نقش اجتماعي زن در فرهنگ انتظار

حضور زنان در اجتماع، براي زمينه سازي ظهور، در صورتي مورد قبول امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف است که مطابق با موازين اسلامي باشند مهمترين وظيفه ي زنان در اين زمينه، رعايت تقوا و گسترش عفاف و تقوا در جامعه است؛ چرا که حضور زن در اجتماع با عرضه ي اندام جنسيتي موجب فساد مي گردد و امنيت رواني را از بين مي برد.

حفظ حجاب و ارزش انساني زن از مهم ترين عوامل موفقيت زن در اجتماع به مثابه ي انسان است که مي تواند حضور او را در کنار مردان، يکسان قرار دهد و موفقيت او در عرصه هاي مختلف تضمين نمايد وگرنه زن هم چون کالايي بي ارزش در کنار ساير کالاها قرار خواهد گرفت.

يکي از نمونه هاي تدبير اجتماعي زنان در قرآن، ملکه ي سبا ميباشد که هنگام مشورت با فرماندهان خود وقتي که با نظر آنان مبني بر توان زياد بر جنگ مواجه شد، با تدبيري زيرکانه گفت: پادشاهان چون به شهري درآيند، آن را تباه و عزيزانش را خوار مي گردانند و در مقابل، با فرستادن هديه اي به سليمان و با تأمل در عملکرد او، به دين الهي گرويد.

حضور زن در عرصه هاي مختلف اجرايي، به جز در مواردي که اسلام به دلايل خاص براي حفظ جايگاه زن ممنوع کرده است، نه تنها اشکالي ندارد، بلکه واجب است.

زنان با حضور خود در اجتماع مي توانند، ساير افراد را راهنمايي نمايند در مرحله ي اول با گفتار، سخنراني و مقالات علمي، افراد را با مقام و منزلت زن در فرهنگ مهدوي آشنا کنند و جامعه ي عظيم زنان را با رسالت بزرگ خود آشنا سازند.

در مرحله ي بعد با امر به معروف، افراد را به انجام واجبات و کارهاي نيکو دعوت نمايند و ارزش زن و رابطه ي معنوي با امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف را گوشزد کنند و با نهي از منکر از انجام اعمالي که قلب امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف را مي آزارد، نهي نمايند.

 هر گاه عده اي کارهاي نيکو را انجام دهند و بر آن مواظبت نمايند؛ عده اي ناخودآگاه الگو مي گيرند و پيروي مي کنند و در اين آثار ظاهري، نوعي ياري امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف نهفته است.

عملکرد صحيح زنان نه تنها تاثير مثبت بر سايرين دارد، حتي مي تواند آنها را در زمره ي ياران خاص و ويژه ي امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف قرار دهد در روايات به اين مهم اشاره شده است؛ مبني بر اين که تعدادي از زنان در ميان ياران حضرت حضور دارند؛ ضمن اين که تعدادي نيز براي مداواي زخمي ها به ياري حضرت مي شتابند بر اساس رواياتي از امام صادق عليه السلام برخي از زنان در هنگام ظهور امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف زنده مي شوند و با حضرت رجعت خواهند کرد، که نام تعدادي از آنها در روايات بيان شده و نام برخي به ميان نيامده است.[1]

علاوه بر اين زناني پيشگام در اين زمينه وجود دارند که به دليل صلاحيت و آمادگي هاي قبلي، همراه حضرت عيسي عليه السلام به زمين فرود مي آيند، که تعداد آنها 400 نفر بيان گرديده است.

زنان براي ايفاي نقش موثر براي ظهور امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف بايد با وظايف عمومي منتظران آشنا گردند و پس از آن، براي عملکرد بهتر، با نقش هاي عمومي و هم چنين ويژه زنان آشنايي پيدا کنند.

علاوه بر اين، زنان مي توانند براي حضور دررکاب امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف، ضمن رعايت تقواي الهي با خواندن دعاي عهد در چهل صبح، خود را در زمره ي ياران حضرت قرار دهند و در صورت وفات مي توانند به دنيا رجعت نمايند و دررکاب حضرت قرار گيرند.

 



1- محمد جواد، طبسي، زنان در حکومت امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف، انتشارات ارم، قم، چاپ3، سال 72، ص 20و 21.

  • 5 stars
    نیما
    نظر از: نیما
    1392/11/16 @ 09:00:45 ب.ظ

    نیما [بازدید کننده]

    تقریبا خوب بود ممنون

  • 5 stars
    نظر از: مدرسه علمیه الزهرا شهرستان قروه
    1391/01/20 @ 11:06:57 ق.ظ

    مدرسه علمیه الزهرا شهرستان قروه [عضو] 

    خسته نباشید
    جالب بود
    به امید ظهور آقاامام زمان(عج)

  • 3 stars
    نظر از: موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران)
    1390/12/16 @ 01:31:54 ب.ظ

    موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) [عضو] 

    خدا ما را از یاران آن حضرت قرار دهد

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.