شهيد چمران

          

جهاد و شهادت برترين سكوي پرش انسان به قله ي كمال است

                                          رهبر معظم انقلاب- مد ظله-

شهيد دكتر چمران كه بود؟     

      در سال 1311 شمسي در محله ي سرپولك،بازار آهنگرهاي تهران در خانوادهاي مذهبي، فرزندي به دنيا آمد كه او را مصطفي ناميدند. وي دوران ابتدايي را در مدرسه انتصاريه محله ي پامنار گذراند و دوره ي متوسطه را در دبيرستان البرز و دارالفنون به پايان رسانيد و با ورود به دانشكده ي فني در رشته ي الكترومكانيك تحصيلات عالي خود را آغاز كرد و به عنوان شاگرد اول دانشكده فارغ التحصيل و در همانجا به مدت يك سال مشغول تدريس شد. چمران به دليل علاقه ي زيادي كه به يادگيري مسائل مذهبي داشت از 15 سالگي در درس تفسير آيت الله طالقاني و دروس منطق و فلسفه ي شهيد مطهري شركت جست و از همين رهگذر بهره هاي فراواني برد.

      او به هنگام تحصيل در دانشكده فني به عضويت انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده در آمد و از اعضاي فعال اين انجمن شد و در جريانات ملي شدن صنعت  نفت و مبارزات پس از آن فعالانه شركت جست .

       در سال 1332 با استفاده از بورس تحصيلي دانشجويان ممتاز جهت ادامه تحصيل عازم آمريكا شد و در دانشگاه كاليفرنيا ،تحصيات خود را آغاز كرد. چمران با دريافت ممتازترين درجه ي علمي كه همراه با تحسين بسياري از صاحب نظران بود درجه ي دكتراي الكترونيك و فيزيك پلاسما را اخذ كرد.

     پس از واقعه 15 خرداد 1342، تصميم  به مبارزه ي  مسلحانه با رژيم گرفت و به همين منظور عازم مصر شد و مدت دو سال دوره ي آموزش هاي چريكي، و جنگهاي پارتيزاني را گذراند .

      سپس عازم لبنان شد و با كمك امام موسي صدر كه سمت نمايندگي امام –رحمةالله- را در لبنان داشت ، گروه «حركت محرومين» را بنا نهاد و جناح نظامي آن را كه به جنبش امل مرسوم است ، پايه گذاري كرد و پس از سازماندهي جنبش امل ، حملات بيشماري را عليه مواضع صهيونيزم اشغالگر و راستيگرايان فالانژ وابسته انجام داد و خواب راحت را از چشمان غاصبان صهيونيستي ربود و توفيق يافت كه خدمات ارزنده و بسياري را به امت اسلام انجام دهد.

     با پيروزي انقلاب اسلامي ،دكتر چمران پس از 23 سال دوري از وطن به ايران بازگشت و نخستين گروه از سپاه پاسداران را در سعد آباد تشكيل داده و به آموزش آنان پرداخت .

دكتر چمران پس از غائله ي پاوه به همراه شهيد سرلشكر ولي فلاحي به آن منطقه عزيمت كرد . هلي كوپتر چمران و همراهان در ميان حلقه ي محاصره ي گروهك هاي ضد انقلاب افتاد و زير آتش شديد آنها وارد پاوه شد و با پاسداراني كه در حلقه ي محاصره افتاده بودند به همكاري پرداخت، و در اين زمان از سوي امام – رحمةالله – فرماندهي منطقه به وي سپرده شد.

      چمران حماسه ساز در عرض 15 روزهمه ي شهرها وراه ها وومواضع استراتژيك منطقه را آزاد ،و كردستان از اين مرحله به سلامتي گذر كرد.

      پس از اين پيروزي درخشان، چمران از سوي امام -رحمةالله- به وزارت دفاع منصوب شد و سپس در ارديبهشت 1359، به سمت نمايندگي و ناظر امام در شوراي دفاع نصب گرديد و در كنار آيت الله خامنه اي نماينده ديگر امام در اين شورا ،به امور دفاعي و نظامي مملكت پرداخت . چمران در اين سمت براي تغيير و تحول ارتش از نظام طاغوتي به حكومت اسلامي دست به اقدامات وسيعي زد و در اين زمينه از هيچ كوششي فروگذار نكرد.

     او در انتخابات اولين دوره ي مجلس شوراي اسلامي در سال 1359، به عنوان نماينده ي مردم تهران انتخاب و در سنگر مشغول خدمت شد. با شروع جنگ تحميلي عراق، دكتر چمران در معيت آيت الله خامنه اي با اجازه امام –رحمةالله- عازم جبهه هاي جنگ شد و درست شب بعداز ورود به خوزستان ،اولين حمله چريكي خود را به همراه تعدادي ا ز نيروهاي اسلام عليه تانك هاي دشمن كه تا نزديكي  اهواز دسيده بودند انجام داد و همين عمليات باعث شد تا نيروهاي دشمن كيلومتر ها عقب بنشينند.

     دكتر چمران ستاد جنگ هاي نا منظم را در اهواز تشكيل داد و واحد مهندسي بسيار فعالي را فراهم كرد .

      از ديگر كارهاي اساسي دكتر چمران ايجاد هماهنگي بين نيروهاي سپاه و ارتش و نيروهاي مرئمي بود كهدوشادوش هم در عمليات ها دلاورانه مي جنگيدند .

      دكتر چمران در تاريخ 30 خرداد 1360، يك روز قبل از شهادتشان در اهواز و در جلسه شوراي عالي دفاع براي آخرين بار شركت كرد و پس از آنكه خبر شهادت فرمانده نيروهاي دهلاويه ،ايرج رستمي را در سحرگاه 31 خرداد دريافت كرد به سرعت فرد ديگري را براي فرماندهي انتخاب كرد و با خود به دهلاويه برد.

او به طرف سوسنگرد به راه افتاد و در پشت خاكريزبا عراقي ها ايستاد. خمپارهاچپ و راست در اطراف او به زمين مي خوردند كه ناگهان خمپاره اي در نزديكي او منفجر شد و وي از ناحيه ي سر مورد اصابت تركش قرار گرفت و ايشان در خرداد ماه سال 1360به مقام رفيع شهادت نايل آمد.روحشان شاد و يادشان گرامي باد.

  • نظر از: پشتیبانی 2 کوثر بلاگ
    1390/03/31 @ 08:25:17 ق.ظ

    پشتیبانی 2 کوثر بلاگ [عضو] 

    با تشکر از مطلب ارسالی تان. لطفا برای دعوت از طلاب وبلاگ نویس اطلاع رسانی کنید . با تشکر

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.