آشنایی مختصر با انواع مقالات

مقالات را از چند دیدگاه می توان دسته بندی کرد. یکی از این دسته بندی ها می تواند براساس محتوا واطلاعات مقاله باشد. از این منظر مقالات به چهارنوع تحقیقی، تحلیلی، مروری وگردآوری تقسیم می شوند:

1- مقاله علمی پژوهشی

چنین مقاله ای برخاسته از پژوهشی نوین است که مولف خود انجام داده است. طرح اندیشه ای نو، بازخوانی از مسئله پیشین با رویکردی متفاوت یا نقد علمی پژوهشی که قبلاً صورت گرفته ولی بخش یا بخش هایی از آن جای تامل دارد. ویژگی منحصر به فرد مقاله پژوهشی، داشتن یک ایده یا ابتکار یا نتیجه کاملاً جدید وتازه است. به عبارت دیگر مقاله پژوهشی، حاوی ایده یا موضوعی کاملاً نویافته است، به این معنا که پژوهشگر طی یک کار پژوهشی دقیق، ایده، موضوع یا روش جدیدی را مطرح می کند وبه نتایج کاملاً جدیدی دست می یابد. 

2- مقاله علمی ترویجی

مقاله ترویجی مقاله ای قطعاً علمی است که به دلایل مختلف از نظر ساختار ولحن با مقاله پژوهشی متفاوت است. نخستین دلیل این است که مخاطب مقاله ترویجی ازنظر تخصص علمی در تراز پایین تری از مخاطب مقاله پژوهشی است. ترویجی بودن یک مقاله نه تنها وجهه علمی آن را وپمخدوش نمی کند بلکه، بلکه مهارت استفاده از زبان علمی ساده وسالمی را می طلبد که خود مهارتی ستودنی وکمیاب است. این مقالات فقط برای اشاعه دانش بشری وعالمانه کردن آن وجهان پیرامونی آن است وهدف دیگری ندارد.

3- مقاله علمی مروری

مقاله ای است که به یک زمینه تخصصی یا به یک مسئله کاملاً تخصصی در سطح جهان می پردازد. ویژگی خاص مقالات مروری این است که برخلاف انواع پژوهشی وتحلیلی، حاوی یک ایده ودیدگاه جدید نیستند، بلکه کار انها پرورش ایده ای است که از پیش وجود داشته است. نویسنده چنین مقالاتی باید خودش درآن زمینه یا آن مسئله متخصص باشد. می توان گفت این نوع مقاله به تحلیل کلان وارزیابی انتقادی نوشته هایی می پردازد که قبلاً منتشر شده است. 

4- مقاله گردآوری

این نوع مقاله صرفاً به گردآوری وانعکاس دیدگاه های مختلف مندرج در نوشته های مرتبط با موضوعی خاص می پردازد ودر.اقع کار تازه ای را عرضه نمی کند. دراین نوع مقاله که به طور معمول، گزارش بررسی های آزمایشگاهی ویافته های تحقیقی یا مطالعات آماری در یک موضوع است، نویسنده ضمن استفاده از روش های موجود درمطالعه موضوع، نتایج مطالعه خود را گزارش می کند. به طور معمول، نتایج به کمک آمار وارقام بیان می شوند. 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.