کارگاه خلاصه نویسی

بسمه تعالی

کارگاه «آموزش خلاصه نویسی» برای عموم طلاب مدارس علمیه خواهران برگزار شد.

کارگاه مدیریت زمان توسط واحد پزوهش مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها- رفسنجان و همکاری مدارس: نرجسیه رودان، حضرت رقیه سلام الله علیها برازجان، کوثر بندر لنگه، فاطمیه کهنوج، حضرت زینب کبری سلام الله علیها رفسنجان، موسسه آموزش عالی حوزوی حضرت زینب سلام الله علیها رفسنجان، ریحانه النبی رفسنجان، موسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه معصومه سلام الله علیها بندرعباس، الزهرا کیش، موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه بوشهر، در روز پنجشنبه 25 آذر ماه جاری و با حضور استاد محترم سرکار خانم فاطمه حیدری از طریق سامانه مدرس برگزار شد. در این کارگاه یک و نیم ساعته ابتدا استاد به بیان اهمیت و ضرورت خلاصه نویسی پرداختند و این مسئله را با ذکر دو مثال تبیین نمودند.

ایشان بیان کردند: ما روزانه اطلاعات زیادی دریافت می کنیم که اگر این اطلاعات خلاصه برداری و کدگذاری نشود، دسترسی به آنها بسیار مشکل است. قسمت عمده مطالعه باید از روی خلاصه نویسی ها انجام شود. خلاصه نویسی کمک می کند که ذهن ساختار بگیرد.

ایشان در ادامه اظهار داشتند: مراحل مطالعه به این شکل است: 1. بررسی اجمالی کتاب  2. مطالعه پاراگراف به پاراگراف  3. یادداشت برداری از هر پاراگراف  4. مقایسه یادداشت ها با متن اصلی  5. مهمتر از همه اینکه اول باید خوب خواند و یاد گرفت، سپس خلاصه نویسی کرد.

سرکار خانم حیدری در مورد فنون خلاصه نویسی چنین گفتند: خلاصه نویسی فنونی دارد. از جمله:

1. علامتگذاری: باید کلمات کلیدی هر مطلب را پیدا کرده و دور آن خط کشید. جایی که متوجه نشدیم، علامت سوال بگذاریم. کنار مواردی که خیلی سوال برانگیز است، ستاره بگذاریم.

2. تغییر لحن: گاهی مطلبی را می خوانیم ولی یاد نمی گیریم. اما وقتی یکی از دوستانیا همکلاسی ها آن را به زبان خودش برای ما بیان کرده، به راحتی آن را یاد گرفته ایم.این اتفاق در خلاصه نویسی هم می تواند بیفتد. شما کافیست لحن نوشته را به لحنی تغییر دهید که احساس می کنید آن را ساده تر و بهتر یاد می گیرید.

3. استفاده از کلمات هم معنی

ممکن است برخی از ما در هنگام مطالعه به یکسری کلمات برخورد کنیم که نتوانیم آنها را به راحتی یاد بگیریم یا به خاطر بسپاریم. در این مواقع می توان از کلمات هم معنی استفاده کرد که راحت ترند.

همچنین روش های سرفصل نویسی، نقشه کشی ذهنی و درست کردن اسلاید از دیگر روش های خلاصه برداری اند.

استاد محترم در پایان از طلاب خواستند که هر کدام یک پاراگراف از کتابی را با استفاده از شیوه های مطرح شده در کارگاه، خلاصه کرده و توضیح دهند.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.