دیدگاه شهید مطهری درباره غرب

شهید مطهرى از علاّمه اقبال لاهورى كه غرب را به درستى مى شناخت و در فلسفه غرب صاحب نظر بود نقل مى كند:غرب ایدئولوژى انسان ساز و زیربناى اخلاقى شایسته ندارد. فلسفه ها و مكتبهاى اخلاقى غرب نه تنها انسان را به كمال نمى رسانند كه او را به نشیب و پستى مى برند اروپایى كه از انسان و آزادى او سخن مى گوید قرنهاست با خشونت جلو پیشرفت دیگران را گرفته است و در پس شعارهاى فریبنده او جز نیرنگ چیزى نیست: مثالى گرى اروپا هرگز به صورت عامل زنده اى در حیات آن در نیامده و نتیجه آن پیدایش مَنِ سرگردانى است كه در میان دموكراسیهاى ناسازگار با یكدیگر به جست وجوى خود مى پردازند كه كار منحصر آنها بهره كشى از درویشان به سود توانگران است. سخن مرا باور كنید كه اروپاى امروز بزرگ ترین مانع درراه پیشرفت اخلاق است(نهضتهاى اسلامى در صدساله اخیر51).

استاد مطهرى با مرورى بر عملكرد غرب امروز این نكته را یادآور مى شود: امروز نیز غربیان راه نیاكان خود را مى روند و فرهنگ خودمحورى در آن دیار حكومت مى كند. فساد و خشونت دولتهاى غربى نه زاییده انحراف مكتبى آنان كه سرچشمه در فلسفه هاى غیردینى شان دارد: روح اروپایى همین است. اعلامیه حقوق بشر را هم كه آنها مى دهند براى فریب دیگران است. تربیت اروپایى و اخلاق واقعى اروپایى یعنى اخلاق ماكیاول و نیچه اى(انسان كامل261).

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.