برگزاری جلسه دفاعیه تحقیق پایانی طلاب سطح2

در روز دوشنبه مورخ 1396/10/25 جلسه دفاعیه از تحقیق پایانی یکی از طلاب مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها - رفسنجان برگزار گردید.

عنوان تحقیق پایانی: نقش هنر معماری در رشد معنویت  

استاد راهنما: سرکار خانم فاطمه خدادای

استاد داور: حجه الاسلام حاج آقا محمود صفی زاده

نویسنده: خانم طیبه اسماعیلی مهدی آباد

چکیده:

معماری یکی از شاخه های هنر محسوب می شود ، علاوه بر اینکه دارای زیبایی های هنری شگفتی است ، در رفع نیازهای مادی و معنوی انسان نیز موثراست . در طی این تحقیق ، به‌اینکه هنر معماری چه نقشی در رشد و هدایت معنوی انسان دارد پاسخ داده می شود . اهداف ارائه‌این تحقیق ، بررسی نقش هنر معماری در رشد معنویت و بعد روحانی انسان ، و همچنین بیان آسیبهایی که دامنگیر معماری معاصر شده است و به دنبال آن ارائه راهکارهایی در این زمینه می باشد . از آنجایی که هنر اسلامی حاصل تلاش روحی و باور معنویت هنرمند است ، اثر او نیز حامل پیام های معنوی است که منجر به تعالی روحی می‌شوند . در هنر معماری کانون معنویت کعبه و بعد از آن مساجد ، مرکز پرستش خالصانه و تجلی گاه هنر اسلامی محسوب می‌شود ، که دارای معماری خاصی است. این تحقیق به روش توصیفی تحلیلی نگاشته شده است که مطالب از کتب و  مقالات اینترنتی جمع آوری و فیش برداری و سپس طبق فصول نوشته شده اند . نتایج حاصل از این تحقیق به‌این شرح است که معماری ، مانند هرچیزی در زندگی انسان مؤثر است و علاوه بر رفع نیازهای مادی ، باید به تأمین نیازهای معنوی انسان نیز توجه داشته باشد ؛ که امروزه‌این اصل نادیده گرفته شده است . در کنار اصل ساده زیستی از هنرهایی که جزء معماری هستند همچون آجرکاری، کاشی کاری منقش به‌آیات الهی ، طرح های اسلیمی و عناصر طبیعی همچون آب، نور و …  می توان فضایی دلپذیر ایجاد کرد که سرشار از آسایش، آرامش و یاد خدا باشد ، که بعد روحانی و معنوی انسان را تقویت ‌کند . کانون معنویت در معماری بعد از کعبه مساجد هستند که هر کدام از اجزاء مسجد همچون گنبد، محراب و … دارای مفهوم و پیام معنوی هستند. به طور کلی امروزه تهاجم فرهنگی معماری را دستخوش تغییراتی قرار داده که خبری از آرامش و معنویت نیست و بیشتر به مادیات پرداخته است.

کلیدواژه ها: هنر، معماری، معنویت، رشد، اسلامی

 

  • نظر از: گل نرگس
    1396/11/01 @ 08:18:44 ب.ظ

    گل نرگس [عضو] 

    اجرکم عند الله
    اللهم صل علی محمد وآل محمد

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.