كريم اهلبيت - عليهم السلام - كيست؟

 

ميلاد با سعادت كريم آل عبا، امام حسن مجتبي - عليه السلام-  بر تمام

     

                               شيفتگان آن حضرت مبارك باد

                           ————————–

               

 

 كريم اهل بيت - عليه السلام-

 

      پيامبر اكرم صلي الله عليه و اله وسلم فرمودند : « من او را [ امام حسن - عليه السلام -] دوست دارم و نيز كسي كه وي را دوست داشته باشد ، من او را دوست دارم ».

      پيامبر صلي الله عليه و اله وسلم علاقه خاصي به امام حسن و حسين - عليهم السلام- داشتند . نحوه ابراز علاقه و محبت ايشان مانند پايين آمدن از منبر و بوسيدن ايشان و دوباره بر منبر رفتن نشانگر و جهت دار بودن اين اظهار محبت است .

      حضور در مباهله در دوران كودكي شاهد صادق اين مدعاست . جايگاه امام حسن در نزد پيامبر صلي الله عليه و اله وسلم   در حدي است كه در خصوص او فرمود : «اگر عقل در مردي مجسم مي شد همانا حسن- عليه السلام - بود » .

      امام حسن- عليه السلام - مزين به صفت برجسته «كرم» و « كريم بودن » بودند ؛ به صورتي كه به كريم اهل بيت- عليه السلام - لقب يافتند .

زيرا  

     

       كريم در لغت به معناي جوانمردي ، سخاوت ، مهرباني ، بخشش ، بزرگواري است . و در اصطلاح اهل عرفان «كرم»مرتبه سوم از سخا به شمار مي رود كه عبارت است از :« انفاق مال به سهولت و طيب نفس در امور سخت و مقاصد عالي ».

      در حديثي از امام حسن عليه السلام پرسيده شد : ” كرم چيست ؟ ” حضرت پاسخ داد : پيش قدم شدن در بخشش قبل از درخواست [سائل]  و طعام دادن در جاي [خويش].  

      با توجه به معناي لغوي و اصطلاحي و نيز تعريف امام حسن عليه السلام از « كرم » مي توان گفت : كريم ، كسي است كه به صفت بخشش متصف باشد ؛ يعني فردي كه مال خويش را با آساني و آرامش خاطر      قبل از درخواست فرد نيازمند انفاق كرده و مي بخشد .

      هر چند رسول اكرم صلي الله عليه و اله و سلم به كريم ترين فرد بني آدم متصف شده است ؛ ولي به دليل تأسي امام مجتبي عليه السلام به رسول اكرم  صلي الله عليه و اله و سلم و نيز متصف شدن به اسماي الهي كه خصلت همه معصومين است به كريم اهل بينت عليهم السلام مشهور گشته است . نمونه هاي ذيل نشانگر وجود نشان هاي كرم و كريم بودن ايشان است :

 

 

          

 1-تقواي الهي :

 

      بهترين نشان كريم بودن آن است كه آدمي با عمل به واجبات و ترك محرمات جان و روح خويش را فداي جانان كرده و در واقع به او ببخشايد . امام حسن عليه السلام در بعد تقوا و عبادت الهي زبانزد خاص و عام بود .

      بنابر قول ابن كثير : ايشان وقتي در مسجد النبي نماز صبح را به جاي مي آورد در همان جا ي نماز خود مي نشست و تا بر آمدن آفتاب به ياد خدا مشغول مي شد …. اگر براي نماز وضو مي ساخت رنگش دگرگون مي گشت و آنگاه كه به نماز مي ايستاد تمام بدنش به لرزه در مي آمد ….

امام حسن عليه السلام مي فرمود :« من شرم دارم پروردگارم را ملاقات كنم ؛ در حالي كه با پاي به خانه او نرفته باشم ».

 

          

 

2- عفو و حلم :

 

       يكي ديگر از نشانه هاي كريم بودن ، گذشت و حلم در برابر مشكلات و نامهرباني است . چنانكه خداوند متعال در وصف مردان الهي مي فرمايد : « وَ إذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَاماً»

امام حسن عليه السلام به حق چنين بود ؛ مثلاً در پذيرش صلح در برابر معاويه و گردن نهادن به لوازم آن ، بهترين گواه بر حلم آن حضرت به شمار مي رود .

 

         

      

3- رد احسان به بهترين وجه :

 

      يكي ديگر از نشانه هاي كرم و جوانمردي آن است كه ، اگر كسي به انسان احسان كرد چه قولي چه عملي ، چه گفتاري و چه فعلي وي به بهترين صورت پاسخ گويي احسان باشد .  ابن شهرآشوب در مناقب روايت مي كند : كنيزي با يك دسته ريحان به آن حضرت سلام كرد . امام حسن - عليه السلام-  به او فرمود : تو براي رضاي خدا آزادي . يكي از همراهان براي اين كار او را سرزنش كرد ! حضرت فرمود : مگر نشنيده اي ركه خداوند متعال در سوره ي نساء آيه 86 مي فرمايند : « وَ إذا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُْوها» ؛ و چون به شما درود گفته شد، شما به (صورت ) بهتراز آن درود گوييد ، يا همان را ( در پاسخ ) برگردانيد » و چه چيزي از آزاد كردنش بهتر بود.

 

 

            

4-جود و بخشش :

 

       اين نشانه كه يكي از مهم ترين و بر جسته ترين نشانه هاي « كريم » بودن است در امام حسن -عليه السلام- شهرت دارد . در روايتي آن حضرت سه مرتبه و هر بار نيمي از دارايي خود را كه حتي شامل كفش و جوراب نيز مي شد در راه خدا بخشيد .

 

 

  • 4 stars
    مریم
    نظر از: مریم
    1392/05/02 @ 12:46:29 ق.ظ

    مریم [بازدید کننده]

    با سلام
    خیلی خوب بود فقط کاشتوضیح اینقدر مختصر نبود…به امید شناخت بیشتر ائمه اطهارع

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.