرقی، نه غربی» و مسئله صدور انقلاب و با تکیه بر ایده ها و نمادهای مشترک بین فرق اسلامی نظیر «احیای اسلام» و طرح نمادین شعار «الله اکبر»، انقلاب اسلامی را برای مسلمانان جذاب می ساخت. 

 

منبع: انقلاب اسلامی با محور انسجام اسلامی، مهدی فاطمی، چاپ اول، قم، دارالمعارف، 1387.

 

دلنوشته

بسمه تعالی

دلنوشته

گامهای پژوهش من از زمانی آغاز شد که نوشتم.

از آن زمان که دستم تن قلم را احساس کرد، از آن زمان که قلم و کاغذ را شناختم، گامهای پژوهش را آرام آرام برداشتم.

درآغاز، آنچه را که در ذهن داشتم، بر صفحه ورق پیاده می کردم، داستان هایی از زندگی خود یا دیگران و یا داستان هایی که در ذهن خود می پروراندم.

عرصه کاغذ، سنگ صبور خیالم شده بود.

اولین سال ورود به حوزه، مصادف شد با نوشتن اولین مقاله. آرام آرام ذهنم به سمت پژوهش می رفت. دیگر به دنبال نوشتن خیالاتم نبودم؛ حالا می خواستم چیزی بنویسم تا دردی دوا کند، تا راهی پیش پای گمراهی بگذارد.

اولین مقاله ای که نوشتم، شبیه مقاله نبود؛ نوشته ام را مقاله ای کامل می پنداشتم، غافل از اینکه نهایتاً می توان گفت خلاصه ای است نامناسب از قسمتی از یک کتاب با چند مورد ناچیز ترکیب از دو یا سه کتاب دیگر.

اما همین نوشته، شروعی شد برای پژوهش و تحقیق. مقدمه ای شد تا پژوهش را بشناسم، تا بدانم روش پژوهش چیست؟ انگیزه و نیاز کدامند؟

حوزه مرا به خود آورد، به من روش داد؛ جهت داد؛ امید داد.

اکنون می توانم با جرئت قلم بردارم و به مصاف کاغذ بروم؛ می توانم از پژوهش و تحقیق لذت ببرم.

امروز، پژوهش، شیرین ترین حرف زندگی ام شده است که با آن، به آرامش دست می یابم.

من امروز زندگی ام را در پژوهش خلاصه کرده ام و از آن لذت می برم.

 

 

 

برگزاری نشست علمی-پژوهشی

مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها- رفسنجان در راستای اهمیت جامعه سالم از طریق ایجاد خانواده سالم، نشستی با عنوان «پژوهشی در شیوه های سازگاری زوجین» با حضور استاد محترم سرکار خانم طوبی زین الدینی و طلاب محترم برگزار کرد. در این نشست که در تاریخ 1396/12/6 در محل سالن اجتماعات این مدرسه برگزار گردید، به ابعاد و جوانب مختلف موضوع و تحلیل وظایف زن و خصوصیات مردان پرداخته شد.

 

تحقیقات پایانی دفاع شده در نیمه اول سال96

عنوان: رابطه صبر واستكبارستيزي در متون ديني

نگارنده: آسیه میرزایی

استاد راهنما: جناب آقای سیدکاظم حسینی

چکیده:

خداوند راههاي زيادي جهت رسيدن بندگانش به كمال وسعادت، پيش روي او قرار داده است. يكي از اين راهها، صبر و استقامت دربرابر مشكلات ومصايب زندگي است. در اين مقوله رابطه بين صبرواستكبارستيزي در متون دين مورد بررسي قرارمي گيرد وسوال اصلي اين است كه چه رابطه اي بين صبر واستكبارستيزي وجود دارد؟ صبر از نظر قرآن بالاترين فضيلت اخلاقي است كه اگر انسان به اين صفت متلبس شد، شايسته دريافت بهترين سلام و تحيات از سوي فرشتگان است وجايگاه ابدي او بهشت برين خواهد بود. صبر، نقش تعيين كننده اي در زندگي دنيوي و اخروي انسان دارد وبهترين روش براي تامين سلامت روح وروان انسان است. نخستين اصل اساسي براي مبارزه بامستكبران زورگو، پايداري دربرابر تهاجمات گسترده آنها وتحمل مشكلات وگرفتاريهاست. هرچه دشمن قويتر باشد، استقامت بيشتري را طلب مي كند. اهداف انقلاب «اسلام خواهي، استكبارستيزي، حفظ استقلال كشور، كرامت بخشي به انسان، دفاع از مظلوم، وپيشرفت علمي وفني واقتصادي كشور» است؛ حياتي است كه براي رسيدن به همه اين هدفها، دشمني با استكبار لازم است. لذا مي توان نتيجه گرفت كه استكبارستيزي جوهره انقلاب اسلامي است. هدف از اين تحقيق، بررسي صبر واستكبارستيزي وبيان آثار وتبعات آن است كه براي تحقق آن نياز به مقدمات وبررسي مورادي از جمله بررسي صبر از نظر معناومفهوم، اقسام صبر وبررسي آيات واحاديثي كه درمورد صبر آمده است وهمچنين جايگاه صبر در مبارزه با ستم، شيطان واستكبارستيزي و درنهايت بيان نتايج وراهكارها است. این تحقیق به روش توصیفی و کتابخانه ای نگاشته شده است.

واژگان كليدي: صبر، استكبارستيزي، متون ديني.

حکمت های نهج البلاغه - شماره2

بسمه تعالی

سیری در حکمت81 نهج البلاغه

گردآورنده: ماندانا علیزاده

«قِیمَهُ کُلٌّ امرِیٍ مَا یَحسُنُهُ»

«ارزش هر کس به مقدار دانایی و تخصص اوست.»

قیمت یک گوهر:

مسلما در دنیا هرچیز با توجه به توانایی هایی که دارد مورد ارزش گذاری و قیمت گذاری قرار می گیرد. انسان به عنوان اشرف مخلوقات، جایگاه خاصی در دنیا دارد و تعیین جایگاه و منزلت انسان در نظام هستی از نکات قابل توجه است. بی تردید انسان در سایه بهره مندی از عقل، هوش و درایت، جایگاه ممتاز ویژه ای دارد و اگر شخصی به گوهر وجودی خویش پی ببرد و آن را به درستی بشناسد، اعمال و رفتار خویش را با آن تطبیق داده و درنتیجه چنین شخصی قیمت پیدا می کند.

گاهی انسان سرشار از علوم و فنون مختلف است، ولی در عرصه عمل، ضعیف بوده و به دانسته های خود عمل نمی کند؛ چنین دانشی هیچ قیمتی ندارد. پس دانش و آگاهی هرچند ارزشمند است، ولی اگر به وادی عمل نرسد، به درد نمی خورد.

انسان، گوهر ارزشمند:

انسان، تجلیگاه آیات حق و خلاصه عالم وجود است. وقتی خدا، انسان را آفرید و روح الهی را در وی دمید، از خود به عنوان احسن الخالقین (نیکوترین آفریدگان) یاد کرد و فرمود:

«ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِين»؛«سپس نطفه را بصورت علقه [خون بسته‏]، و علقه را بصورت مضغه [چيزى شبيه گوشت جويده شده‏]، و مضغه را بصورت استخوانهايى درآورديم؛ و بر استخوانها گوشت پوشانديم؛ سپس آن را آفرينش تازه‏اى داديم؛ پس بزرگ است خدايى كه بهترين آفرينندگان است!» (مومنون/14)

شخصیت انسانی فراتر از شکم، شهوت، پست، مقام و اسارت در دام پرفریب دنیاست. انحراف به چپ و راست یا خارج شدن از صراط مستقیم با هر بها و بهانه ای که باشد، موجب عقب ماندن انسان از سعود به کمال انسانی است.

هنگامی که یک فرد یا یک جامعه، از امکانات و استعدادهای خود شناخت صحیحی ندارد، از نظر معرفتی و عملی نمی تواند از روی محاسبه منطقی با خویشتن رفتار کند؛ از این رو هدف گیری هایش بی اساس بوده و در نتیجه، اعمال او مبهم بوده و تحت تاثیر عوامل مختلف قرار می گیرد. اگر جریان حیات فرد یا جامعه به این منوال باشد، نابودی آن حتمی است.

نتیجه گیری:

خداوند انسان را از پست ترین چیز به وجود آورده و از روح خود در وی دمیده و او را در زمین اشرف مخلوقات قرارداده است. ارزش ومقام هر انسانی به عمل صالح اوست و انسانی در نزد خداوند با ارزش تر و گرامی تر است که با تقواتر باشد؛ پس انسان با عمل صالح و تقوای الهی می تواند بهترین موجودات و مخلوقات الهی باشد. بنابراین انسان باید سعی کند که در تمام زندگی خود، بهترین فرد و نیکوکارترین باشد تا هم خود و هم جامعه را به رشد و کمال برساند.

 

منبع: درسنامه نهج البلاغه، انتشارات دارالعلم، چاپ اول، 1394

 

حکمت های نهج البلاغه - شماره1

بسم الله الرحمن الرحیم

عنوان: بندی از حکمت 289 نهج البلاغه (سکوت یکی از صفات مومنین)

گرد آورنده: فاطمه ضیاالدینی

وَکانَ اَکثَرَ دَهرَه صامِتا فإن قالَ بذّ القائلینَ ونَقَعَ غَلِیلَ السائِلین

بیشتر روزگارش را خاموش بودسخن نمی گفت و اگر هم می گفت بر گویندگان غلبه می کرد،تشنگی دانش پژوهان را با بیان حکیمانه فرو می نشاند.

زبان یکی از اعضای پر مسئولیت انسان است که خداوند برای انسان قرار داده است و بسیار باید رعایت کنیم که از مسیر خطا وگناه باز داشته شویم و این زبان جزء امتیازات مهم خلقت شمرده میشود،زیرا انسان با این زبان و قدرت سخنوری می تواند سعادت را برای انسان تضمین کند،البته این هم شرطی دارد و شرط آن این است که فقط در جاهایی که نیاز است سخن بگوید ودر بقیه اوقات سکوت کند که این سکوت منافع زیادی برای انسان دارد و در سیره ائمه وعلما نیز مشاهده می شود.

خداوند تبارک وتعالی در جای جای قران کریم از نعمت زبان یاد کرده واهمیت آن را بیان کرده است مثلاً درجایی می فرماید:

«اُلَم نَجعَل لَهُ عَینَین ولِسانا شَفَتَین[1]»

در این آیه زبان و دو لب علاوه بر اینکه لوازم دیگر انسان راتشکیل می دهد،ابزار سخن گفتن نیز می باشد و خداوند آن را راه ارتباط انسان ها با یکدیگر قرار داده است.

با توجه به این بند از حکمت نهج البلاغه یکی از صفاتی که برای مومنین سفارش شده سکوت است.از پیامبر(صلی الله علیه واله)وائمه هدی و دیگر بزرگان و دانشمندان درباره ی  فواید سکوت و ثواب آن احادیث فراوانی وارد شده است که اگر جامعه مسلمین به ویژه نوجوانان از پسران و دختران بدان عادت می کردند از بیشتر گناهان به دور می ماندند و محبت و مودت جانشین کینه توزی،حقد،حسادت،انتقام جویی وغیبت می گردید.چه سخنی بالاتر از کلام امیرالمومنین علی(علیه السلام)که می فرماید:

«اَلصُمتُ آیة النَبل وثَمَرَةُ العَقل»

«سکوت نشانگر هوش بالا و علامت بارزی از خردمندی است.»

ویا حدیث دیگری از رسول خدا(صلی الله علیه واله) که می فرماید:

      «عَلَیکَ بِطولِ الصُمتِ فَإِنَهُ مطردة و عونٌ لَکَ علی اَمرِدینِک[2]»

«برتو باد خاموشی بسیار،که موجب طرد شیطان است ویاور توست در دینداری.»

این نشان می دهد که خاموشی،عقل را به کار می اندازد و اندیشه را به تکاپو وا می دارد.حال اگر این فرهنگ در میان مردم ساری و جاری می شد که به جای نازیدن به ثروت وتمکن وهمچنین به خانه ها و وسایل گرانبها وزیبا که هر فرد به آن سرگرم است ،به اندیشه توانا و عقل رشدیافته در پرتو اندوختن ثروت های معنوی افتخار کنند و درک وفهم مبنای شخصیت خود قرار می گرفت،مشاهده می کردیم که زمین ما به صورت آسمان شب در می آید که در هرگوشه ی آن یک ستاره ی تابناک نور افشانی می کند که چشم دل افراد را نوازش گر است وفضایی به وجود می آید که مردم در محیط نورانی دانش وبینش ،راه های بهتری را برای زندگی خود انتخاب کنند که در دنیا دارای آسودگی خیال و فراغت بال می باشند و در آخرت نیز در پرتو ایمان و عمل ،از امت نجات یافته به حساب می آیند و شاهد آن بودیم که فقر،اندوه ودلمردگی جوانان خاتمه می یافت و به جای آن شکوفایی استعدادها و فراگرفتن تخصص ها در همه زمینه ها از جمله در هنر،نمودار می شد و هر فردی از افراد این جامعه در مسیر صحیح گام برمی داشت.

در پایان باید گفت فردی که سکوت می کند هرچند کم حرف می زند ولی گزیده می گوید.وقتی انسان پرگویی کند،خطاهایش زیاد می شود وعلاوه بر خود به دیگران هم ضرر می رساند،به خصوص کسانی که سخنانشان مؤثراست و مورد اقبال هستند ،باید هنگام سخن گفتن نهایت مواظبت را به کار گیرند وبا کمال سنجیدگی سخن گویند.اگرما به خود مراجعه کنیم و انصاف بدهیم،می بینیم که چقدر سخن سنجیده وحساب شده داریم و در این صورت سکوتمان بیش از گفتارمان خواهد بود.

            اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

 

پی نوشت

 [1] سوره اسراء
[2] میزان الحکمه.

 

منابع

1-    گروه تدوین متون آموزش ترجمه و مفاهیم نهج البلاغه، درسنامه نهج البلاغه، قم، انتشارات دارالعلم.

2-    سیدمحمدصادق رفیعی، اوج ایمان و شکوه خردمندی، نشر نصایح، 1384.




برگزاری جلسه دفاعیه تحقیق پایانی طلاب سطح2

در روز دوشنبه مورخ 1396/10/25 جلسه دفاعیه از تحقیق پایانی یکی از طلاب مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها - رفسنجان برگزار گردید.

عنوان تحقیق پایانی: نقش هنر معماری در رشد معنویت  

استاد راهنما: سرکار خانم فاطمه خدادای

استاد داور: حجه الاسلام حاج آقا محمود صفی زاده

نویسنده: خانم طیبه اسماعیلی مهدی آباد

چکیده:

معماری یکی از شاخه های هنر محسوب می شود ، علاوه بر اینکه دارای زیبایی های هنری شگفتی است ، در رفع نیازهای مادی و معنوی انسان نیز موثراست . در طی این تحقیق ، به‌اینکه هنر معماری چه نقشی در رشد و هدایت معنوی انسان دارد پاسخ داده می شود . اهداف ارائه‌این تحقیق ، بررسی نقش هنر معماری در رشد معنویت و بعد روحانی انسان ، و همچنین بیان آسیبهایی که دامنگیر معماری معاصر شده است و به دنبال آن ارائه راهکارهایی در این زمینه می باشد . از آنجایی که هنر اسلامی حاصل تلاش روحی و باور معنویت هنرمند است ، اثر او نیز حامل پیام های معنوی است که منجر به تعالی روحی می‌شوند . در هنر معماری کانون معنویت کعبه و بعد از آن مساجد ، مرکز پرستش خالصانه و تجلی گاه هنر اسلامی محسوب می‌شود ، که دارای معماری خاصی است. این تحقیق به روش توصیفی تحلیلی نگاشته شده است که مطالب از کتب و  مقالات اینترنتی جمع آوری و فیش برداری و سپس طبق فصول نوشته شده اند . نتایج حاصل از این تحقیق به‌این شرح است که معماری ، مانند هرچیزی در زندگی انسان مؤثر است و علاوه بر رفع نیازهای مادی ، باید به تأمین نیازهای معنوی انسان نیز توجه داشته باشد ؛ که امروزه‌این اصل نادیده گرفته شده است . در کنار اصل ساده زیستی از هنرهایی که جزء معماری هستند همچون آجرکاری، کاشی کاری منقش به‌آیات الهی ، طرح های اسلیمی و عناصر طبیعی همچون آب، نور و …  می توان فضایی دلپذیر ایجاد کرد که سرشار از آسایش، آرامش و یاد خدا باشد ، که بعد روحانی و معنوی انسان را تقویت ‌کند . کانون معنویت در معماری بعد از کعبه مساجد هستند که هر کدام از اجزاء مسجد همچون گنبد، محراب و … دارای مفهوم و پیام معنوی هستند. به طور کلی امروزه تهاجم فرهنگی معماری را دستخوش تغییراتی قرار داده که خبری از آرامش و معنویت نیست و بیشتر به مادیات پرداخته است.

کلیدواژه ها: هنر، معماری، معنویت، رشد، اسلامی

 

طرح تکریم از اساتید حوزه های علمیه کشور

در پیرو منویات رهبر مبنی بر تکریم از اساتید و مسئولین و فعالان حوزه ها و مدارس علمیه کشور، در روز سه شنبه مورخ 5 دی ماه 1396، مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها- رفسنجان میزبان حجه الاسلام صابری و حجه السلام احمدی از دفتر نهاد رهبری بود.

در این جلسه که با حضور اساتید و مسئولین اجرایی مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها برگزار گردید، حجه السلام صابری، ضمن تجلیل از اساتید و مسئولین خدوم مدارس علمیه، پیام و خواسته رهبر معظم انقلاب (مد ظلّه العالی) را به ایشان رسانیده و وظیفه خطیر ایشان را یادآور شدند.  

ایشان در پایان با اهداء هدایایی از طرف مقام معظم رهبری (مد ظلّه العالی) به اساتید و اعضای کادر مدرسه از ایشان تجلیل کردند.  

برنامه های اجرا شده در هفته پژوهش

برنامه های پژوهشی برگزار شده در هفته پژوهش در مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها- رفسنجان
1. مسابقه پیامکی با موضوع «بهترین جمله راجع به پژوهش و پژوهشگر»
2. مسابقه مقاله نویسی: با موضوع شرح و تفسیر یکی از حکمت های نهج البلاغه - با هدف آشنایی طلاب با نهج البلاغه
3. برگزاری نشست علمی-پژوهشی با عنوان «جایگاه پژوهش در تعلیم وتربیت»- باحضور رکارخانم حاج غلامعلی
4. تقدیر از پژوهشگران برتر مدرسه
5. معرفی منابع پژوهشی به طلاب
6. ارائه نکات و خاطراتی از بزرگان و علماء جهت آشنایی طلاب با ایشان
7. معرفی نرم افزارهای پژوهشی و فرهنگی موجود در مدرسه علمیه 

 

نشست پژوهشی

به مناسبت هفته پژوهش، نشست پژوهشی با عنوان «جایگاه پژوهش در تعلیم و تربیت» در روز دوشنبه مورخ 1396/10/4 با حضور سرکار خانم حاج غلامعلی (از اساتید محترم راهنما) برگزار گردید.

ایشان در ابتدا به جایگاه فعلی پژوهش در نظام آموزشی و تربیتی کشور پرداخته و مشکلات و آسیب های آن را متذکر شدند. در ادامه به برخی از آیات قرآن  در رابطه با علم آموزی و پژوهش اشاره نمودند.

در پایان از پژوهشگران برتر مدرسه و برنده مسابق پیامکی به مناسبت هفته پژوهش با اهداء جوایز، تقدیر به عمل آمد.

کرسی آزاداندیشی

رهبر معظم انقلاب

«آزاداندیشى یعنى آزادانه فکر کردن، آزادانه تصمیم گرفتن، ترجمه‌اى، تقلیدى و بر اثر تلقین دنبال بلندگوهاى تبلیغاتى غرب حرکت نکردن. لذا شامل علم، معرفت، مشى سیاسى، شعارها و واژه‌ها و خواسته‌هاى متعارف سیاسى و اجتماعى هم مى‌شود. اگر امروز غرب مى‌گوید دمکراسى، ما باید فکر کنیم ـ‌آزادفکرى یعنى این‌ـ ببینیم آیا همین که او مى‌گوید درست است و دمکراسى به صورت مطلق ارزش است یا نه، قابل خدشه است؟»

در روز دوشنبه 1396/8/22، کرسی آزاداندیش با عنوان «تاثیر اخلاق بر پیشرفت علم» با حضور حجه الاسلام ولمسلمین احمدیان در مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها- رفسنجان برگزار گردید. 

در این کرسی، طلاب به بحث و گفتگو پرداخته و در رابطه با این موضوع نظرات موافق و مخالفی ارائه دادند. در پایان استاد محترم به جمع بندی نظرات و پاسخگویی به شبهات پرداختند. ایشان در نتیجه گیری کرسی چنین گفتند:

«به طور کلی باید گفت که منظور از اخلاق، حالتی در انسان است که تمایل به خوبی ها داشته و از بدی ها تنفر دارد. برای کسب چنین اخلاقی هم عوامل بیرونی مثل معلم اخلاق موثرند و هم عوامل داخلی؛ یعنی اراده و خواست انسان. تا خود انسان نخواهد کسی قادر نیست وی را به حرکت وادارد. چنین اخلاقی در تمامی زمینه های زندگی انسان موثر بوده و باعث موفقیت وی می گردد.»

برنامه های اجرا شده در هفته کتاب و کتابخوانی

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، برنامه هایی توسط مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها- رفسنجان برگزار گردید که به شرح ذیل می باشد:

1. فضا سازی مدرسه به مناسبت این هفته

2. تهیه تابلوی مخصوص کتاب وکتابخانه مدرسه

3. معرفی کتب جدید کتابخانه به مدت یک هفته به منظور آشنایی طلاب با کتب جدید

4. برگزاری نمایشگاه کتاب

5. ارسال پیامک تبریک روز کتاب و کتابخوانی به فارغ التحصیلان

6. معرفی کتاب «سلام بر ابراهیم» جهت مطالعه 

7. مسابقه پیامکی با موضوع:«معرفی 20 مورد از کتابهای مورد تاکید رهبری»

8. تهیه بروشور در رابطه با «چگونگی مطالعه» و اهدا به افرادی که از نمایشگاه دیدن کرده اند.

9. برگزاری جلسه سخنرانی با موضوع «اهمیت کتاب و کتابخوانی» با سخنرانی آقای محمد طالبی از اساتید و نویسندگان موفق  مدرسه و شهر رفسنجان

10. تقدیر از کتابدار و برنده مسابقه پیامکی

11. دیدار طلاب پایه اول از کتابخانه احسایی (یکی از کتابخانه های سطح شهر) و اهداء هدیه به کتابداران این کتابخانه

 

اعلام دوره سوم مسابقه کتابخوانی- شیطان گرایی

به استحضار همه هموطنان گرامی می رساند، دوره سوم مسابقه کتابخوانی از کتاب «کاووشی در معنویت های نوظهور » با عنوان «شیطان گرایی» آغاز گردید. 

پاسخدهی به سوالات از طریق:

1. ایمیل مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها- رفسنجان به نشانی r.fatemieh@gmail.com

2. ارسال پیامک به شماره تلفن 09137651091

لطفا شماره گزینه های صحیح را به ترتیب و به صورت یک عدد چند رقمی همراه با مشخصات و شماره تلفن ارسال فرمایید.

مثال: 143241322343

        مهدیه رضاییان- طلبه- 09136582645

 

* آخرین مهلت ارسال پاسخ ها: 1396/11/30

* به نفرات اول تا سوم هدایایی اهدا خواهد شد.

شیطان گرایی، پاسخنامه

اعلام نتایج دوره دوم مسابقه کتابخوانی

باتشکر از همه شرکت کنندگان در مسابقه کتابخوانی، به استحضار می رساند اسامی برندگان این دوره به شرح ذیل می باشد:

1- سرکار خانم راضیه حسینی پور

2- سرکار خانم هانیه لطفی لو

3- سرکار خانم ام البنین امیری

ضمن تبریک به این عزیزان برای همه مردم عزیز ایران زمین، آرزوی توفیق و موفقیت روزافزون داریم.

نمایشگاه هفته دفاع مقدس

به مناسبت هفته دفاع مقدس، نمایشگاه دفاع مقدس در مدرسه حضرت فاطمه سلام الله علیها برپا شد و در کنار آن یادواره شهداء دفاع مقدس برگزار گردید.

این مراسم با قرائت قرآن توسط قاری محترم آقای خیرخواه آغاز گردید.


پس از آن حجه الاسلام نجفی به روایتگری از دوران هشت سال دفاع مقدس پرداختند.

در ادامه مراسم، شاهد مدیحه سرایی زیبای نوجوان علی شاه حسینی بودیم که فضایل اهل بیت را به صورت شعر بیان کرده و سپس به مقایسه بین دوران دفاع مقدس و دوران کنونی پرداختند.

در پایان مراسم مذکور، مدیحه سرایی و زیارت قرائت عاشورا توسط مداح اهل بیت آقای کریمی برگزار گردید.

 

چکیده تحقیقات پایانی دفاع شده در سال 96

 

 

عنوان: اصول تحکیم خانواده در قرآن و حدیث

نویسنده: زهرا رجایی راد

استاد راهنما: سرکار خانم طوبی زین الدینی

چکیده

عنوان تحقیق حاضر، «اصول تحکیم خانواده در قرآن و حدیث» می باشد. اسلام در عین توجه به مسائل و احکام فردی، توجه ویژه ای به مسائل اجتماعی به خصوص مسائل خانواده و هرآنچه که به تحکیم آن ببانجامد، دارد. همچنین با هرآنچه که موجب تزلزل پایه های خانواده شود، مبارزه می کند. اصول تحکیم خانواده دارای زوایای قابل بحث زیادی است و برای کسانی که این اصول و قوانین را نمی دانند، یک امر مهم و ضروری تلقی می شود. از این رو در این تحقیق که به روش توصیفی - تحلیلی انجام گرفته اهدافی از قبیل: داشتن جامعه ای سالم و پویا، ایجاد وحدت و آرامش روحی و روانی بین همه اعضای خانواده، جهانی شدن دین اسلام پیگیری و دنبال می شوند. همچنین تحقیق پیش رو به این نتایج دست یافته است: تقویت این اصول نه تنها به استحکام خانواده می انجامد، بلکه سبب سعادت و سلامت جامعه نیز می گردد. رعایت این اصول، خانواده ها را از تزلزل و فروپاشی نجات می دهد و عمده نقش آن، حفظ کانون خانواده است.

کلیدواژه ها: اصول تحکیم، اصول اخلاقی، اصول رفتاری، اصول حقوقی. 

تحقیقات پایانی دفاع شده در نیمه اول سال96

در نیمه اول سال 1396 دو نفر از طلاب مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها موفق به دفاع از تحقیق پایانی خود شدند:

خانم زهرا رجایی راد در 96/4/4 از تحقیق پایانی خود با عنوان «اصول تحکیم خانواده از منظر قرآن و سنت» دفاع نمودند. راهنمایی این تحقیق به عهده سرکار خانم طوبی زین الدینی بوده و سرکار خانم محبوبه جوکار تحقیق مذکور را داوری نمودند.

لازم به ذکر است که تحقیق ایشان موفق به کسب رتبه عالی شد.

خانم آسیه میرزایی نیز در تاریخ 96/6/25 از تحقیق پایانی خود با عنوان «رابطه صبر و استکبارستیزی در متون دینی» دفاع نموده و موفق به کسب رتبه بسیار خوب گردیدند. استاد راهنمای ایشان جناب آقای سیدکاظم حسینی بوده و داوری تحقیق ایشان بر عهده حجه الاسلام محمد رنجبرحسینی قرار داشت.  

چکیده تحقیقات پایانی دفاع شده در سال 95

عنوان: راهکارهای مقابله با گناه از منظر قرآن و سنت

نویسنده: فرزانه مزارعی

چکیده

ابلیس، دشمن دیرینه انسان سوگند یاد کرده است که فرزندان آدم را به گمراهی بکشاند. از آنجا که انسان معصوم نیست، ممکن است بر اثر وسوسه های شیطانی به گناه و نابودی کشانده شود و با توجه به تبلیغات دشمنان و افزایش زرق و برق های مادی و وسوسه ها و خواسته های نفسانی، خلأ عظیم و هولناکی از اخلاق و معنویت در انسان ها پدید آمده است. پس ضروری است برای نجات انسان، راهکارهای دوری از گناه شناسایی شوند. موضوع این تحقیق راهکارهای مقابله با گناه از منظر قرآن و سنت است و با هدف شناسایی عوامل و زمینه های گناه و بیان راهکارهای فردی و اجتماعی مقابله با گناه از دو منبع قرآن و سنت انجام شده است. این تحقیق، توصیفی بوده و جمع آوری مطالب آن به شیوه کتابخانه ای صورت گرفته است. نتایج به دست آمده از این تحقیق عبارتند از: راهکارهای فردی مقابله با گناه که شامل مبارزه با ریشه های گناه، یاد مرگ، عبادت، توبه و …. است. توجه به تربیت صحیح فرزندان در خانواده، تامین عدالت اقتصادی، نظارت ملی (امر به معروف و نهی از منگر)، توجه به فرهنگ سازی در برابر تهاجم فرهنگی از جمله راهکارهای اجتماعی مبارزه با گناه می باشند.

کلیدواژه ها: گناه، راهکار، جامعه، مقابله. 

اخبار مدرسه در تابستان 96- برگزاری ساعات پژوهشی

برگزاری ساعات پژوهشی

مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها در 14 شهریور ماه سال 1396 اقدام به برگزاری برنامه های مربوط به ساعات پژوهشی مربوط به نیمه دوم سال تحصیلی 96-95 نمود. 

در این دوره ابتدا سی دی سخنرانی دکتر شریفی با موضوع «اخلاق پژوهش» پخش شد و پس از آن، طلاب از سخنرانی دکتر یوسفیان در مورد «چگونگی پژوهش» بهره مند شدند. 

در سومین جلسه، «کارگاه روش مطالعه و یادگیری» با حضور سرکار خانم فتحی، استاد درس روش تحقیق مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها، برگزار گردید. 

آخرین جلسه به پخش سی دی سخنرانی حجه الاسلام حصاری در رابطه با « اخلاق، ایمان و پژوهش» اختصاص یافت. 

طبق نظرسنجی های به عمل آمده، طلاب مدرسه ضمن ابراز رضایت از سخنرانی ها، کارگاه «روش مطالعه و یادگیری» را بسیار مفید دانستند. همچنین برخی از طلاب خواستار دریافت فایل سخنرانی و کارگاه جهت بهره مندی بیشتر از آن ها بوده اند. 

اخبار مدرسه در تابستان 96- کارگاه همسان سازی

برگزاری کارگاه همسان سازی اساتید راهنما و داور

در روزهای دوشنبه و سه شنبه 30 و31 مرداد ماه سال جاری، کارگاه دو روزه همسان سازی روش اساتید و داور با حضور استاد محترم سرکارخانم معین الدینی در مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها برگزار شد. 

 

این کارگاه به دستور و با برنامه ریزی مدیریت محترم حوزه های علمیه خواهران استان به صورت منطقه ای برگزار گردید و هدف از آن، یکسان سازی روش اساتید در راهنمایی و داوری تحقیقات پایانی بود. مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها در این دوره، میزبان اساتید محترم از مدارس علمیه رفسنجان و کشکوئیه و بیاض بود.

 

مدعوین محترم در پایان کارگاه، از حضور در آن ابراز رضایت نموده و خواستار ادامه دادن جلسات مشابه شدند. 

تمدید دوره دوم مسابقه کتابخوانی

به استحضار می رساند، مهلت پاسخدهی به سوالات دوره دوم مسابقه کتابخوانی مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها- رفسنجان تا تاریخ 1396/7/20 تمدید شد. 

دوره دوم مسابقه کتابخوانی

به استحضار همه هموطنان گرامی می رساند، دوره دوم مسابقه کتابخوانی از کتاب «کاووشی در معنویت های نوظهور » با عنوان «عرفان حلقه» آغاز گردید. 

پاسخدهی به سوالات از طریق:

1. ایمیل مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها- رفسنجان به نشانی r.fatemieh@gmail.com

2. ارسال پیامک به شماره تلفن 09137651091

لطفا شماره گزینه های صحیح را به ترتیب و به صورت یک عدد چند رقمی همراه با مشخصات و شماره تلفن ارسال فرمایید.

مثال: 143241322343

        مهدیه رضاییان- طلبه- 09136582645

 

* آخرین مهلت ارسال پاسخ ها: 1396/6/31

* به نفرات اول تا سوم جوایزی اهدا خواهد شد. 

 

دریافت فایل:

عرفان حلقه، پاسخنامه

اعلام نتایج دوره اول مسابقه کتابخوانی

با تشکر از همه شرکت کنندگان دوره اول مسابقه کتابخوانی از کتاب «کاووشی در معنویت های نوظهور» ، به استحضار می رساند اسامی برندگان این دوره به شرح ذیل می باشد:

 

نفر اول: جناب آقای امیررضا جابری - استان اصفهان - شهرستان نطنز

 

نفر دوم: سرکارخانم ناهید فنودی (خانم نرگس سپهری نسب) - استان خراسان جنوبی - شهرستان بیرجند

 

نفر سوم: جناب آقای علی فنودی - استان خراسان جنوبی - شهرستان بیرجند

 

باتبریک به این بزرگواران و آرزوی توفیق روز افزون برای ایشان وهمه مردم ایران اسلامی، به اطلاع می رساند که دوره دوم مسابقه کتابخوانی به لطف خدا به زودی از طریق همین وبلاگ منتشر می گردد. 

جزوه احکام

ازآن جا که یکی از دغدغه های امروزی روزه گرفتن در شرایط خاص مثل هنگام ضعف و گرما و شغل سخت و … و نیز روزه در

صورت داشتن بیماریهای خاص است، بر آن شدیم که قسمتی از این احکام را بررسی و ارائه دهیم. لازم به ذکر است که این احکام

از سایت 15 مرجع تقلید پیگیری شده است. امید است که مورد قبول درگاه حق تعالی واقع شود. ان شاء الله

 

 

در قسمت ذیل فایل PDF جزوه احکام بارگذاری گردیده است.

 

جزوه احکام

حوادث تروریستی اخیر تهران

«این ترقه بازی ها تاثیری در اراده ملت ایران ندارد.»      

                                                                                                                     مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)   

 

جامعه طلاب و نیز همه مردم شریف ایران به پیروی از امام و مقتدای خویش، ضمن ابراز همدردی با خانواده های شهدای حادثه

تروریستی نه تنها در تهران، بلکه در همه جای دنیا و محکوم کردن آن حوادث، اعلام می داریم که به لطف خدا و یاری امام زمان

علیه السلام، همچنان با قوت و اقتدار در مسیر عزت و سربلندی اسلام و انقلاب اسلامی ایران گام برمی داریم و هرگز از توطئه ها

و خباثت های دشمنان دیرین و قسم خورده اسلام و ایران نخواهیم هراسید.

 

جهانیان بدانند که دشمنان کینه توز اسلام، گروهی را با نام اسلام تشکیل داده اند تا بدین وسیله این دین عزیز و بزرگ را زشت و

هولناک جلوه دهند؛ اما ما هرگز اجازه نخواهیم داد که به مقصود خویش دست یابند.

حادثه تروریستی

امام علی علیه السلام و علم

امام علی علیه السلام در رابطه با علم سخنان و احادیث زیادی دارند که در اینجا به دو حدیث از ایشان اشاره می شود:

لا تَقُل مَا لاَ تَعلَم، بَل لاَ تَقُل کُلُّ مَا تَعلَم (نهج البلاغه، حکمت 382)

آنچه را که بدان علم نداری، نگو؛ بلکه همه آنچه را هم که می دانی، بازگو نکن.

در بیان مطالب باید دقت کرد که تا وقتی دررابطه با مطلبی به یقین دست نیافته ایم، آن را بازگو نکنیم. همچنین حتی اگر به یقین دست یافتیم باید دقت کنیم که مطرح کردن این مطلب در هر مکانی وبه صورت عمومی به صلاح است یا خیر؟

ایشان در جایی دیگر می فرمایند:

لاَتَعجِلُوا فِی أمرٍ حَتَّی تَتَبَیَّنُوا (نهج البلاغه، خطبه 173)

در هیچ کاری عجله نکنید تا آنکه تبیین وحقیقت یابی کنید.

همانگونه که نباید هرآنچه می دانیم به عجله و شتاب بیان کنیم، قبول هر مطلب با شتاب و بدون فکر نیز موجب ضرر و زیان است. 

آیینه فکر

تفکر از دیدگاه امام علی علیه السلام

 

امام علی علیه السلام می فرمایند: «الفِکرُ مِرآةٌ صَافِیَةٌ»؛«فکر، آیینه ای صاف و زلال است.» (نهج البلاغه، حکمت5) 

و نیز می فرمایند: «لاَ عِلمَ کَالتَّفَکُّر»؛«هیچ دانشی همچون تفکر نیست.» (نهج البلاغه، حکمت113)

پس می توان با رجوع به این منبع دانشی که خدا در وجود ما نهاده است، به علومی خاص دست یافت که از برترین دانش هاست. مگرنه اینکه «تولید علم» ونظریه پردازی، محصول بهره گیری از همین منبع جوشان است؟ بسیاری آثار در زمینه «علوم عقلی، زائیده همین تفکر است. اگر آن حضرت فرموده است: «مَن تَفَکَّرَ أبصَرَ» (نهج البلاغه، نامه 31، بند92)، اشاره به همین نور درونی است، یعنی: 

هر که تفکر کند، بصیرت می یابد. 

در آیینه فکر، بسیاری از حقایق را می توان دید، اما به شرط آنکه غبار هوس و تمایلات بر آن ننشسته باشد. 

(جواد، محدثی، اخلاق پژوهش؛ درسهایی از نهج البلاغه، ص10)

مسابقه کتابخوانی

                توجه                      توجه

مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها- رفسنجان جهت آشنایی با عرفان های نوظهور وکاذب، اقدام به برگزاری مسابقه کتابخوانی به صورت دوره ای از کتاب «کاوشی در معنویت های نوظهور» نوشته «حمزه شریفی دوست» نموده است. عموم افراد می توانند در این مسابقه شرکت کنند.

شرکت کنندگان می توانند جزوه وسوالات را از طریق وبلاگ مدرسه و یا مراجعه حضوری به مدرسه به آدرس (خیابان مطهری، خیابان وجدانی، مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها) دریافت کنند.

شرایط مسابقه:

1. پاسخ دهی به سوالات از طریق:          1- ایمیل مدرسه علمیه به نشانیr.fatemieh@gmail.com ایمیل                     2- از طریق پیامک به شماره موبایل 09137651091                      3- به صورت مراجعه حضوری

لطفا شماره گزینه های صحیح را به ترتیب وبه صورت یک عدد چندرقمی همراه با مشخصات وشماره تلفن ارسال کنید. مثال: 1432413223                                                                                                                                                 مهدیه رضاییان- طلبه -09135824176

2. آخرین مهلت ارسال پاسخ ها: 1396/3/31

3. به نفرات اول تا سوم جوایزی اهدا خواهد شد.

 

فایل pdf، فایل سوالات

بارگزاری مجدد جزوه برای مسابقه کتابخوانی

مسابقه کتابخوانی

                                                           توجه              توجه

مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها- رفسنجان جهت آشنایی با عرفان های نوظهور وکاذب، اقدام به برگزاری مسابقه کتابخوانی به صورت دوره ای از کتاب «کاوشی در معنویت های نوظهور» نوشته «حمزه شریفی دوست» نموده است. عموم افراد می توانند در این مسابقه شرکت کنند.

شرکت کنندگان می توانند جزوه وسوالات را از طریق وبلاگ مدرسه و یا مراجعه حضوری به مدرسه به آدرس (خیابان مطهری، خیابان وجدانی، مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها) دریافت کنند. 

شرایط مسابقه:

1. پاسخ دهی به سوالات از طریق: 1- ایمیل مدرسه علمیه به نشانیr.fatemieh@gmail.com ایمیل    2- از طریق پیامک به شماره موبایل 09137651091    3- به صورت مراجعه حضوری  

لطفا شماره گزینه های صحیح را به ترتیب وبه صورت یک عدد چندرقمی همراه با مشخصات وشماره تلفن ارسال کنید. مثال: 1432413223  

                                                                                                                                                                          مهدیه رضاییان- طلبه -09135824176

2. آخرین مهلت ارسال پاسخ ها: 1396/3/31

3. به نفرات اول تا سوم جوایزی اهدا خواهد شد.

دانلود فایل - دانلود سوالات

آشنایی مختصر با انواع مقالات

مقالات را از چند دیدگاه می توان دسته بندی کرد. یکی از این دسته بندی ها می تواند براساس محتوا واطلاعات مقاله باشد. از این منظر مقالات به چهارنوع تحقیقی، تحلیلی، مروری وگردآوری تقسیم می شوند:

1- مقاله علمی پژوهشی

چنین مقاله ای برخاسته از پژوهشی نوین است که مولف خود انجام داده است. طرح اندیشه ای نو، بازخوانی از مسئله پیشین با رویکردی متفاوت یا نقد علمی پژوهشی که قبلاً صورت گرفته ولی بخش یا بخش هایی از آن جای تامل دارد. ویژگی منحصر به فرد مقاله پژوهشی، داشتن یک ایده یا ابتکار یا نتیجه کاملاً جدید وتازه است. به عبارت دیگر مقاله پژوهشی، حاوی ایده یا موضوعی کاملاً نویافته است، به این معنا که پژوهشگر طی یک کار پژوهشی دقیق، ایده، موضوع یا روش جدیدی را مطرح می کند وبه نتایج کاملاً جدیدی دست می یابد. 

2- مقاله علمی ترویجی

مقاله ترویجی مقاله ای قطعاً علمی است که به دلایل مختلف از نظر ساختار ولحن با مقاله پژوهشی متفاوت است. نخستین دلیل این است که مخاطب مقاله ترویجی ازنظر تخصص علمی در تراز پایین تری از مخاطب مقاله پژوهشی است. ترویجی بودن یک مقاله نه تنها وجهه علمی آن را وپمخدوش نمی کند بلکه، بلکه مهارت استفاده از زبان علمی ساده وسالمی را می طلبد که خود مهارتی ستودنی وکمیاب است. این مقالات فقط برای اشاعه دانش بشری وعالمانه کردن آن وجهان پیرامونی آن است وهدف دیگری ندارد.

3- مقاله علمی مروری

مقاله ای است که به یک زمینه تخصصی یا به یک مسئله کاملاً تخصصی در سطح جهان می پردازد. ویژگی خاص مقالات مروری این است که برخلاف انواع پژوهشی وتحلیلی، حاوی یک ایده ودیدگاه جدید نیستند، بلکه کار انها پرورش ایده ای است که از پیش وجود داشته است. نویسنده چنین مقالاتی باید خودش درآن زمینه یا آن مسئله متخصص باشد. می توان گفت این نوع مقاله به تحلیل کلان وارزیابی انتقادی نوشته هایی می پردازد که قبلاً منتشر شده است. 

4- مقاله گردآوری

این نوع مقاله صرفاً به گردآوری وانعکاس دیدگاه های مختلف مندرج در نوشته های مرتبط با موضوعی خاص می پردازد ودر.اقع کار تازه ای را عرضه نمی کند. دراین نوع مقاله که به طور معمول، گزارش بررسی های آزمایشگاهی ویافته های تحقیقی یا مطالعات آماری در یک موضوع است، نویسنده ضمن استفاده از روش های موجود درمطالعه موضوع، نتایج مطالعه خود را گزارش می کند. به طور معمول، نتایج به کمک آمار وارقام بیان می شوند. 

معرفی کتاب

اگر می خوهید بدانید:

مباحثه چه فوایدی دارد؟

چگونه مباحثه کنید؟

انواع مباحثه چیست؟

و ….

به این کتاب رجوع کنید:

کتاب «چگونه مباحثه کنیم» نوشته محمود مقامی

معرفی کتاب

معرفی یک کتاب

دوست دارید خوب مطالعه کنید؟

دوست دارید مطالعه شما سودمند باشد؟ 

دوست دارید آنچه می خوانید را خوب یاد بگیرید؟

و …..

اگر دنبال یافتن جواب این سوالات هستید، یک راه خوب به شما پیشنهاد می دهیم:

کتاب «چگونه مطالعه کنیم» نوشته آقای محمود مقدمی می تواند شما را یاری کند. این کتاب مجموعه ای از تعریفات وتوضیحاتی راجع به کتاب ومطالعه وانواع مطالعه و راه افزایش بهره وری مطالعه و روشهای مطالعه از جهت سرعت است و می تواند شما را در مطالعه بهتر یاری رساند.

به امید موفقیت

چکیده تحقیقات پایانی دفاع شده در سال 95

عنوان: تاثیر رعایت عفت در خانواده و تربیت فرزند

نویسنده: آمنه عظیمی

چکیده: عنوان تحقیق حاضر، تاثیر رعایت عفت در خانواده وتربیت فرزند است. عفت به معنای طهارت درونی وبیرونی است؛ فضیلت اخلاقی وملکه ای که در اثر تزکیه درون ومواظبت بر اعمال و رفتار بیرونی در شخص نهادینه می شود. عفت دارای مصادیق مختلفی است که در تمام ابعاد زندگی بشر قابل مشاهده است. در آیات و روایات به بحث عفاف وعفت ورزی و رعایت مسائل عفاف توصیه شده است؛ ولی متاسفانه مشاهده می شود که تعداد اندکی از افراد جامعه ما به رعایت همه مصادیق آن مبادرت می ورزند. ناهنجاری ها و رذائی اخلاقی موجود در جامعه ما بهترین شاهد و گواه این مسئله است. تمام این مسائل سوالی را در ذهن محقق ایجاد کرد که: فرهنگ عفاف درخانواده چه تاثیری در تربیت فرزند ومصونیت اجتماعی و سالم سازی روابط افراد دارد؟ مسئله عفت ورزی از سال ها پیش مورد توجه قرار گرفته است. درباره عفاف وعفت ورزی ، کتب و مقالات زیادی تالیف شده است: ولی وجه تمایز و ویژگی های خاص این نوشتار سوال اصلی جدید، فرضیه نو، ساختار نو و چینش مطالب در بخش ها و فصول  متعدد است. فرضیه محقق این است که رعایت عفاف از سوی افراد خانواده، نقش مهم وبنیادین در ایجاد آرامش روحی و روانی اعضای خانواده وجامعه ومصونیت بخشی اجتماعی وسالم سازی روابط دارد. راه حل یافتن پاسخ مسئله تحقیق، شفاف سازی ابعاد عفاف وشناساندن آسیب های نادیده انگاشتن عدم رعایت فرهنگ عفاف و بررسی علل بی توجهی به آن، آموزش های لازم به همسران ووالدین است. نتایج مورد انتظار عبارت اند از: تعریف جامع وکامل از عفاف، شناسایی مصادیق عفاف، لزوم بالابردن سطح آگاهی ها و تغییر نگرش های والدین و آموزش ارتباط موثر به همسران جوان، لزوم یک بسیج همگانی وملی برای نهادینه کردن فرهنگ عفاف در تمام ابعاد زندگی انسان معاصر و چندین نتیجه دیگر که طی مطالعه نوشتار به دست می آید.

واژگان کلیدی: پدر، مادر، عفت، تربیت فرزند، خانواده. 

اخلاق نگارش و پژوهش

رعایت اخلاق و آداب دینی درر پژوهش و نگارش، بسیار مهم است؛ به ویژه در پژوهش دینی. حُسن سلوک با مخاطب، رعایت امانت علمی، رعایت عفت قلم، پرهیز از تعصب وخشم ها وکینه ها در مقام نگارش، پرهیز از ستایش یا نکوهش بی مورد، پاسداشت حق خواننده و …. از جمله اخلاق وآداب نویسندگی به شمار می آیند وکوتاهی در باب هر محور نیز آسیب وآفت خواهد بود. از این میان سه آفت را به طور ویژه می توان مطرح کرد:

الف) سرقت های علمی

پدیده سرقت علمی یا ادبی از دیرزمان رایج بوده و نویسندگان غیر متعهد، غیرامین، سودجو، آزمند و …. بدان دست می یازیده اند. اما درمیان متدینان و متعهدان عرصه قلم دینی که دعوی رسالت و دغدغه دین دارند، هرگز پذیرفتنی نیست. بزرگان دین و نویسندگان نیک نفس ومتعهد، همواره در نقل یک عبارت کوتاه یا حتی یک واژه وام گرفته، به ذکر منبع می پردخته اند. وحشتناک اینکه گاه دیده می شود نویسنده ای یک مقاله یا یا بخشی از یک مقاله را واژه به واژه و بدون کوچکترین تغییر و تصرفی سرقت کرده و به نام خود به صورت مقاله ای درآورده اند.

ب) خودستایی و ریاکاری

وانمود کردن این معنا که در این زمینه، تخصص فراوان دارد و خود را برتر و بالاتر جلوه دادن، از آفات تهدید کننده اهل قلم است. 

ج) افراط در نکوهش یا ستایش دیگران

گاه نویسنده برای ردّ دعوی و دیدگاه مخالف خود، زیاده روی کرده و به توهین وجسارت یا تحقیر و خفیف شمردن دیگران دست می زند و یا در ایمان ودین داری وی تشکیک می کند. این همه از تعصب یا حسادت یا کینه و خشم آلودگی نویسنده حکایت دارد که هر یک از منظر مبانی اخلاق دینی یا انسانی ناپسند است؛ چنانکه ستایش بیش از حدّ نیز با عرف معقولِ پژوهش ناسازگار است. 

برگرفته از کتاب: فنون مقاله نویسی (چگونه مقاله بنویسیم؟)- سیدحسین اسحاقی

چکیده تحقیقات پایانی دفاع شده در سال 95

عنوان: راهکارهای افزایش عزت زن مسلمان در خانواده و اجتماع

نویسنده: فاطمه پسندیده

چکیده:

یکی از موضوعاتی که ذهن برخی از اندیشمندان را مشغول نموده، بررسی راهکارهای افزایش عزت زن مسلمان در خانواده و اجتماع است. پرداختن به این موضوع از آن روی ضرورت دارد که امروزه اقتضائات حاکم بر شرایط جوامع و از جمله جامعه اسلامی سبب فاصله گرفتن برخی زنان از جایگاه خود شده است.

در این میان آموزه های اسلامی، تنها راه نجات زنان معرفی می شود که در پرتو بازگشت به سوی شریعت حضرت محمد صلی الله علیه و آله می توانند از گرداب ذلت و خواری نجات یابند، جایگاه طبیعی و واقعی خود را بیابند و عزت خود را حفظ کنند.

کلیدواژه ها: عزت، زن، خانواده، اجتماع.

چکیده تحقیقات پایانی دفاع شده در سال 95

عنوان: پیامدهای سوءظن در زندگی خانوادگی

نویسنده: زهرا اکبرزاده

چکیده: یکی از صفات ناپسند و بیماریهای اخلاقی که ممکن است در انسانها وجود داشته باشد، سوءظن است. به این معنی که نسبت به دیگران، گونه ای بدگمانی پیدا می کند ودر وجود او پرورش می یابد به طوری که آثار آن در رفتار و گفتارش پدیدار می گردد. موضوع این تحقیق در مورد پیامدهای سوءظن در زندگی خانوادگی است. سوال اصلی این تحقیق این است که «پیامدهای سوءظن در زندگی خانوادگی چیست؟». هدف از این پژوهش آشنایی با آثار و پیامدهای سوءظن و ارائه راههایی برای جلوگیری از ترتیب اثر دادن به سوءظن است. در ضرورت انجام چنین تحقیقی همین بس که امروزه جدایی بین خانواده ها به طور چشمگیر رو به افزایش است و یکی از عوامل این جدایی ها، سوءظن می باشد. درنتیجه این تحقیق برآن شد در مورد این موضوع گامی برداشته باشد. این تحقیق، یک تحقیق توصیفی است. سوءظن مانع رشد افراد خانواده است و باعث ازبین رفتن ارتباط افراد خانواده با یکدیگر می شود. برای درمان سوءظن، سعی در مبارزه با هوای نفس و دوری از خودمحوری، از راه های رهایی از سوءظن است.

کلیدواژه ها: سوءظن، خانواده، زندگی، پیامد.

معرفی نرم افزارهای نور

برخی از نرم افزارهای نور عبارت اند از:

نرم افزار جامع التفاسیر: نرم افزار تفسیری مشتمل بر انواع تفاسیر، ترجمه ها، تجزیه وترکیب آیات و ….

نرم افزار جامع الاحادیث: نرم افزار حدیثی مشتمل بر کتب مختلف حدیثی به زبان عربی و فارسی

نرم افزار مشکوة: نرم افزار علوم قرآنی شامل کتب در حیطه علوم قرآن

نرم افزار کلام اسلامی: مشتمل بر موضوعات کلامی و عقیدتی وعقاید

نرم افزار سیره: شامل زندگی نامه و سیره معصومین علیهم السلام

نرم افزار نورالسیره: مشتمل بر موضوعات تاریخ اسلام و کتب تاریخی اسلامی

نرم افزار اخلاق اسلامی: نرم افزاری با کتب وموضوعات اخلاقی مختلف

نرم افزار ادبیات عرب: دارای قواعد ادبیات عرب

نرم افزار جامع فقهی: شامل موضوعات و کتب فقهی 

نرم افزار منهج النور (دانشنامه علوی): در رابطه با کتاب شریف نهج البلاغه و مباحث و مطالب و ترجمه و شرح آن

نرم افزار کتابخانه حکمت اسلامی و نورالحکمة: شامل کتب مختلف با موضوع فلسفه و حکمت

علاقه مندان می توانند جهت خرید نرم افزارهای مذکور به سایت noorsaft.org مراجعه فرمایند.

تحقیقات پایانی نیمه دوم سال95

در سال 1395 ، شش نفر از طلاب این مدرسه از تحقیقات پایانی خود دفاع کرده اند. اسامی این طلاب عبارت است از:

خانم نجمه حسینی پور و خانم مرضیه السادات پورحسینی: دفاع در تاریخ 95/5/11

خانم فاطمه پسندیده و خانم زهرا اکبرزاده: دفاع در تاریخ 95/6/29

خانم آمنه عظیمی: دفاع در تاریخ 95/10/26

خانم فرزانه مزارعی: دفاع در تاریخ 95/12/14.

 

اطلاعیه کرسی آزاداندیشی

به اطلاع کلیه طلاب می رساند کرسی آزاداندیشی با عنوان «حدود ومرز ارتباط با نامحرم» ساعت 4 الی 5:30 دقیقه عصر روز شنبه مورخ 96/1/26 با حضور سرکار خانم شریف آبادی برگزار می گردد.