برگزاری نشست پژوهشی

بسمه تعالی

نشست پژوهشی- فرهنگی با عنوان «نقش پژوهش در پیشرفت تبلیغی طلاب» در مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها- رفسنجان برگزار شد.

این نشست با همکاری مدارس نرجسیه رودان، حضرت رقیه سلام الله علیها برازجان، کوثر بندر لنگه، فاطمیه کهنوج، حضرت زینب کبری سلام الله علیها رفسنجان، موسسه آموزش عالی حوزوی حضرت زینب سلام الله علیها رفسنجان، ریحانه النبی رفسنجان، مدرسه الزهرا شهربابک، موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه بوشهردر روز چهارشنبه مورخ 1/10/1400 از طریق تالار پژوهشی سامانه مدرس با حضور استاد محترم سرکار خانم طاهره ماهرو زاده برگزار شد.

در این نشست، استاد محترم ابتدا به بیان تعریفی از پژوهش و تبلیغ پرداختند و گفتند: پژوهش فرایند رسیدن به راه حل های قابل اطمینان از طریق گردآوری، تحلیل و تفسیرداده ها به گونه ای برنامه ریزی شده ونظام منداست.

همچنین تبلیغ در مفهوم کلی آن عبارتست از: رساندن پیام به دیگری از طریق برقراری ارتباط به منظور ایجاد دگرگونی در بینش و رفتار او و بر سه عنصر اصلی پیام دهنده، پیام گیرنده و محتوای پیام مبتنی است.

در ادامه خانم ماهرو زاده بیان داشتند که هم از نظر عقلی و هم از منظر دینی لازم است که به تبلیغ دین پرداخته شود. همچنین ایشان با بیان احادیثی از معصومین علیهم السلام سعی کردند جایگاه و اهمیت و ضرورت تبلیغ را برای مخاطبین تبیین نمایند.

طبق گفته ایشان، تبلیغات دارای دو عنصر اصلی هستند: این دو عنصر عبارت اند از:

1. تبلیغ: که محورهای مهم تاثیر گذار در امر تبلیغ دارد.

2. مبلغ:که ویژگیهای خاص می طلبد.

در مسئله تبلیغات دینی چهار محور مهم وجود دارد که عبارت اند از:

1. ابزار تبلیغات

2. شیوه های تبلیغی

3. درون مایه ها و محتوا

4. اهداف

دکتر ماهرو زاده در ادامه به بیان خصوصیات مهم برای مبلغ پرداختند و اظهار داشتند برخی از این خصوصیات عبارت اند از:

1. نگاهی قدسی به کار علمی و تبليغي داشته باشد.

2. دغدغه کشف حقيقت ورساندن به مخاطب داشته باشد.

3. هدفش کسب وجاهت اجتماعی و نام يا نان نباشد.

4. بنيه علمی مطلوب متناسب به مخاطبان داشته باشد و ….

 

ایشان عنوان کردند: مهم ترين عامل موفقيت در تبليغ دينی، آگاهی و توانايی لازم در بيان مسايل و موضوعات اسلامی است. ایشان سپس ابزار و شیوه های تبلیغ را بیان کردند.

همچنین ایشان آسیب هاي نقل مطالب بدون پژوهش را چنین برشمردند:

غير استدلالی بودن، نداشتن استناد دقيق، نداشتن پشتوانه عقلی، عملی و دينی و استناد به شنيده ها، بيماری بزرگ سخنوری در طول تاريخ بوده است.

استناد به خواب ها و مکاشفه هايی که به هيچ وجه حجت شرعی ندارد، به جای تکيه بر نص صريح يا برهان قاطع عقلی و دينی، از آفتهای فرهنگی محسوب می شود و تماماً جهل گستر و

جاهل پرور است.

از آسيب های جدی اين شيوه، ناتوانی سخنران در گزينش موضوع زنده، جذاب، مفيد و همساز

با واقعيت های موجود است.

استاد نشست در ادامه به معرفی ابزارهاي پژوهشی پرداخته و گفتند: پژوهش زمینه ساز شناسایي نیاز مخاطبان است.

ایشان در پایان عنوان کردند: تقويت مهارت های زير از دستاورد های تبليغ پژوهش محور است:

1. مشاهده و پرسشگری

2. جستجوی اطلاعات در کتاب و سایر منابع

3. طراحي محتوای تبليغ

4. استفاده از ابزار مناسب جهت گردآوری اطلاعات

5. تفسير و تحليل داده ها، مقایسه، توضيح

6. تبادل نتایج

7. استفاده از تفکر منطقي و انتقادی

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.