حکمت های نهج البلاغه - شماره2

بسمه تعالی

سیری در حکمت81 نهج البلاغه

گردآورنده: ماندانا علیزاده

«قِیمَهُ کُلٌّ امرِیٍ مَا یَحسُنُهُ»

«ارزش هر کس به مقدار دانایی و تخصص اوست.»

قیمت یک گوهر:

مسلما در دنیا هرچیز با توجه به توانایی هایی که دارد مورد ارزش گذاری و قیمت گذاری قرار می گیرد. انسان به عنوان اشرف مخلوقات، جایگاه خاصی در دنیا دارد و تعیین جایگاه و منزلت انسان در نظام هستی از نکات قابل توجه است. بی تردید انسان در سایه بهره مندی از عقل، هوش و درایت، جایگاه ممتاز ویژه ای دارد و اگر شخصی به گوهر وجودی خویش پی ببرد و آن را به درستی بشناسد، اعمال و رفتار خویش را با آن تطبیق داده و درنتیجه چنین شخصی قیمت پیدا می کند.

گاهی انسان سرشار از علوم و فنون مختلف است، ولی در عرصه عمل، ضعیف بوده و به دانسته های خود عمل نمی کند؛ چنین دانشی هیچ قیمتی ندارد. پس دانش و آگاهی هرچند ارزشمند است، ولی اگر به وادی عمل نرسد، به درد نمی خورد.

انسان، گوهر ارزشمند:

انسان، تجلیگاه آیات حق و خلاصه عالم وجود است. وقتی خدا، انسان را آفرید و روح الهی را در وی دمید، از خود به عنوان احسن الخالقین (نیکوترین آفریدگان) یاد کرد و فرمود:

«ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِين»؛«سپس نطفه را بصورت علقه [خون بسته‏]، و علقه را بصورت مضغه [چيزى شبيه گوشت جويده شده‏]، و مضغه را بصورت استخوانهايى درآورديم؛ و بر استخوانها گوشت پوشانديم؛ سپس آن را آفرينش تازه‏اى داديم؛ پس بزرگ است خدايى كه بهترين آفرينندگان است!» (مومنون/14)

شخصیت انسانی فراتر از شکم، شهوت، پست، مقام و اسارت در دام پرفریب دنیاست. انحراف به چپ و راست یا خارج شدن از صراط مستقیم با هر بها و بهانه ای که باشد، موجب عقب ماندن انسان از سعود به کمال انسانی است.

هنگامی که یک فرد یا یک جامعه، از امکانات و استعدادهای خود شناخت صحیحی ندارد، از نظر معرفتی و عملی نمی تواند از روی محاسبه منطقی با خویشتن رفتار کند؛ از این رو هدف گیری هایش بی اساس بوده و در نتیجه، اعمال او مبهم بوده و تحت تاثیر عوامل مختلف قرار می گیرد. اگر جریان حیات فرد یا جامعه به این منوال باشد، نابودی آن حتمی است.

نتیجه گیری:

خداوند انسان را از پست ترین چیز به وجود آورده و از روح خود در وی دمیده و او را در زمین اشرف مخلوقات قرارداده است. ارزش ومقام هر انسانی به عمل صالح اوست و انسانی در نزد خداوند با ارزش تر و گرامی تر است که با تقواتر باشد؛ پس انسان با عمل صالح و تقوای الهی می تواند بهترین موجودات و مخلوقات الهی باشد. بنابراین انسان باید سعی کند که در تمام زندگی خود، بهترین فرد و نیکوکارترین باشد تا هم خود و هم جامعه را به رشد و کمال برساند.

 

منبع: درسنامه نهج البلاغه، انتشارات دارالعلم، چاپ اول، 1394

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.