
عدالت برای همسران در قرآن
در كتاب كافی از نوح بن شعیب و محمد بن الحسن روایت شده است كه ابن ابی العوجاء از هشام بن حكم پرسید مگر خدا حكیم نیست؟ هشام گفت: بله، خداوند احكم الحاكمین است.ابن ابی العوجاء گفت: به من خبر ده از آیه: «فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنی وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَهً»[1]
«ازدواج كنید با آنچه كه خوش آید شما را از زنان دو و سه و چهار و اگر بترسیدكه عدالت را پیشه خود نكنید پس یكی را به ازدواج خود در آورید».
مگر این حكم قرآن نیست؟ هشام گفت: بله، ابن ابی العوجاء گفت: پس به من خبر ده از آیه: «وَ لَنْ تَسْتَطِیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلا تَمِیلُوا كُلَّ الْمَیْلِ فَتَذَرُوها كَالْمُعَلَّقَهِ»[2] «و هرگز نمیتوانید بین زنانتان عدالت را رعایت نمایید اگر چه بسیار علاقه به رعایت اعتدال علاقه داشته باشید…»
كدام حكیم به این گونه سخن میگوید؟ هشام جوابی نداشت. از همین رو به مدینه نزد حضرت صادق ـ علیه السّلام ـ آمد و ماجرای خود را باز گفت. حضرت فرمود: اینكه خدا میفرماید: «فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ…» مقصود عدالت در نفقه خرج زن است و اینكه میفرماید: «وَ لَنْ تَسْتَطِیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا…» مقصود عدالت در محبت است. چون هشام این جواب را به ابن ابی العوجاء رسانید، وی گفت: به خدا این جواب از خودت نیست.[3]
__________________
[1] . نساء، 3.
[2] . نساء، 129.
[3] . كافی، ج 5، روایت 1 و بحارالانوار، ج 101، باب 38، حدیث 1 به نقل از تفسیر القمی، ج 1، ص 155 طبع النجف (با كمی تفاوت).
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط یاس کبود در 1396/02/09 ساعت 12:41:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |