-

 خدايا

کمکم کن

دیرتر برنجم

زودتر ببخشم

کمتر قضاوت کنم

وبیشتر فرصت دهم

زيرا رمضان ماه فرصت هاست

—————————–

             

 برنامه ريزي ماه رمضان  

     ميهماني خداوند،به معناي اكرام و رحمت خاص الهي بر بندگان است؛ زيرا بندگان اعم از مؤمن و كافر در سراسر زندگي خود ، در سر سفره ي اكرام و رحمت الهي نشسته اند . اما ميهماني در ماه رمضان ، اكرام و رحمت خاص براي روزه داران است . بر اساس روايات  چند موضوع نشان از ميهماني خداوند است :

1-    از شب اول ماه رمضان ، در هاي بهشت باز مي شود و تا شب آخر بسته نمي شود .

2-    از ابتدا تا انتهاي ماه رمضان ، در هاي جهنم بسته است .

3-    شياطين در بند و زنجير مي شوند تا نتوانند روزه بندگان را خراب كنند .

4-     ماه رمضان ، ما هي است كه ابتداي آن رحمت ، وسطش آمورزش گناهان و پايان آن آزادي از آتش جهنم است ؛ يعني با رحمت الهي به ميهماني دعوت و امورزيده مي شويم و در پايان ميهماني به عنوان هديه ، از آتش جهنم آزاد مي گرديم .

5-    وجود شب قدر در اين ماه است كه ارزش آن از هزار ماه بيشتر است و عبادت در آن ، نتايج بسياري دارد و سرنوشت يك سال بندگي در آن تعيين مي گردد . بدون ترديد موفقيت در هر كاري ، مستلزم برنامه ريزي صحيح است و آن هنگامي ميسر است كه:

الف- برنامه ناظر به اهدافي باشد كه انسان ، در پيش روي دارد .

ب- اهداف وقتي از شفافيت  بر خوردار مي شود كه فرصت پيش آمده يا امكانات فراهم شده ، به خوبي شناخته و ارزش گذاري گردد.

ج- وقتي انسان ارزش فرصتي را بداند و يا اهميت نعمتي را درك كند ، قدر آن را بهتر مي داند و بيشتر از آن بهره مي برد .

     پس بايد از اين فرصت سرنوشت ساز ، بيشترين بهره را ببريم و اگر بخواهيم به اين هدف دست يابيم ، بايد براي لحضه لحظه ي آن حساب باز كنيم ؛ حتي براي ساعاتي كه در خواب يا استراحت هستيم .

براي استفاده ي كامل از ماه رمضان ، هر كس بايد متناسب با وضعيت جسماني و رواني خويش ، برنامه ريزي كند. در اين صورت بايد وقت خود را به چند بخش تقسيم كنيم:

              

بخش اول : علم و معرفت

      در اين ماه بايد با جديت تمام ، در جهت دانش افزايي تخصصي و معرفت يابي بنيادين و اعتقادي بكوشيم.


     

بخش دوم : عبادت و مناجات

     در ماه رمضان ، علاوه بر عبادت هاي معمول كه در طول سال هميشه بايد انجام دهيم عبادت هاي واجب و مستحب ديگري نيز اضافه شده است ؛ مانند : روزه گرفتن، تلاوت قرآن ، خواندن دعاهاي ماه رمضان ، احسان و … براي انجام دادن اين اعمال ، تاكيد فراواني شده است و بايد در برنامه ريزي ماه رمضان ، در نظر گرفته شود .    

     

بخش سوم : خواب و استراحت

     لازمه ي استفاده بهينه از دو بخش گذشته ، اين است كه خواب و استراحت انسان به مقدار كافي انجام شود . در غير اين صورت در دو بخش اول نيز موفق نخواهد بود.در ماه رمضان ، به دليل جا به جايي اوقات غذاي و تغييراتي ديگر ، تا حدودي چرخه ي خواب و استراحت نيز تغيير مي كند . توصيه ما اين است كه بكوشد ميزان خواب خود را خيلي تغيير ندهيد و وقت آن را نيز خيلي به هم نزنيد . فقط با كمي تغيير در چرخه ي خواب ، برنامه ي خواب و استراحت خود را ادامه دهيد ؛ براي مثال اگر هنگام سحر حدود يك ساعت براي سحري خوردن و خواندن نماز شب و نماز صبح بيدار مي مانيد ، اين مقدار از خواب را در روز جبران كنيد . بعد از نماز ظهر و عصر با توجه به اينكه ناهار از برنامه روزانه حذف شده است زمان مناسبي براي استراحت و خواب است . در اين صورت مقداري از شب را مي توانيد بيدار بمانيد و از وقتتان استفاده بهتري بكنيد  .

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.