برگزاری نشست پژوهشی

نشست علمی- پژوهشی با عنوان «راهکارهای افزایش سرانه مطالعه در کشور» با حضور استاد محترم محبوبه السادات حسینی بهشتی با همکاری مدارس علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها رفسنجان، الزهرا شهربابک و معصومیه فهرج در سامانه سیما - تالار پژوهشی برگزار گردید.

در این نشست استاد محترم، ابتدا راههای ایجاد انگیزه برای مطالعه را بیان کردند و گفتند که اولین راهکار برای علاقمندی به مطالعه کردن، سوال کردن است؛ زیرا با طرح سوال انسان به دنبال جواب می رود و همین امر انگیزه خوبی برای مطالعه می شود.

سرکار خانم بهشتی ادامه دادند: اولین راهی که در ذهن ایجاد سوال می کند، مشاهده است. انسان با مشاهده کردن اطراف خود می تواند سوالات بسیاری را در ذهن بگذراند و همین سوالات، خود ایجاد انگیزه ای است برای مطالعه کردن. به هر میزان که سوالات زیاد باشد، به همان مقدار دنبال جواب آن هستیم و میزان انگیزه به مطالعه نیز بالاتر می رود. همچنین فضای مجازی می تواند برای فرد ایجاد سوال کند، به شرط اینکه آگاهانه با آن برخورد شود و یک بیننده و شنونده صرف نباشد.

یکی دیگر از راههای ایجاد سوال، فکر کردن است. گاهی اوقات با فکر کردن به امورات، سوالاتی به ذهن می رسد و به دنبال جواب سوالات به کتاب ها مراجعه می شود.

بعد از ایجاد سوال خوب، افراد به سمت خواندن می روند و لازم است که هدایت شوند تا به سراغ کتاب خوب بروند. یعنی نباید هر کتابی را خواند و هر کتابی نمی تواند پاسخگوی سوالات باشد. باید کتابهای مفیدتر را انتخاب کرد.

پیدا کردن کتاب خوب نیز راهکارهایی دارد: از جمله: خواندن نقدهای کتب، بررسی مصاحبه های نویسندگان و آگاهی از انگیزه های آنها برای نگارش کتاب، مطالعه خلاصه کتاب در پشت جلد آن، مطالعه فهرست و مقدمه کتاب، مشورت گرفتن از کتابداران باسابقه و …. .

یکی دیگر از راههای ایجاد انگیزه برای مطالعه، انتخاب کتابی است که آن را دوست دارید. همیشه مطالعه، هدفمند نیست؛ گاهی برای لذت بردن است. تبادل اطلاعات در مورد کتب خوانده شده با یکدیگر نیز از راههای ایجاد انگیزه برای مطالعه است. همچنین اگر فضای خانه و خانواده، فضای خواندن باشد، کودکان نیز به مطالعه علاقمند می شوند.

ایشان در پایان جلسه وقتی را به بیان خاطرات شرکت کنندگان در رابطه با کاتب و کتابخوانی اختصاص دادند.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.