1

     

 

نگاهي بر دعاي سحر

     « دعاي سحر » چشمه ي معرفت است كه از قلب سرشار و علم و محبت بي كران امام باقر عليه السلام جوشيد و بر زبان حق گوي او جاري گشته استو به وسيله امام رضا عليه السلام نقل شده است . اين در سحرگاهان ماه رحمت و ضيافت الهي ، زينت بخش محمل دل سوختگان و شمع بزم مناجاتيان شب زنده دار است .

حضرت امام باقر عليه السلام در عظمت و ارزش اين دعا مي فرمايد : « اگر مردم به اهميت و بزرگي خواسته هايي كه در اين دعا آمده و سرعت اجابت آنها در حق خواننده اش، پي مي برد ، براي دست يافتن آن با شمشير با يك ديگر مي جنگيدند».

و در كلامي ديگر مي فرمايند : « اگر مي خواستم سوگند بخورم ، قسم مي خوردم كه اسم اعظم خداوند در اين دعا است . پس در هنگام خواندن خداوند با اين دعا ،كوشش و جديت كنيد ؛چون اين دعا از علوم و حقايق پنهان و سر به مهر است . آن را از نااهلان ؛ يعني، منافقان و دروغ گويان و منكران كتمان كنيد و تنها بر شايستگان آشكار سازيد».

       

     اين دعاي نوراني و پر مايه ، در بردارنده ي در خواست ها و تقاضاهاي بزرگ و ارزشمندي است و اوصاف جلال و و جمال الهي ، در آن در خواست شده است . شايد مهم ترين هدف اين دعا ، قرار گرفتن انسان در مسيري است كه اسماء و صفات پاك خداوند ، در او تبلور يابد و وجودش جلوه گاه اين اوصاف بر جسته و ممتاز گردد.

انسان با زمزمه اين دعاي رباني و تضرع و التجا به ذات اقدس اله ، فراهم شدن زمينه تجلي و ظهور اسماي حسني و صفات اولياي الهي را در وجود خود در خواست مي كند ؛ تا اين قابليت و شايستگي را بيابد كه آينه دار كمالات حق و مظهر صفات پروردگارش گردد.

« دعاي سحر » سبك و سياق ويژه اي دارد كه ممكن است براي خواننده عجيب و نامانوس باشد و درك و فهم محتواي آن ، دشوار و سنگين به نظر برسد ؛ ولي بايد دانست كه اين دعا و ساير ادعيه معصومين عليهم السلام، تنها بيان الفاظي زيبا و آهنگين و چينش عباراتي موزون و قافيه دار نيست ؛ بلكه اين دعاها ، ترجمان حالات قلبي و مشاهدات باطني و يافته ها و شهود آنان است كه از زبان حال ، به زبان سر و از زبان و از درون به گفتار سرايت مي كند . بنابراين پي بردن به اشارت هاي آنان و آشنايي با مراد و منظور شان ، جز با نزديكي به افق معرفت و همگونگي با حالات روحي و مشاهدات ايشان ، امكان پذير نيست .

تا انسان به كمال بندگي و اوج دلدادگي و شيفتگي نسبت به حضرت محبوب نرسد و حضور و ظهور حق را در همه مظاهر و جلوه هاي هستي ، به تماشا ننشيند و حجاب هاي غفلت و گناه و خود بيني از مقابل ديدگان بصيرتش كنار نرود، نمي تواند به حقيقت و سر خواسته هاي ولي اعظم خداوند ، در اين دعاي آكنده از رموز بندگي و توحيد و معرفت و هديه ي الهي نيست ؛ چون آثار و فوايد دعاها ي خاندان عصمت عليهم السلام ، به حدي گسترده و بي كران است كه هيچ كس از آنها بي بهره نمي ماند . اما ميزان  برخورداري از اين بركات روحاني و ملكوتي ، بستگي كامل به مقدار نياز معنوي و درجه ي معرفت و آمادگي انسان دارد .

           

     در مورد سبك و شيوه ي خاص دعاي سحر ، مي توان چنين گفت : سالك راه خدا و دوستدار كمال و سعادت ، پس از گذشتن از عوالم حس و خيال و عقل و پشت سر نهادن سراي ، فريب ، به وادي آخرت گام مي نهد و به عالم اسماء و صفات الهي وارد مي شود و به اسما و صفاتي كه شمول و احاطه و گستردگي بيشتري دارند ،‌ مي رسد . سپس از اسماء و صفات گذشته و به عالم خدايي و حضرت الهي مي رسد و با چشم و ديده ي باطن ف حضرت احديت را مشاهده مي كند و پروردگار متعال ، با تجليات اسمايي و صفاتي براي او تجلي مي كند .

     در اينجا متوجه مي گردد كه برخي اسماءو صفات ، گسترده و بعضي گسترده تر ، برخي زيبا تر ، پاره اي شريف و بخشي شريف تر و بعضي كامل و برخي كامل تر است . در اين حال با زباني در خور و مناسب با اين حال و آن عالم ، از پروردگارش خوب ترين ، زيبا ترين ، شريف ترين و كامل ترين صفات ربوبي را در خواست و چنين تضرع مي كند :« اللهم اني اسئلك من بهائك بابهاه» ،« اللهم اني اسئلك من جمالك باجمله » ،« اللهم اني اسئلك من عظمتك باعظمها »و … .

     هنگامي كه چنين بنده ي مجاهد و سعادت مندي ، از عالم الوهيت گذشت و به مقام  « احديت « و « قرب مطلق »و « رحمت واسعه » رسيد و شهود اين مقام برايش ثابت و مستقر گرديد ؛ همه صفات الهي را امواج درياي وجود و اشراقات نور ذات مي يابد و همه را متحد با يكديگر و با ذات پاك خداوند مي بيند و در مي يابد كه برخي صفات نسبت به بعضي ديگر افضليت ، اشرفيت و اكمليتي ندارند ؛ بلكه همگي زيبا ، شريف ، كامل و عظيم هستند و هر چه هست زيبايي ، شرف ، كمال و عظمت است و اين ديد و مشاهده اش را چنين بيان مي دارد : «و كل بهائك بهي » ، « كل جمالك جميل  »،« كل كمالك كامل » ، «كل عظمتك عظيمه » .

     چون مسافر به سوي خدا و طالب رستگاري و فلاح به اين مقام و منزلت كه مقام تساوي تجليات است نائل مي گردد و همه صفات را در شرافت و كمال يكسان مي بيند؛ همه آنها را در يك جا در خواست مي كند : «اللهم اني اسئلك ببهائك كله» ، «اللهم اني اسئلك بكمالك كله »،«اللهم اني اسئلك بكامل كله»،«اللهم اني اسئلك بعظمتك كلها».

منبع:كتاب پرسش ها و پاسخ هاي برگزيده ويژه ماه مبارك رمضان ص 93   

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.